Ok, ik ben officieel influenced door een youtube filmpje. Twee zelfs, van youtuber Favorite Things over de Militado ML07. (Eerste en tweede)
Waar hebben we het over? Een 36mm groot, 10mm dik fieldwatch gebaseerd op de US gov. GG-W-113 specificatie uit de jaren zestig. Op basis hiervan hebben oa. Hamilton, Marathon en Benrus horloges gemaakt, dus nee, in principe is dit horloge uit China géén Khaki Field kloon.
Het draagt uitstekend, want dun en weegt bijna niks. Ik kan zo’n wijzerplaat zonder merk of type echt enorm waarderen. De AR is “not great, not terrible”. In dat aspect is het net een Hamilton. Voor de prijs (oa. Ali en Amazon) kun je je afvragen waarom je een quartz Hamilton zou kopen die 5, 6x zoveel kost. Niet om een prijs-kwaliteit discussie te beginnen, maar omdat ik een low-cost interpretatie beter vind passen bij de historie en filosofie van de fieldwatches die verstrekt werden aan strijdkrachten.
En je houdt geld in de pot om door te sparen, want is dit nou mijn droomhorloge? Nee joh, ik zoek rustig door naar een 36-39mm gada op stalen band waar mijn hart echt snel van gaat kloppen. Ondertussen wissel ik wat af tussen deze, mijn Seiko 5 en mijn hardloop-Garmin (over twee weken hoop ik aan de start te staan van de Rotterdam marathon.)
Dank voor het lezen!
Die Militado’s zijn leuk en ook goed. Bovendien erg prettig geprijsd. Het is dat ik al een Baltany D12 heb, anders kocht ik er ook een.
Gefeliciteerd met je aanwinst!
Ik zou de ontspiegeling trouwens wel als “terrible” omschrijven, maar voor de ca. EUR 45 die ik ervoor betaald heb durf ik daar niet over te zeuren. Dan ook nog eens 100M waterdicht, geschroefde kroon en saffierglas.
Militado’s zijn absoluut waar voor je geld.
Een schroefkroon op een field watch is voor mij persoonlijk dan wel een ‘faux pas’ en zelfs een reden er nooit een te kopen. Voornaamste reden is echter dat ook al is het geen gejat ontwerp want het is gebaseerd op een mil spec er desondanks geen historie aanzit. En dat vind ik echt het allerbelangrijkste aan een field watch.
Maar goed, meer field watches juich ik altijd toe, ik word er altijd enorm blij van om naar te kijken, zo ook deze Militado. De afwerking voor het geld is echt heel erg goed.
Wél een schroefkroon is voor jou een faux-pas? Want deze ML07 heeft er overigens geen en dat vind ik helemaal best, ik spring er toch niet mee het water in.