NA Timex Giorgio Galli S1: wat een details!

Al een eerste foto geplaatst in het Timex only gedeelte, maar vandaag tijd gemaakt om wat meer foto’s te maken.

Hoewel ik helemaal niet zo’n groot lijstje heb met horloges die ik nog wil hebben, had ik de Timex S1 al een tijdje op mijn netvlies. Het bijzondere ontwerp van Giorgio Galli met de opengewerkte lugs en zijkanten spreekt me aan. Het doet me een beetje denken aan de Spidolite van Linde Werdelin die ik heel mooi vind, maar in een hele andere prijsklasse zat.

Een tijdje geleden werd de 38 mm versie geintroduceerd. En omdat ik niet van die brede polsen heb, was ik al wat verschoven van de oorspronkelijke S1 naar de 38 mm versie. En 450 euro is natuurlijk heel bereikbaar. Ik had alleen net een Seiko Astron gekocht en al bedacht dat het voor dit jaar wel even klaar was. Voor iemand die ooit al zijn horloges verkocht voor die ene (een Ochs und Junior Mese) heb ik sowieso al best veel gekocht in een jaar. Die Ochs werd met een omweg ingeruild voor mijn Anordain model 2. Er kwam nog een Omega Seamaster Polaris op mijn pad en een paar weken geleden dus die Astron.

Die Astron maakte wel gelijk duidelijk dat ook op een smallere pols een wat groter horloge niet hoeft te misstaan. Dus toen op dit forum een Timex S1 tegen een aantrekkelijke prijs werd aangeboden heb ik dan ook precies 5 minuten getwijfeld. Het was natuurlijk nog wel even spannend of die 41mm inderdaad zou passen. Maar dat bleek eigenlijk geen enkel probleem.

Het komt natuurlijk ook door de opengewerkte zijkant, waardoor er geen “klomp” horloge op je pols ligt. En wat misschien nog wel het meest verbaasde is de hoeveelheid details. Het lijkt er op dat een slim ontwerp en een aangepast productieproces voor dit geld wel heel veel mogelijk maakt.

De verpakking (horloge was eigenlijk ongebruikt) is heel goed verzorgd. Een mooie witte omdoos met daarop zowel verwijzingen naar Timex als naar de ontwerper, Giorgio Galli. En een inlay met de technische specificaties.

Met de makrolens op de Nikon D700 geprobeerd om de details te vatten. Als je Timex niet zou kennen van de budget vriendelijke horloges, dan zou hier toch ook best een hoger prijskaartje aan gezeten kunnen hebben? Niet omdat het moet, maar zowel de kast, als de wijzerplaat, als de wijzers zijn volgens mij uniek in deze prijsklasse. Als enige “kritiek” puntje zou je kunnen zeggen dat het geen safierglas is (dat is volgens mij bij de 38 mm inmiddels wel zo). Maar nogmaals: dit horloge heeft een verkoopprijs van 450 euro.

Over de rubberen band zijn de meningen verdeeld, maar ik ben fan. Voor mij past ie precies in het eerste gaatje. En de manier waarop het overgebleven stuk van de band wordt vastgezet is ook uniek. Niet zo uniek als destijds bij mijn Ochs, waarbij het stuk onder de band verdween. Maar het is wel heel mooi en strak. Ik heb er ook nog een blauwe leren band gekregen en ga zeker ook nog experimenteren met wat andere banden. Ik denk dat wat donkerbruin leer of canvas ook prima bij de blauwe wijzerplaat past.

En dan tenslotte nog de achterkant het het uurwerk. Ik zit niet zo in de verschillende Myota versies. Maar blijkbaar hebben ze in deze een goede gestopt. Ik heb hem even aan mijn Oneof accuracy gelegd en dat leverde dit resultaat op. Ik geloof dat mijn Anordain model 2 de laatste keer op +2 seconden zat (met een Selita uurwerk).

En natuurlijk blijft het een relatief simpel uurwerk. Maar ook hier zijn de details mooi uitgewerkt.

Al met al is de Timex S1 voor mij weer de bevestiging dat er voor elk budget mooie dingen te koop zijn. En ook dat wanneer een goede ontwerper er zich mee bemoeit je helemaal tot mooie dingen kunt komen. Ik maakte op de avond dat ik het horloge kreeg nog even contact via Linkedin met Giorgio Galli. Al na een uurtje kreeg ik een enhousiast bericht terug. Hij verklapte dat er komend jaar een S2 aankomt. En als ik het goed begrijp zou daar wel eens geen Myota meer in kunnen zitten. Maar meer weet ik ook niet. Ik ga het in ieder geval volgen. Wie weet.

49 likes

Da’s een heel fraaie Timex! Gefeliciteerd!

1 like

Heel tof! Ik heb er zelf ook al wat naar zitten loeren (met name die van 38 mm). Over het productieproces: dat is een soort sinteren dat als “metal injection moulding” (MIM) bekend staat:

Het basismateriaal bestaat uit metaalgranulaat dat vervaardigd wordt uit metaalpoeder en kunststofpoeder. Dat metaalpoeder kan staal zijn, maar even zo goed RVS of bijvoorbeeld titanium of wolfram. Het granulaat wordt tot 160˚C verhit en vervolgens spuitgegoten in een matrijs. Nu vindt bij dezelfde temperatuur het debinden van het kunststof plaats. Vervolgens wordt het product gesinterd op een temperatuur van 1400˚C. Bij dat sinteren krijgt het product zijn definitieve formaat. Het krimpt tot 20%. Op deze manier kunnen producten vervaardigd worden vanaf 0,1 gram. De afmeting aan het product is zeer nauwkeurig (maximaal 0,25% afwijking van de eindmaat).

Ze hebben hiermee inderdaad een heel interessante en complexe kastvorm weten te maken zonder de kosten meteen door het dak te jagen.

Mooie aanwinst, gefeliciteerd!

Ik zou het gewoon doen. Volgens mij hebben ze nu net de laatste S1 serie geintroduceerd. En die S2 waar Giorgio Galli het over had wordt heel wat anders (hoe anders heeft ie mij ook niet verteld).

Prachtige Timex!:heart_eyes::ok_hand:

1 like

Die is heel mooi! Geniet ervan!

1 like

Proficiat, mooie Timex👌🏻

1 like

Leuke aanwinst, genieton :smiley:

1 like

Heel leuk,

Denk dat dit een hele mooie samenvatting is van dit horloge. Heeft Timex slim gedaan

1 like

Bijzonder mooie Timex! Mooie maat ook. Veel plezier ermee!

1 like

Die maat valt mij erg mee. Ik las eerder ergens dat het eigenlijk wel mooi is dat ie wat groter is. Ben er erg blij mee.

Mooie aanwinst hoor. Is die ruby ook functioneel of puur ter decoratie? Ik gok het laatste. Hoe dan ook erg tof. Veel plezier ermee.

1 like

Gefeliciteerd met je NA. Geniet ervan :+1:t2:

1 like

Mooi. Van harte!

1 like

Heel mooi!

1 like

Ter decoratie. Maar wel een leuk accent.

1 like

Mooi hè.
Ik heb de witte, gekocht toen hij net uit was.
Kastontwerp vind ik prachtig gedaan.
Plezier ermee!

2 likes

Dit is wel echt leuk ja :+1:

1 like