NA: Tissot Navigator Heritage 160th anniversary edition

Beste Horlogevrienden,

Het komt er toch weer van om een serieuze NA te posten.

Na de komst van de NOMOS Orion en de Edox Les Bemonts zijn er altijd nog wel wensen om erbij te hebben, maar ik heb meer de rust om te wachten tot ik weer een grail van mijn wensenlijst tegen het lijf loop.

En voila, vandaag ben ik redelijk onverwacht een horloge wezen ophalen waar ik ruim anderhalf jaar gelden als eens een “gevraagd” of ruil topic voor gepost heb geloof ik. Maar niet alleen dat, al bij introductie in 2013, jaren eerder, was ik er weg van. Je komt ze echter zelden tweedehands tegen voor een aantrekkelijke prijs. Dus ik had eigenlijk de moed een beetje opgegeven en de komende jaren uitgetrokken om er eens aan te schaffen.

Voor een serieus “prikkie” een echt in nieuwstaat verkerende grail. Controle op uurwerk ook even uit laten voeren en dat COSC gecertificeerde ETA uurwerkje loopt als een zonnetje (+1,5!). Voorlopig dus ook geen onderhoud nodig.

Mag ik jullie de Tissot Navigator Heritage 160th anniversary edition uit 2013 voorstellen. Het is een re-issue van de Navigator die Tissot in 1953 uit bracht.

Er zwerven er enkele op het forum rond volgens mij, maar ze zijn in de minderheid.

Het is een horloge met een redelijk unieke complicatie, namelijk geen GMT wijzer, maar een GMT indicator door middel van de tijdzoneschijf die in 24 uur om zijn as draait en waarop direct het tijdverschil te zien is met de lokale tijd. Uiteraard mits goed ingesteld.

Hoewel hij 43mm groot is is hij erg plat (minder dan 10mm dik) met korte lugs en draagt daardoor erg comfortabel. Ook is de wijzerplaat op zich op het eerste gezicht wat druk, maar ik moet zeggen dat ik het niet storend vindt. Alles is mooi symetrisch waardoor het onder de streep toch weer rustig oogt. Knap staaltje werk van Tissot.

Wat moet ik er nog meer van zeggen. Tissot, ooit mee begonnen en nu weer een Tissot in de collectie. Ik ben er erg blij mee en had zoals gezegd niet verwacht deze aan de collectie te kunnen toevoegen.

Maar weer genoeg geroepen. Had ik al gezegd dat hij erg mooi is en de afwerking geweldig? Een waardige afwisselaar met de rest van de collectie.

En bedankt @Brambo voor de tip! Zeer gewaardeerd!

Hier de foto’s:

Het horloge komt in een prachtige doos.

Ik had de achterkant even moeten poetsen zie ik.

Het horloge heeft een beetje"bling-factor" vanwege de opgelegde 24-uurs indices maar erg subtiel.

Mooi geblauwde wijzers met minimale lume. De wat bolle buitenste rand geeft heel mooi diepte aan de wijzerplaat en uiteraard komt dat ook door de perfecte AR coating.

Dank weer voor het kijken en jullie reacties!

Jaco

57 likes

Ziet er prachtig uit!

1 like

Prachtig hoor. Inclusief de foto’s. Alleen al dat prachtige logo. Van harte ermee!

1 like

Nice! Proficiat!

1 like

Graag gedaan Jaco, echt een apparte verschijning.
Veel plezier ermee!

Gr Bram

1 like

Prachtig - veel draagplezier !

1 like

Mooi, veel draagplezier!

1 like

De aanhouder wint!

Gr. & gefeliciteerd, Marc

1 like

Proficiat! Mooi en echt een eigen “gezicht”

1 like

Mijn beste,

Chapeau!!
Wat een eigenzinnige Tissot is dit zeg!! Formidabel!!
Ik wens je er een enerverende tijd mee.:watch:

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

1 like

Erg fraaie Tissot, zowel de voor- als achterzijde.
Geniet ervan.

1 like

Mooi !!

1 like

Gaaf…heel erg mooi :ok_hand: Van harte :thumbsup:

1 like

Prachtige klassieker! Veel plezier met deze bijzondere aanwinst. :+1:
Volgens mij zag ik laatst het origineel uit 53 hier op het forum ook een keer langs komen in de vintage sectie.

Edit: hier dus:

1 like

Erg mooie klokje van harte gefeliciteerd :thumbsup:

1 like

Erg mooi, veel plezier met deze bijzondere Tissot!

1 like

Heel fraai en bijzonder. Van Harte!

1 like

Nice! Geniet ervan.

1 like

Wat een beauty!
Geniet van deze prachtige Tissot

1 like

Een GMT is altijd plus1

2 likes