NA: Tag Heuer Carrera Glasbox

Juist, de eerste NA van 2024 is een feit. En wat voor één. Voor de ongeduldigen gelijk een plaatje. Meer plaatjes onderaan, moet je wel even scrollen.

Voor de lezers, veel tekst!

Ik was al een tijdje opzoek naar een chronograaf, eerder kort een Junghans Meister chronoscope gehad maar hoe mooi ook, deze deed het ‘m niet dus ging snel weer door. De Tag Heuer Glassbox daarentegen vond ik al mooi sinds de release en ik was helemaal overtuigd van de blauwe na een pas sessie in Oostenrijk vorig jaar. Paste ook goed in mijn collectie van zwarte en lichte pakten ter afwisseling. Dat moest m worden! Daarom heb ik nu een zwarte gekocht! :black_heart::black_heart::grimacing:

Daarover zo meer, maar nu eerst even wat informatie over het model: de Carrera glasbox heeft een diameter van 39mm, een lug to lug van 46mm, is 14mm hoog - waarvan 3mm van het prachtige gebolde saffier glas - en heeft gelukkig een lug width van 20mm. De geschiedenis van het model en de naam Carrera is op meerdere sites uit gebreid beschreven dus die sla ik hier even over. Kort samengevat: vroeger een coole race, toen een cool horloge, nu moderne coole versie van het horloge.

Van binnen draait het manufacture caliber TH20-00 met een gangreserve van 80 uur. Het uurwerk heeft een column wheel en tikt met 4hz. Het uurwerk heeft zover ik kan vinden geen anti-magnetische eigenschappen, wat je tegenwoordig toch veel ziet. Maar goed, zonder imperfecties geen schoonheid zoals we weten (hallo Alfa Romeo :wink:).

Het model dankt zijn naam aan het saffier glas dat rechtstreeks op de kast aansluit, zonder bezel. Daardoor zit de nummering van de schaal onder het glas. Het geeft een prachtig diepte effect en maakt de wijzerplaat samen met de mooie opgelegde indices en verzonken zilveren sub dials een dynamisch geheel. De wijzers hebben een stripje vintage gekleurde lume. Dat had van mij niet gehoeven, ik geeft de voorkeur aan gewone lume, maar vind ik het niet storend in het geheel. Laten we het weer zo’n bijzonderheidje noemen wat het horloge zo leuk maakt. Ten slotte staat de datum op 12, precies onder de wijzer van de chronograaf. Ik vermoed dat Tag Heuer inderdaad een ontwerper van Alfa Romeo ingehuurd heeft voor dit horloge, maar deze bijzonderheden geven het horloge voor mij zijn charme.

De kast heeft de kenmerkende Carrera poten en een mooie afwisseling van gepolijsten- en geborstelde vlakken, met scherpe overgangen. De zijkant van de kast is geborsteld. Al met al vind kunde afwerking zeer goed te noemen en doet het zeker niet onder voor andere merken in dit prijssegment. Al met al is het horloge prachtig en heeft het een comfortabel formaat. Het is redelijk ‘shiny’ maar niet te. Kortom: een mooie chronograaf met een wat meer geklede inslag, maar prima te doen op dagelijkse basis.

Tot slot de band, deze is licht gevuld en voelt heerlijk zacht aan. De vouwsluiting kan traploos de band verstellen, waardoor er geen (extra) gaten in de band nodig zijn en de band exact op maat te maken is. Nadeel is dat de sluiting daardoor wat fors is, maar tot op heden ervaar ik dat niet als storend. Het horloge draagt erg comfortabel.

En waarom dan de zwarte ipv de blauwe? Omdat ik de zwarte in het echt veel sprekender was en de zilveren subdials er net even dat stukje meer aan geven. Daarnaast vond ik de datum op 12 uiteindelijk leuker, ondanks de onhandigheid i.c.m. de wijzer van de chronograaf, dan de datum op 6 in een van de subdials bij de blauwe. Ik schat ook in dat de zwarte meer tijdloos is en makkelijker te combineren.

Sinds de aankoop betrap ik mijzelf er steeds op dat ik zit te staren, het is een prachtig stuk om de pols wat blijft boeien. Veel details, maar het geheel is niet te druk. Kortom: ik ben blij!

En dan nu meer plaatjes! Omdat ik, helaas geen macro lens bij de hand heb anders dan de iPhone, dus het is wat meer basic dan dit horloge verdient. Hopelijk heeft het jullie wel een goede indruk!









152 likes

Dat zeker :star_struck: gefeliciteerd met je aanwinst.

1 like

Die is top. Heel mooi!

1 like

Pracht van een NA! Gefeliciteerd & dank voor de beschrijving. Dat nodigt uit met extra aandacht mee te kijken vanuit jouw beleving. Draag de Glassbox met plezier!

1 like

Fraai horloge! :ok_hand:
Gefeliciteerd met de eerste NA van dit (schrikkel)jaar.

Veel plezier ervan!

1 like

Prachtige Carrera. Gefeliciteerd. Heel veel plezier ermee.

1 like

Dank! Genieten inderdaad!

Bedankt Tom!

Leuk om te lezen, dank je!

Dat gaat zeker lukken! :slight_smile:

Gaat lukken, dank je!

3 likes

Gave aankoop. Erg leuk beschreven ook.

Had hem 2 weken geleden ook om de pols en was erg onder de indruk!

2 likes

Heel fraai! Geniet ervan!

Het contrast bij de zwarte met de zilveren subdials is inderdaad net even wat sprekender dan bij de volledig blauwe versie.

1 like

Heel mooi! Gefeliciteerd!

1 like

Wat een schoonheid zeg pfffff Prachtig!!!

1 like

Deze had ik om en liet inderdaad niet meer los :wink: en dank, mooi dat het goed leest!

Helemaal eens, het maakt de mens vrolijk zo’n stuk. Dank!

Dank!

Het is een heerlijk stuk inderdaad!

Erg mooi, gefeliciteerd.

1 like

Nice, gefeliciteerd

1 like

Gefeliciteerd met deze prachtige Huer Carrera. Deze en de skipper zijn toch wel de mooiste horloges van afgelopen jaar. En een mooie come back story voor TH.
Is de reden dat ik met een schuin oog naar de Marlin Chrono kijk om deze itch een beetje te vullen.

Geniet en probeer ook eens wat andere leren straps uit. Met de zwarte dials is het een strap monster.

1 like

Fraaie aanwinst! Maareh

dat impliceert dat er nog vele volgen! :partying_face:

1 like

Veel plezier van je mooie horloge. Bedankt voor het goede verhaal. Veel details beschreven en voor mij leerzaam.

1 like

Heel mooi :ok_hand:t3:

1 like

Heeft zelfs iets klassieks deze TH.
Een mooie verschijning.
Veel kijk- en draagplezier gewenst!

1 like

Prachtige aanwinst :ok_hand:t2: gefeliciteerd!

1 like