NA: Tissot bumper.... Leuk? Echt wel!

Achtergrond muziekje wordt verzorgd door een leuk Engels bandje:

Zoals de meeste wel zullen weten (want het staat vaak op de dial :laughing:) is Tissot in 1853 opgericht.

image

Na ongeveer 90 jaar gingen ze in Le Locle automatische uurwerken maken.
In die tijd hadden Tissot, Omega en Lemania een nauwe samenwerking, dat resulteerde in diverse uurwerken die ze destijds samen hebben ontwikkelt, zo ook de automatische ā€˜bumperā€™ uurwerken

De Tissot bumper uurwerken hebben in de basis twee verschillende versies, te weten 28-xx en 31-xx.
28 en 31 staan overigens voor de maat van de ā€˜base plateā€™, deze bumpers zijn ongeveer tussen 1944 en 1953 geproduceerd (vrij korte periode)

image

Als (ongeveer) 14 jarige kreeg ik een Tissot polshorloge cadeau van mn oom, daar is de ā€˜voorkeurā€™ voor het merk ontstaan.
Inmiddels heb ik wel een aardige Tissot verzameling maar een bumper had ik nog niet.

Er komen her en der wel bumpers voorbij, maar veelal zijn dit 28-xx varianten, dat wil zeggen dat de kastmaat 33/34 mm is, en vaak zijn de kasten (gold) plated.
Mijn voorkeur gaat echter uit naar een stalen kast van minimaal 35mmā€¦ en laten die nou vrij zeldzaam zijn :face_with_raised_eyebrow:

Ik had de hoop een beetje opgegeven totdat ik een tijdje terug een mooi exemplaar tegenkwam die veel van mn wensen in zich had;

  • Stalen kast: :white_check_mark:
  • Kastmaat: 36+ mm :white_check_mark:
  • Caliber: 31-xx :white_check_mark:
  • Radium dial en wijzers: :white_check_mark:
  • Dauphine wijzers: :white_check_mark:
  • Volledig origineel: :white_check_mark:

Nog even met mede Tissot verzamelaar @wbcoupe het horloge beoordeelt en beide kwamen we tot de conclusie dat het wel goed zat.

Sindsdien ben ik in het bezit van deze (naar mijn mening) mooie Tissot Automatic uit ca. 1951 met opvallend leuke details :face_with_monocle:


.
.
.

Leuk detail zijn de iets wat ā€˜gedraaideā€™ lugs, en voor de oplettende kijker, de ā€˜FAB SUISSEā€™ stempel ipv de gebruikelijke ā€˜SWISS MADEā€™


.
.
.
Ander leuk detail is het wat dikkere radium, dit zie je ook wel terug bij sommige Omegaā€™s uit die tijd.
En voor de Tissot nerds onder ons is het logo met dit font voor de 'sā€™jes ook een leuk detail.

.
.
.

.
.
.
Binnenin een caliber 31-21

.
.
.
Een zeldzame ref. 6902-1

.
.
.
Ik ben blij dat ik gedurende mijn zoektocht toch niet voor een plated 34mm ben gegaan.
Dit (36+mm staal) :point_down: is wat ik wilde, en uiteindelijk heb gevondenā€¦ soms is laten lopen en geduldig zijn de juiste beslissing.

.
.
.
Bedankt voor het lezen :grapes:

43 likes

Mooi horloge en dito verslag :+1:t3:

1 like

Gave vintage!

1 like

Mooi man !! Gefeliciteerd

1 like

Heel erg fraai! :ok_hand:

1 like

Mooi horloge. Goed resultaat na een lange zoektocht. Veel plezier ermee!

1 like

Erg mooi, deze Tissot en een leuk verslag :+1:

1 like

Erg mooi klokje :ok_hand:

1 like

Ik heb hem al in het echt bepoteld, en deze is heel fraai. Mooie fotoā€™s ook :+1:
Mooi stukje geschiedenis, veel plezier met deze aanwinst. :sunglasses:

1 like

Nuttige info bij deze NA. Geniet ervan!

1 like

Mooie post!
Zelf heb ik ook een vintage Tissot tik en ik heb weer wat geleerd van je informatie.

1 like

Tof ding, mooie patina. Ook die lyre-lugs/bombƩ lugs zijn gaaf!

1 like

Veel draagplezier Jim :hugs:

1 like

Ja leuk! Fraai exemplaar :+1:

Zelf ook in het bezit van een Tissot Bumper met strakke 34mm kast en een wijzerplaat die voor velen waarschijnlijk iets teveel van zijn ouderdom laat zien :slight_smile:

5 likes

Veel draagplezier :+1:

1 like

Dat wijst er op dat het horloge in Frankrijk verkocht is.
Ze hadden daar destijds strenge regels om de ā€œnationale interessenā€ te beschermen en daar hoorden zulke opschriften bij.
Hier een uitgebreid verhaal over die Franse specialiteit :wink: http://www.onthedash.com/the-fab-suisse-marking-on-watch-dials/

Mooi horloge, wees er zuinig op.

3 likes

Dat ziet er goed uit, en een mooie strakke kast :ok_hand:

1 like

Leuk geschreven en dito informatie. Geeft weer meer waardering voor het merk Tissot.
Van harte met de NA. Veel plezier er mee toegewenst.

1 like

Prachtig horloge en een mooi geschreven topic !
Gefeliciteerd met deze schoonheid ! :slightly_smiling_face::+1:t2:

1 like

Als vintage-Tissot liefhebber is dit echt fantastisch leesvoer. Prachtig zeg!

en uhh dat muziekje? Nieuwe concept dat we bij meer topics gaan zien misschien?

Bedankt voor het delen JimSoul!

1 like