NA The Red Baron. Een zoektocht naar de achtergronden van een vrijwel vergeten merk en een niet zo heel standaard horloge.

Schitterend exemplaar :red_circle: en een super leuk stuk! Met plezier gelezen. Geniet ervan!

1 like

Letterlijk van een heel ander kaliber dan mijn Oberon waar een Roseba 8 penanker in tikt ( als ie zin heeft).

3 likes

Ha! Zijn Heiligheid spreekt!
Geen probleem, ik waardeer je reactie, Fate.

Dat ik o.a. Copilot heb geconsulteerd, zit 'm niet zozeer in het feit dat ik niet wist of niet kon zien dat het hier om een typisch jaren 70 horloge ging. Dat ding schreeuwt seventies!

Het ging mij er meer om te determineren hoe dat nou zat met dat armoedig gedocumenteerde merk Oberon en de (voor mij althans) grappige associaties die dat merk bij mij opriep. Dan kun en moet je verbanden leggen en precies daarvoor zijn AI systemen bedacht en gemaakt, of je ze nou leuk of bedreigend of handig of onbetrouwbaar en gevaarlijk vind of niet. Bij de antwoorden op vragen krijg je dan als het - zoals in dit geval - goed gaat wel het hele verhaal. Inclusief de datering. Of je nou wil of niet.

Ik schreef al: ik had het ook zelf in mijn geheel eigen woorden kunnen opschrijven, maar het gemak van het overnemen van het AI verhaal, voor zover dit te verifiëren viel was gewoon eenvoudiger. Plus dat ik niet wil verbergen dat ik -af en toe - AI gebruik om mijn gedachten te ordenen en mogelijk bruikbare feiten boven water te krijgen. AI is voor mij gewoon een tool.

Ik heb er bij mijn artikel wel degelijk de redundantie uitgefilterd bij het editen van de door het AI monster gegenereerde tekst.
Je kunt er voor kiezen AI als tool te gebruiken of je doet het niet. Ik doe het soms, omdat ik het zie als een handig stukje gereedscap dat me veel zoek gedoe op het chaotische internet bespaart en ik acht mijzelf redelijk goed in staat om de bullocks er uit te filteren. Als ik in een ander verhaal schrijf dat met mijn vraag naar een ‘Derby’ uurwerk, AI terugkomt met een verhandeling over paardenraces, is dat schandalige flauwekul. Dat signaleer ik dan ook in zo’n postje.

En dan die kwarts-crisis.
Dat - in dit geval - Copilot de kwarts crisis noemt, is geen toeval en ook geen tekortkoming van Copilot. Dat is het gevolg van hoe die systemen werken. Er is op het hele wijde web vrijwel geen artikel te vinden over de achtergronden en geschiedenis van 70-er jaren Zwitserse horloges en horloge merken waarin die kwarts-crisis niet genoemd wordt. Al dan niet in een correcte context. AI verzamelt al die info en breit daar zijn eigen verhaaltjes van. Het systeem is niet wijs of slim genoeg, maar juist dom genoeg om dat zonder kritiek, beoordeling of nuancering te doen. Dus alles staat er altijd in. Gelukkig maar. Het gevaar van AI waar velen terecht over schrijven is dat als AI wèl zelfstandig gaat beoordelen en selecteren het daarmee dan onvermijdelijk gekleurde en dus foute informatie gaat oplepelen. Die dan weer door de gebruiker als zoete koek wordt geconsumeerd, en dat vervolgens weer publiceert. Dat pikt AI dan weer op en voegt dat toe aan zijn eigen foute informatie. En zo ga je inderdaad de kleibult af.

