NA Tissot met de gaa’f’/ ‘r’ste wijzerplaat van Europa

Ja ik hou van deze dial. Ik hou van dit horloge.
Wat binnenkwam als iets dat nog het meest leek op een erg goed moment van een magneetvisser is als een ware Fenix herrezen en de voorheen werkloze secondenwijzer zweeft secuur onder de door zonlicht en vocht geleefde indices door. Wat een feest. Wat is tijd mooi en wat kan het dingen ontzettend uniek maken.

Toegegeven, het was een gok… deze Tissot liep niet goed en zag er slecht uit toen ik er voor het eerst naar keek… het vroeg me nog net geen bijdrage voor de nachtopvang zullen we maar zeggen…
Maar soms moet je niet naar de buitenkant kijken…soms moet je in de ziel kijken. En daar was alles nog aanwezig om te rehabiliteren. Ik ben naïef genoeg om in alles het mooie te zien en ook met deze klassieker was het niet anders. En eigenlijk was het de wijerplaat die de doorslag gaf. Verweerd, verkleurd en toch vol karakter. De oranjerode secondenwijzer die precies even verweerd was als de matchende typo op de dial. Iets wat alleen de tijd voor elkaar krijgt. Ik bleef ernaar kijken tot ik zelfs compete sterrenstelsels zag verschijnen in de honderden ingebrande condensdruppeltjes.

Nu ben ik zelf een held op sokken als het op techniek aankomt. En het verleden heeft mij geleerd vooral dat beeld van mezelf in stand te houden. Maar daar was de held MET sokken die mijn passie voor dit niet-tikkende stukje verdriet deelde. Hij vertelde me dat het goed zou komen. Dat alles gemaakt kan worden. Dat imperfectie de ultieme vorm van perfectie is. ‘Ik ga er naar kijken’
Naar later bleek een understatement van jewelste.

Met onmetelijke dank aan @lassale die doorging waar anderen af zouden haken, die nooit opgaf en zichzelf bij tijd en wijle tegoed moest doen aan scheldpartijen die voortkwamen uit diepe en pure frustratie door het door mij aangeleverde wrak wat door moest gaan voor een PR 516 GL presenteer ik vol trots mijn zelfbenoemde TISSOT ‘P(hoenix) R(ises) 516 GL aan u, horlogevrienden van het eerste uur…

Best wel veel foto’s;

35 likes

Heel mooi!
Heb je ook nog een ‘voor’ foto?

3 likes

Heb daar wel een foto van maar moet even zoeken.
Heb alleen het glas gepolijst en de kast opnieuw gebrushed. Verder vooral heel goed schoongemaakt en Harry heeft het uurwerk perfect geserviced. Daar zat het meeste werk in natuurlijk. Het uurwerk loopt nauwkeurig en is brandschoon

1 like

Naief? Nee joh, juist een goed oog voor hoe mooi iets kan zijn met wat TLC. Hij is geweldig geworden, geniet ervan!

1 like

Mooi resultaat! Geniet ervan!

1 like

Hoe mooi verval soms kan zijn :slight_smile:

1 like

Schitterend Kevin, en klasse werk @lassale.
Ik wil wel eens van je horen hoe je die brush terug hebt gebracht.

1 like

ben zeer onder de indruk.
een zeer mooie tissot, draag er zorg voor!
op zo’n momenten denk ik dat ik mijn verzameling moet herzien, maar dat is onbegonnen werk.
dus ga ik maar gewoon door met die van mij en ben ik dan maar af en toe jaloers, zoals nu!!!

1 like

Mooi hoor! :slight_smile:

1 like

Heel gaaf :ok_hand::ok_hand:

1 like

Leuke redding, en leuk geschreven :slight_smile: :+1:

1 like

Mooi geschreven dank voor het delen :sunflower:

:ok_hand:

1 like

Gefeliciteerd met deze NA
De wijzerplaat is inderdaad prachtig !

1 like

Congrats, veel draagplezier :+1:

1 like

Mooi hoe het lelijke eendje is getransformeerd in een prachtige zwaan :duck: - - - > 🦢
Prachtig doorleefd horloge met karakter, je vraagt je af wat ie allemaal beleefd heeft.

1 like

Graag gedaan Kevin. Nog bedankt voor je geduld en vertrouwen. Ik vond het heel spannend om als hobbyist deze bijzondere Tissot onder handen te mogen nemen.

Eerlijk gezegd zakte de moed me soms in de schoenen, zoals bij het demonteren van het uurwerk. Dat bleek erg smerig, met verroeste onderdelen en een afgebroken schroef (een vd schroeven waarmee het automaat deel is gemonteerd aan het uurwerk).

Maar ook toen bleek na montage, dat de wijzers niet meeliepen (stom, stom) en de balans problemen gaf. Maar uiteindelijk is het toch gelukt.

Het voordeel van deze tegenslagjes is dat ik veel heb geleerd van deze Tissot en ik met veel vertrouwen mijn eigen vintage PR516 gl ga aanpakken binnenkort.

Ik heb er wel een paar:

8 likes

Het blijft bizar hoe mooi het uurwerk nu is… gewoon als nieuw… ben benieuwd naar je nieuwe uitdaging!

1 like

Zeer mooi dit!

1 like

@Brodie poeh wat een klus !! Dat deze weer tot leven is gebracht is wel knap hoor !

2 likes