NA: Tissot Ballade COSC + (subjectieve) review

Horlogelieden,

Ik hoop niet dat het verhaal te lang is. Anders mag je ook de foto’s bekijken en je mening geven. :wink:

Introductie
Het inmiddels bekende downscale proces van mij is nog steeds in volle gang. De hoeveelheid horloges groeit dan ook gestaag. Ik heb diverse soorten medicatie geprobeerd, maar helaas, het slaat niet aan en de verleiding blijft groot om de horloge verslaving maar op zijn beloop te laten. Dus toch weer een nieuwe aanwinst.

Zoals jullie wellicht weten ben ik ooit, lang geleden begonnen met een Tissot en ik draag het merk een zeer warm hart toe.

Afgelopen week liep ik erg onverwacht tegen een buitenkansje aan. Een Tissot Ballade. Bij Nederlandse juweliers in de meest eenvoudige vorm ben ik deze eigenlijk niet tegengekomen en toevallig in Belgie, jawel, lag deze naar me te knipogen voor een prachtige prijs.

En met mijn echtgenote in de buurt die, zoals jullie inmiddels wel weten, juist aan de kant zit van: “Joh, die is mooi, en die wilde je toch al? Nou, als het kan doe je het toch gewoon!”, kon ik de verleiding niet weerstaan.

Ik begin maar met de slechtste foto. :wink:

Omdat ik een voorliefde heb voor bruine banden, heb ik overigens de originele zwarte band direct vervangen.

Op zich, lijkt deze Tissot uiterlijk een een beetje in de categorie dertien in een dozijn te passen, weinig bijzonders. Maar voor mij sinds de introductie in, ik meen 2016, is het toch op de één of andere manier één van de mooiste, eenvoudige Tissots. Ik heb (te) lange gewacht om hem aan te schaffen, denk ik.

Wat maakt hem voor mij bijzonder?

Het uurwerk
Het feit dat Tissot het aandurfde om een Powermatic automatisch uurwerk met 80 uur gangreserve met een Siliconen balansveer uit te rusten én het binnen COSC normen te laten lopen. Redelijk uniek in dit segment. Dit kom je eigenlijk alleen in hogere segmenten tegen.

Het voordeel van een siliconen balansveer, correct me if I am wrong kenners(!), is dat deze niet beïnvloed wordt door magnetische invloeden van buitenaf. Dus een secuurder uurwerk en minder onderhoud. Om veel tekst te vermijden hier een linkje naar het webz met de informatie van Tissot zelf:

Dus…, wat vindt ik verder bijzonder aan dit horloge:

De wijzerplaat
De wijzerpaat speelt prachtig met het licht en is op foto’s eigenlijk niet te vangen. Vandaar dat ik in eerste instantie zomaar van een foto dit horloge niet zou aanschaffen omdat 'ie eigenlijk best saai is.

Maar de plaat heeft een prachtig subtiel Clous de Paris patroon, waarin de teskt evenwichtig is geplaatst op wat verhoogde “tableau-tjes”. De rand met de indices licht iets hoger (wel gelijk aan de tekstvlakken) en heeft een hele subtiele sunburst. De buitenste ring met de minuten getallen, heel smal overigens, heeft ook een hele subtiele sunburst, tegenovergesteld aan de index ring, als men begrijpt wat ik bedoel.

Verder is de plaat mooi in balans, tekst niet over-the-top, en ja, er zal altijd discussie blijven over het datumveld in de juiste kleur, maar ik vindt het absoluut niet storend. Sterker nog, in dit geval breekt het wat stijve uiterlijk.

De indices zijn gefacetteerd wat een mooi speels lichteffect geeft.

De kastvorm
Het horloge heeft een diameter van 41 mm. Echter, dat is op de pols er totaal niet aan af te zien. Door de dikte én de vorm van de kast draagt het veel kleiner en subtieler dan de diameter doet vermoeden. De dikte blijft onder de 10mm.
Van foto’s heb ik altijd gedacht dat de kast gewoon recht was. Maar nee, vanaf de onderkant van de kast tot aan de bezel zit er een flauwe bolling in en loopt de kast van een brede onderzijde naar een wat smaller bovenkant. Een kastvorm zoals duidelijker zichtbaar is bij bijvoorbeeld de Tissot Visodate.

Daarnaast zijn de zijkanten van de kast prachig fijntjes geborsteld. De bovenkant van de lugs zijn overigens gewoon gepolijst.

De coinedge bezel doet veel denken aan bijvoorbeeld de Oris BigCrown serie, maar is toch heel fijntjes aangepast, of anders gezegd, matcht prachtig met de wijzerplaat. Een prachtige combinatie.

De kroon is een “gewone” standaard Tissot crown met de bekende embossed “T”.

Zicht op het uurwerk
Het uurwerk is eenvoudig afgewerkt, maar toch is er “zicht” op een paar bijzonderheden. Opvallend is de tekst op de rotor, het is duidelijk dat er een iets met een Siliconen balansveer is :wink: . Zie de foto’s.

Maar, wat in mijn optiek opvallender is, is dat er ook in de rotor een prachtige subtiele sunburst is verwerkt. Natuurlijk komt het vaker voor, maar op deze manier ben ik ze eigenlijk nog niet tegengekomen.
Daarnaast is er behoorlijk extra werk gemaakt van het uurwerk.
Het is natuurlijk wel een gemodificeerd ETA werkpaard, maar het patroon op de rotor komt ook terug in de bruggen! Verder is het verwerken van het Siliconen logo (zie weer de foto’s) best opvallend.