“Totaal verzonnen kwarts-crisis”. Dat vind ik dus nogal kort door de bocht. Wat mij betreft, is het zo dat als je de ‘crisis’ - als je het zo wil noemen - in de Europese horloge-industrie wil benoemen of verklaren, er ook voor mij vanzelfsprekend veel meer factoren een rol speelden. Met name de Zwitserse horloge industrie zelf (en de mensen daar die die industrie leidden en aanstuurden) is naar mijn mening de primaire oorzaak dat eind jaren 60 de boel begon in te storten. De Zwitsers sleepten daarin de Duitsers en de Fransen mee. Ik noem met name de Zwitserse kartel waanzin, de wildgroei aan bedrijven en merknamen, de volkomen uit de hand gelopen diversiteit aan uurwerken en onderdelen, niets was standaard of uitwisselbaar, de concurrentie was moordend, ondanks en misschien wel dankzij de kartels. In de ontwikkeling van de kwarts horloges, beginnend in de jaren 60 was Zwitserland innovatief en leidend, maar ook conservatief waar het ging om op onverstandige wijze vast te blijven houden aan veel te hoge kwaliteitseisen, gebruik van dure materialen en (onnodig) gecompliceerde uurwerken, die voor een deel nog steeds met de hand moesten worden geproduceerd. Peperduur. Daarvan kun je niet leven met dat handje vol gefortuneerden die zo’n ding konden en wilden kopen als daar tegenover staat dat al heel snel in een ander deel van de wereld er horloges werden gemaakt die een factor tien of meer goedkoper waren, er óók mooi uitzagen en goed verkrijgbaar waren tot in de supermarkt toe. Tel daarbij op het plezier dat mensen hadden van de nieuwe en al snel ook goedkope - toen futuristische - led en lcd horloges met digitale cijfertjes i.p.v. wijzers. Eerst uit de USA (Texas Instruments), dan in enorme hoeveelheden uit Japan en tenslotte in nog grotere hoeveelheden uit de Chinese massaproductie. Europa en met name de Zwitsers gingen daar niet voldoende en te laat in mee. De Zwitserse ESA uurwerkjes waren weliswaar prachtig, maar economisch niet haalbaar om daar een succesvol concurrerende markt mee op te bouwen. Tel daarbij op de moordende schade van enerzijds de kartels met hun door de staat gesteunde productievoorschriften en anderzijds de verstikkende concurrentie van een uit de hand gelopen merken diversiteit. Er was vast nog veel meer aan de hand. De schade door de shame and scandal in the familie situaties die zich voordeden (ook bij de grote namen) in de Zwitserse industrie, met fusies en samenvoegingen die deels door nepotisme en vriendjespolitie werden aangestuurd, moet je zeker niet onderschatten.
En daar heb je je crisis! Dat men dat de Kwarts-Crisis is gaan noemen vind ik niet vreemd. Het was de voor het grote publiek meest in het oog lopende factor van de malaise.

Ik hoop dat ik jou, Fate, en ook de andere lieve lezertjes met dit antwoord een wat breder beeld te hebben gegeven dan alleen die enkele side line die in mijn OP door Copilot werd meegegeven.

Ik heb dit relaas geschreven zonder verder ook maar één zoeksessie op het internet en dus ook zonder enig gebruik van AI. Dit is gewoon LI (Lexaf Intelligence). Schrijven kan ik zelf ook wel. Het is een beetje lang verhaal geworden, maar hopelijk toch geen TLTR.
Fate, beschouw het lange verhaal maar als een hostie van je eigen deeg.
Tot een volgende keer en tot het moment dat ik weer een van jouw prachtig geschreven en vaak zeer relevante tirades mag lezen.

Groeten, Lex

2 likes

Dank voor het (opnieuw) delen, Peter. Wel een heel móói horloge hoor, ondanks die Roseba.

Bij mijn zoektocht op het web ben ik een aantal Oberons tegengekomen, waarvan inderdaad veel met een ‘budget’ penanker aan boord. Ook bij de skin divertjes en de jump hour horloges die ze gemaakt hebben. Bijna altijd met goedkope penanker uurwerkjes. Pas in de laatste jaren van hun bestaan zijn ze betere uurwerken gaan gebruiken. Dat hadden ze eerder moeten doen, dan had het merk misschien een grotere bekendheid en betere reputatie verworven en daarmee een betere marktpositie. Wonderlijk dat een bedrijf, dat ooit zelfs zijn eigen uurwerken ‘in house’ dus manufactuur, produceerde het inzicht niet had dat dat tot hogere kwaliteit moest leiden. Dat men uiteindelijk besloot betere uurwerken elders te gaan inkopen om daarmee een beter product en dus een betere marktpositie te krijgen, was te laat! De hierboven in mijn antwoord aan @Fate_Amenable_To_Change genoemde Kwarts-Crisis was al begonnen en dat is helaas ook voor dit kleine merk Oberon fataal gebleken.

Ze maakten best leuke dingen. (Plaatjes alle drie van het internet).
Zo’n jumphour horloge zou ik best willen hebben. Veel mooier dan die TV jumphour modelletjes die je meestal ziet.

3 likes

Mooi verhaal, een horloge detective aan het werk !!

1 like

Mooi horloge en verhaal Lex, als je er een kaft omheen doet heb je een dik boek. :open_book:
Met veel plezier gelezen!!:watch:

1 like

Ik ben het met je analyse eens, sterker nog, ik heb al eens een topic geschreven waarin ik min of meer tot die conclusie kwam, maar betwijfel of het grote publiek het als kwarts crisis zag.

Ik heb eerder het idee dat de Zwitserse industrie dat narratief verzon, en vervolgens net zo lang herhaalde dat het grote publiek er in mee ging. Dat is de reden dat ik kort door de bocht “de totaal verzonnen kwarts crisis” riep.

Overigens niets ten nadele van Co-Pilot, dat kwam terug met het algemeen geaccepteerde en eenvoudigste narratief. Het was meer een gebbetje over het feit dat AI niet kritisch denkt, maar een veel voorkomende tekst gewoon als waar neer zet omdat hij nu eenmaal veel voorkomt, maar daarin verschilt het niet van een smaldeel van de samenleving.

Dank je, maar dat kon nog wel even duren omdat ik voor de korte of zelfs middellange termijn geen andere horloges op de korrel heb.

1 like