NA: The One (en de bevestiging van twee forumwetten)

Het gros van de horlogedilettanten hopen op hun queeste de heilige graal te vinden: een eindbaas, een ongrijpbaar horloge waarvan de waarde, de zeldzaamheid en/of de schoonheid teken zijn van de uitmuntende smaak van hij/zij/hun die het draagt.

Zelf heb ik het altijd interessanter gevonden om “The One” te vinden, een horloge dat alle vakjes afvinkt en in alle omstandigheden draagbaar is, waardoor je in principe geen andere horloges meer nodig hebt. De illusie van rust te kunnen vinden en elke dag, bij elke gelegenheid naar één en hetzelfde horloge te kunnen grijpen. Een horloge dat voor jou perfect is, waar je elke keer van geniet als je het ziet, en dat aan al je behoeftes voldoet.

Voor mij was het sinds enige tijd duidelijk dat het de Rolex Air King 14000 met blauwe dial moest worden.

De maat: perfect voor mijn smalle polsen
De dial: blue is beautiful, zeker op een plaat waarvan de symmetrie niet wordt doorbroken door een datumvenster
De slanke indices: elegant, stijlvol, tijdloos
De kast: brushed en polished perfect in balans
Het binnenwerk: nauwkeurig en trouw

Kortom een prachtig understatement.

Eind vorig jaar stelde ik dan ook de aanschaf van een mooi exemplaar als één van mijn doelen in 2023. Zo kwam het dat ik ergens begin vorige week zat te grasduinen op Chrono24 en op een scherp, geserviced exemplaar stootte voor een prijs die uitzicht bood op een compromis tussen mij en de verkoper.

Buy the seller.

De dealer, Crown Pieces, had zijn kantoor in Antwerpen, slechts een half uurtje met de trein vanuit het dorp. Nu had ik altijd gehoopt van een medeliefhebber te kunnen kopen, omdat ik verkopers toch altijd een beetje associeer met “te veel betalen”. Anderzijds leek het me geen slecht idee om bij de aanschaf van dit horloge te kiezen voor een betrouwbare bron. Uit veiligheid eerst even het bedrijf gegoogeld en door de forum search gejaagd en de eigenaar van bleek al enige tijd lid te zijn van het forum.

Vlot een afspraak gemaakt om te komen kijken, vriendelijk ontvangen door een opvallend jonge kerel, meteen een goed gevoel na een eerste babbel, enkele opwarmers geprobeerd en dan natuurlijk de Air King om de pols. Over het horloge twijfelde ik geen seconde, al was het blauw iets anders dan ik op voorhand had verwacht. Alleen de prijs, die kon nog wel eens roet in het eten gooien. Tot mijn grote opluchting kwamen we vrij snel tot een akkoord, mede door de correcte en duidelijke houding van Senne aka @Oysterfan

En zo kwam het dat ik de eigenaar werd van een Rolex, een merk waarvan ik me een decennium geleden nooit had kunnen voorstellen dat het ooit op mijn verlanglijstje zou staan. En zo werd meteen ook het tweede cliché bevestigd: Uiteindelijk wil je toch een Rolex.

161 likes

Erg mooi! Die blauwe plaat bij de Air King’s zijn altijd genieten. Geniet ervan

1 like

Prachtig. Dit is idd een The One.

1 like

Mooi hoor! Veel draagplezier

1 like

Supermooi dat blauw zeg. Gefeliciteerd!

1 like

Schitterende Rolex ,deze Air King ! :ok_hand:Veel draag-en kijkplezier :+1:

1 like

Wat een mooie wijzerplaat :heart_eyes:. Gefeliciteerd met jou The One als NA. Tof dat je dit gerealiseerd hebt :+1:t2:

1 like

Prachtig, veel draagplezier :+1:

1 like

Mooie plaat zeg. Geniet ervan

1 like

Schitterend en inderdaad een horloge voor het leven :ok_hand:t3::+1:t3::white_check_mark:

1 like

Erg mooi!

1 like

Wow, indrukwekkend!!! Heel mooi, ik begrijp wat je bedoelt als je zegt dat dit je grail is.

1 like

Staat je goed :+1: Gefeliciteerd met de aanwinst!

1 like

Heel erg mooi!! Gefeliciteerd!

1 like

Super toffe dial en ervaring. Gefeliciteerd!

1 like

Hele mooie kleur blauw van de wijzerplaat, echt een beauty! Gefeliciteerd met the one :smiley:

1 like

Van harte gefeliciteerd met deze bijzonder frisse blauwe verschijning. Draag hem in goede gezondheid :champagne:

1 like

Gaaf!! Gefeliciteerd!

1 like

Prachtig horloge. Geniet ervan.

1 like

Mooie Rolex. Ik wil er geen, maar als ik deze zie…wie weet, ooit.

1 like