Een paar weken terug heb ik mijzelf bij jullie gevoegd en meteen de vraag gesteld hoe of wat mij werd aangeraden. Ik heb namelijk nog niet zo veel verstand over wat nou beter of mooier is, Quartz of automatisch, Dresser of Diver etc. etc.
Toen heb ik vele adviezen gekregen en vele aanraders die mij nog lange tijd bij zullen blijven en daar wil ik ten eerste iedereen voor bedanken maar met name de warme onthaal wat ik hier heb gehad waardeer ik enorm!
Dat gezegd te hebben, ik koop graag dingen, dus een horloge hobby past mij misschien wel heel goed (of juist niet kan je zeggen) en hoewel ik aan het sparen ben voor een (in mijn situatie als student reëel) doel namelijk iets in de richting van een Seiko Dolce Quartz SACM171, kon ik het toch niet laten de verkoophoek in de gaten te houden. en toen stuitte ik op een niet te duur vintage horloge dat me toch wel aansprak. Ik snap dat dit topic dus eigenlijk op het Vintage Horlogeforum hoort maar omdat ik deze gelegenheid ook wil gebruiken om mensen te bedanken heb ik hem op het main forum geplaatst. Maar goed,
ik dwaal af, het horloge dat ik kocht. Ik weet er dus vrij weinig van, het merk is op het web voor mij tot nu toe onvindbaar maar het sprak me gewoon aan en voor een vriendelijk prijsje heb ik deze dan ook over genomen van een lid hier op het forum. Ik zal nu de foto’s laten spreken, ik ben er zelf heel blij mee en ik ben benieuwd wat jullie vinden. Het is misschien geen horloge van geweldige kwaliteit (of misschien wel, zoals ik al zei, ik kan er heel weinig over vinden) maar ik vind het een mooi begin van mijn collectie en wilde dit graag met jullie delen!
Nogmaals bedankt allemaal, en ik denk dat jullie in de toekomst nog veel NA posts van mij kunnen verwachten!
Sjoerd
P.S. Mijn foto’s zijn niet echt te vergelijken met sommige forum leden maar ik hoop dat ze duidelijk genoeg zijn.
P.P.S. Als iemand me meer kan vertellen over dit horloge hoor ik het uiteraard graag!
Hallo Sjoerd, gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst. Goed om te lezen dat je je welkom voelt. Heb/had precies hetzelfde (ook nog niet zo lang lid).
Met betrekking tot je horloge vind ik het een erg mooi vintage exemplaar. Doch, als (jonge) student zijnde had ik toch iets sportiever gekozen. Vind dit meer passen bij de wat oudere generatie.
Desondanks blijft het jouw horloge en denk ik waarschijnlijk gewoon te bekrompen.
Gefeliciteerd met je vintage. Ik vind het juist cool om een student met een dressy vintage horloge te zien. Vintage past in elke collectie, dus ook in een “sportieve collectie”. En b.v. een duiker “moet” er toch bij komen voor als je op de fiets door de regen moet. Vintage maakt dat je ziet waar “we vandaan komen”. Leert maten een beetje in perspectief zien. Het past altijd onder een overhemd.
Weinig over te vinden idd, ik kwam online vooral lang zakhorloges van Tegra. En de enige automaat die ik vind heeft een Tschuy Freres werkje:
Maar wat je dus moet doen en rap: openmaken! Je wilt dat werkje toch zien? En wij ook. (voorzichtig)
Onderhoudsgeschiedenis bekend? De band lijkt net een mm te smal voor de lugbreedte, die zou ik een keer een passende band geven.
"Any watch made before 1960 has a 1 in 5 chance of having radium"
maar ook:
"Manufacturers ceased using Radium in the 1960s."
Nauwkeurig te zeggen is dat nooit. Niet alle merken hebben het tegelijk uitgefaseerd. Lees vooral het hele artikel.
In elk geval is het inderdaad altijd verstandig om daar voorzichtig mee te zijn als je niet weet of er radium gebruikt is. Heel goede aanvulling van @Carpe_tempus waar ik door de looks van het horloge niet meteen aan dacht.
en ik snap je punt wel, het is niet het horloge dat je zou verwachten bij een jong iemand. Maar ik kon hem gewoon niet aan me voorbij laten gaan! een sportief horloge gaat er ook nog komen, dat kan ik alvast beloven
Tschuy Freres had ik inderdaad ook gevonden en gezien dat dit verbonden was met Tegra, wat betreft openmaken ben ik daar een beetje voorzichtig mee. Ik wil natuurlijk niet na 2 dagen al mijn horloge slopen. Wat betreft onderhoud heeft hij een servicebeurt gehad en een nieuw glaasje in 2012 (volgens de verkoper, dus daar ga ik even van uit). De band zou inderdaad een halve milimeter breder mogen zijn dus daar hou ik mijn ogen even voor open.
Mooi ding hoor.
Ik was tot voorkort ook nog student en droeg ook gewoon vintage, als je dat mooi vindt waarom niet?
Enige risico is bestempeld te worden als hipster maar goed ik heb dan ook een baard dan krijg je al snel die stempel helaas
Ik werd door mijn vrienden al een hister genoemd toen ik een keer een mouwloos shirt droeg en teenslippers aan had, in my defense het was 30 graden die dag.
Clou van mijn verhaal: ik draag lekker wat ik zelf wil