Kortom, geen druk bewerkte inhoud, maar toch wel een fascinerend uurwerk om te zien, zeker in dit segment!.

Verder nog wat cosmetische opmerkingen.
De Band en sluiting
Over de band en sluiting ga ik het verder niet uitgebreid hebben anders dan dat de band op zich niet slecht is, maar het kan altijd beter. De vlindersluiting is ook een “standaard” Tissot. Voldoet prima, geen poespas.

Het Glas
Tsja, ik weet dat je niet alles kunt hebben, maar het enige wat ik jammer vindt aan dit horloge is dat er een standaard vlak saffier glaasje in zit zonder AR! Ik begrijp dat het doel was om onder de € 1.000 te blijven, maar toch.

Is het storend? Nee dat niet, doe ook weinig af aan de afleesbaarheid.

Persoonlijk had ik graag een subtiel domed glaasje gezien met AR aan de binnenkant. Ik denk dat hij dan echt helemaal af zou zijn. Wellicht heeft iemand tips en ideeën of dit eventueel toch te realiseren is.

Tot slot
In mijn optiek is Tissot wonderwel geslaagd om in dit segment een horloge neer te zetten wat, althans voor mij, aan alle kanten gewoon klasse uitstraalt.

The good: Perfect formaat, mooie wijzerplaat en algehele uitstraling én een bijzonder uurwerk in dit segment.

The bad: helaas, voor mij persoonlijk echt niets.

The ugly: Geen AR en ik had persoonlijk liever een iets gebold saffier gehad zoals bij de Tissot Navigator en de PRS516 bijvoobeeld.

Kortom, deze Ballade past uitstekend bij mijn andere Tissots:

Bedankt voor het lezen, en mochten jullie aanvullingen of opmerkingen hebben, laat het weten.

32 likes

Mijn beste,

Zó zó!! Je hebt er duidelijk werk van gemaakt!!
Een wervelend verhaal met kijklustige foto’s, van een magnifieke Tissot!!
Dank voor het delen
en geniet er met volle teugen van. :watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

3 likes

Een mooi verslag over de aanschaf van een mooi Tissot horloge! Subtiel dat alleen de 12 en de 6 vermeld staan. Veel plezier met je NA!

2 likes

Ik vind hem erg mooi en ik verwacht dat deze ook in mijn collectie gaat komen. De bezel vind ik ook fantastisch. Tissot did it again. Bedankt voor het verslag. :+1::facepunch:

1 like

Erg mooi zeg! En wat @wander al aangeeft, die bezel😍 maar ook die case finish aan de zeikant is erg mooi. Voor mij doet deze band het net niet maar is niet verkeerd. Mooi verhaal ook!

1 like

De band ben ik inderdaad ook nog wat zoekende, deze had ik liggen, vandaar.
Wellicht dat een cognac beter staat.

De zwarte band die er bij zit is overigens best mooi, maar zo, eh, zwart. :wink:

1 like

Van Harte met deze mooie aanwinst.

1 like

Bijzonder fraai horloge. :+1: En hoewel ik een behoorlijke Tissot aficionado ben is dit horloge nooit op mijn radar verschenen. Misschien wel door de vrij nietszeggende render die Tissot van dit horloge gemaakt heeft.
Veel plezier met de aanwinst!

1 like

Dat is weer een mooie Tissot voor je collectie.

Ik ben ook Tissot liefhebber, omdat ze veel zorg besteden aan afwerking van kasten en wijzerplaten. Erg mooie details die soms niet direct in het oog springen, en pas bij een nadere beschouwing in beeld komen. En je opmerking over de band is herkenbaar. Niet verkeerd, maar kan altijd beter.

Geniet van deze nieuwe aanwinst.

1 like

Klop, zoals gezegd, van de foto’s had ik hem niet besteld denk ik.
Het is dat ik bij toeval wat betere foto’s tegen kwam en daarna onder andere de reviews van Hodinkee en Fratellowatches. Toen ging hij pas leven. :wink:

Toen ik hem daarna een keer in het echt zag kwam hij pas keihard op mijn lijst.

1 like

Los van de andere schoonheden vind ik de geringe dikte echt klasse! :+1:t3:

1 like

Prachtige NA Jaco :ok_hand: Ik vind dit een van de mooiere modellen van Tissot. Dank voor het delen. :+1:

1 like

Mooi! Gefeliciteerd!

COSC … die moet bij mij nog eens komen.

1 like

Mooie NA :clap: , werkelijk een mooi horloge :heart_eyes: om te hebben naast de PRS 516 en de Navigator!!!

Ik heb zelf ook een PRS 516 met daarnaast een Le Locle Chronometre, dus ook een sportieve en wat gekledere versie van Tissot.

Veel kijk en draagplezier met je horloges!!!

1 like

Gefeliciteerd met je NA! Misschien - ooit - nog eens iets voor mij :heart_eyes:

2 likes

Dank voor de info. Altijd leuk!

1 like

Prachtig horloge met mooie techniek, veel plezier er mee!

1 like

Mooie review en geweldige aanwinst!

1 like