NA: Tissot Gent XL Swissmatic

Omdat ik voor een bepaalde gelegenheid een horloge met een groene band en een groene plaat wilde hebben en ik ook wel eens benieuwd was hoe die Swissmatic calibers “uit één stuk” zich nu eigenlijk gedragen, heb ik er onlangs zo een aangeschaft; zie hier:





Duidelijk is in ieder geval dat het weliswaar saffierglas is, maar dus niet ontspiegeld. Een beetje goede foto maken zonder (een stuk van) jezelf er ook op is lastig…
De band is wat stug maar het horloge draagt wel lekker.
En de nauwkeurigheid valt mij erg mee; op zijn ruggetje liggend maar een paar seconden per dag vóór, en om de pols gaan die nagenoeg weer af.

Wat wel een beetje tegennatuurlijk is, is het opwinden “tegen de klok in”, en het is lastig te bepalen wanneer het genoeg is, zodat de geclaimde 72 uur gangreserve eigenlijk niet te checken is.

Al met al, met een 20% korting op listprijs van Tissot, toch geen slechte aankoop.
En nu maar afwachten hoe lang hij meegaat, want een “servicebeurt” in de vorm van een compleet nieuw caliber lijkt me geen optie…

24 likes

Mooi. Gefeliciteerd!

Gefeliciteerd met deze Tissot. Veel plezier ermee.

Als dit vervangen kan worden, is dit waarschijnlijk goedkoper dan een nieuwe. Dus waarom niet? Gefeliciteerd, in ieder geval. Leuk horloge!

Dan liever maar weer eens een nieuwe… Ik ga er toch van uit dat hij het wel een aantal jaren uithoudt.

Ondanks de eenvoudige uitvoering heeft deze wel de Tissot uitstraling. Duidelijke wijzers, maar ook geen- of slecht ontspiegeld saffier. Daar zijn bij mij al veel Tissot’s voor gevlogen. En dat vind ik oprecht jammer.

Kennelijk een kunstje dat Tissot -of zijn leveranciers- niet optimaal beheersen.

Mooi, dat groene. Welke diameter hewft deze?

Mooi horloge! Een keer wat anders dat groen! Staat zeker mooi!

Best groot: 43 mm zonder de kroon, 49 mm lug to lug, band 22-22 mm.
Niet echt een damesmodel :innocent:

1 like

Uren- en minutenwijzer zijn inderdaad prima afleesbaar, maar de centrale secondenwijzer is zwart en die is best moeilijk te zien tegen die toch wel vrij donker groene plaat.
Nu heeft het klokje ook geen hacking, dus daar hoef je die wijzer ook niet persé scherp voor in het hoog te hebben…

1 like

Dat is zo jammer: ,oveel leuke horloges die ik hier zie zijn veel te groot. Nou ja, afwachten maar tot de mode naar klein gaat.

Gefeliciteerd met deze leuke NA. Mooie kleur groen. Geniet ervan

Gezien de aanduiding “XL” in de benaming zou dit geen grote verrassing moeten zijn denk ik :wink:

1 like

Op je foto’s lijkt hij groen, evenals op de foto’s op de website van Tissot. Verder een geslaagde combi met die gekleurde kast en canvas. Enjoy!

Er zijn toch ook veel damesmodellen in kleinere afmeting? Die kom je in deze mancave weliswaar minder tegen, maar ze zijn er toch wel?

1 like

Nou, damesmodellen zijn vaak te klein, of ze hebben van die zachte kleuren, of glittertjes…
Maar het is nou ook weer niet zo dat ik horloges tekort kom, hoor. Dus het lukt wel om wat geschikst te vinden, meestal.

1 like

Mooie aanwinst hoor. Zelf ook een swissmatic in de verzameling en die houdt de tijd ook keurig. Veel plezier er mee

Veel draagplezier :+1:

Misschien is dit dan iets voor je, Petra:

Citizen Eco-Drive horloge.

36 mm rond, 8 mm dik, 40 mm lug-to-lug, bandje 20/18 mm.

Deze staat al vijf jaar lustig bij mij in de boekenkast te tikken en ik hoef er nauwelijks iets aan te doen; alleen om de paar maanden de datum goed zetten. Ik draag hem maar zelden; hij wordt gewoon met normaal daglicht opgeladen gehouden en is erg nauwkeurig.

1 like

Zou wat kunnen zijn, maar ik pas even. Ik heb alweer zoveel NA’s binnengekregen de afgelopen weken dat ik van mezelf niks meer mag kopen tot de Rikketik.

1 like