NA: Time Factors Speedbird III PRS-22

De Speedbird is wat langer geleden ook al aan de orde geweest (o.a. door @Louis), maar de laatste tijd zie ik weinig over dit horloge.
Omdat ik recent van @TimeLapse een Speedbird III PRS-22 heb overgenomen hier dan toch maar een NA topic. Nu eens met het accent meer op technische zaken dan op het uiterlijk. Immers, de Speedbird is een Flieger en hoe die er uit zien is bij de meeste HF’ers wel bekend.

De Speedbird is een wat kleiner model Flieger (39 mm) en daarmee heeft deze wat mij betreft de ideale maat. Dit horloge biedt veel waar voor z’n geld: ETA 2824-2 Top grade uurwerk, gebold saffier glas, 316 stalen kast met geschroefde kroon en massief stalen armband met geschroefde schakels. De endlinks zijn massief. Merkwaardig detail, ik heb dit bij bijvoorbeeld Miltat en Bulova banden nog niet gezien: aan beide zijden zit een schroefje. Omdat de zaak gaat meedraaien als je een van de twee losdraait, had ik twee 1.4 mm schroevendraaiers nodig om de band te verstellen.
De indices op de wijzerplaat zijn voorzien van SuperLuminova C3.

Ik heb het horloge op de timegrapher gehad en de cijfers zijn zeer behoorlijk:

  1. Glas omhoog: +2 s/d
  2. Glas omlaag: +6 s/d
  3. Kroon omhoog: +1 s/d
  4. Kroon omlaag: +5 s/d
  5. 12 uur marker omhoog: +6 s/d
  6. 12 uur marker omlaag: +1 s/d
    Alleen met de kroon omhoog had ik een wat hogere beat error (0.7 ms), in de overige posities was de beat error 0.2 ms.
    Het horloge staat nog steeds op de website van TimeFactors. Daar zag ik dat er tegenwoordig een Sellita SW200 Top grade uurwerk in zit.

De lume is zoals te verwachten zeer helder:

Bijzonder is dat op de caseback een aantal specs van het horloge staan vermeld.

Nog even een frontaal plaatje:

Bedankt voor het kijken!

25 likes

Blijft een cool klokkie!!!

2 likes

Gaaf ding hoor!

1 like

Mijn beste,

Proficiat met deze gedegen aanwinst!!
Leuk ook, die specs op de caseback!!
Ik wens je er een mooie tijd mee!!

En voor straks: “Buona Notte" en morgen gezond weer op.:first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Heel cool!

1 like

Gefeliciteerd

1 like

Mooie klok, veel draagplezier.

1 like