NA: Tissot PR516 GL + advies gevraagd

Hallo allemaal,

Al enkele jaren stond de Tissot PR516 GL hoog op mijn lijstje. Na vorig jaar mijn grail, de Omega Speedmaster, gekocht te hebben begon het nu toch weer te jeuken. Met veel geluk stuitte ik dan ook op de onderstaande GL.

Een prachtig exemplaar met een groenblauwe wijzerplaat, mooie kast en weinig gebruikssporen voor een dergelijk oud beestje. De aankoop via Catawiki was dan ook snel gemaakt en voor een schappelijke prijs lag de GL binnen 2 dagen op de deurmat.

Bij aankomst viel mijn oog op de volgende twee technische mankementen;
a) de kroon sluit niet volledig, waardoor dag/datum te verstellen is zonder de kroon er uit te trekken;
b) de dag/datum indicator op de dial lijkt niet te passen binnen het venster;

De advertentie gaf al aan dat er een nieuwe day/date wijzerplaat in lag, maar dat de kroon niet sluit en de cijfers er scheef uitzien was mij op voorhand niet duidelijk geworden.

Ik ben nog steeds verliefd op de looks van deze klok, maar het is toch altijd jammer als er dan toch iets tikt onder de motorkap. Ik zou jullie, als bron van kennis, dan ook graag vragen: is dit op te lossen door een nieuwe day/date wijzerplaat aan te schaffen? En zo ja, heeft iemand dit toevallig nog liggen?

Ook zou er wat mij betreft een nieuwe stalen band om mogen, dus daarvoor hou ik mij ook graag aanbevolen.

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen en hier onder enkele foto’s!

Goede groet,

Joost

8 likes

Ik heb een zwak voor de Tissot PR516 gl en heb er zelf 2. Prachtig horloge, maar ik denk dat je hier geen goede koop mee hebt gedaan.
Het feit dat de opwindstift niet goed zit betekent dat de wijzers en de wijzerplaat eraf moet en de tirette weer goed gemonteerd moet worden. Komt regelmatig voor en deze Tissot uurwerken staan daarom bekend.

Dat de dag- en datumschijf niet goed staat zou mogelijk verholpen kunnen worden door het mechanisme goed te monteren, maar zonder het gezien te hebben ben ik daar niet zeker van.

Daarbij horen de wijzers niet op dit model. De PR516 gl heeft wijzers zonder "staart’. Kijk op de bijgaande foto voor het verschil.

Heeft de Tissot wel de originele kroon?

Een nieuwe stalen band wordt lastig. Er zit een originele Tissot band op, die bij dit model hoort. Die zijn los heel lastig te krijgen.

Al met al: heb je de mogelijkheid om de koop ongedaan te maken, dan zou ik dat zeker doen. Daarna op zoek naar een netter exemplaar.

1 like

Ik ben een beetje bang dat een of andere hobbybob er een verkeerd uurwerk in gefrot heeft. :grimacing:

3 likes

Naast wat Harry zegt klopt er wellicht nog meer niet.
De indices ring hoort volgens mij in een pr516gl op leren band, op staal zijn de indices breder (zie de foto van @lassale).

Ik ben ook wel benieuwd wa voor uurwerk erin zit aangezien de datumschijven niet passen.

Wel een erg gave wijzerplaat.

Dit voelt alleen helaas als een samenraapsel. Sorry

2 likes

Hallo,

Dank voor de reactie en informatie. Ik heb inderdaad al contact met de verkoper gehad, maar die stelt dat hij de verkoop slechts ongedaan wil maken wanneer ik binnen drie dagen een rapport door een gecertificeerde Tissot dealer op laat stellen. Dit lijkt me allerminst haalbaar en dus lijk ik aan de koop vast te zitten.

Ik ga morgenochtend direct contact opnemen met Catawiki en kijken of zij nog iets voor me kunnen betekenen.

Mocht het niet lukken om de koop terug te draaien, dan wil ik het horloge in principe zo goed mogelijk restaureren. Ik zie dat er op Ebay een aantal onderdelen voor een 794 uurwerk te koop staan. Als het goed is moet dat passen.

Bent u zelf bekend met dergelijke restauraties? Zou u mij wellicht kunnen helpen aan een prijsindicatie voor nieuwe wijzers en het sleutelen aan het uurwerk?

Met vriendelijke groet,

Joost

1 like

Hoi Joost,

Weet je zeker dat er een 794 uurwerk in zit?

1 like

Hallo allen,

Ik heb nog niet de kans gehad om de klok open te maken, maar zoals jullie aangeven duiden alle signalen op een Frankenwatch. Jammer, want had gehoopt op een mooi exemplaar!

Ik zal op korte termijn naar mijn horlogemaker gaan om hem open te maken. Tot die tijd is het gissen.

Als iemand zich comfortabel voelt om de klok te bekijken en wellicht te repareren, indien mogelijk, dan ben ik bereid hier op toe te leggen.

Joost

2 likes

Als de dag en de datum in te stellen zijn dan zit er geen 794 in, die heeft namelijk geen snelverzet op de dag en datum. De opvolger, de 2571 heeft snelverzet op de datum, maar dan door de kroon in te drukken. Het klinkt een beetje alsof er een totaal ander uurwerk in zit. :thinking:

2 likes

Let op, binnen 3 dagen na ontvangst van het goed Catawiki op de hoogte stellen van het probleem, aangezien ze anders het geld aan de verkoper vrijgeven. Daarna wordt het een kansloze toestand. Ik zou dat eerst doen. Voeg foto’s bij van je horloge met daarbij de geconstateerde mankementen en voeg ter ondersteuning foto’s toe van een correct exemplaar.

Dit horloge in een originele staat brengen gaat je (veel) meer kosten dan op zoek naar een goed exemplaar. Daarbij zijn de goede onderdelen voor dit jaren 70 horloge bijna niet te krijgen.

3 likes

Dank voor het advies! Ik heb gisteren al een uitgebreid bericht gestuurd aan Catawiki, maar in 't weekend zijn zij niet bereikbaar.

Ik volg mijn bericht morgen op door te bellen. Hopelijk is het geld dan nog niet doorgesluisd.

thumbs up!

2 likes

Beste Joost

Probeer de volgende keer hier op HF wat informatie over een toekomstige aankoop te verkrijgen. Dmv bijvoorbeeld foto’s of een link. Nog mensen hier die je kunnen adviseren. Dan voorkom je dergelijke situaties. Toch klote…en succes met de verdere afhandeling.

1 like

Beste Thijs,

Dat is inderdaad een goed plan. Zal voortaan ook wel twee keer nadenken voordat ik uberhaupt nog iets buiten het forum aanschaf.

Dank voor de tip!

Hallo allen,

Een kleine update:

Ik ben zojuist even bij Jungen op de Cuyp te Amsterdam naar Binnen gelopen en hij heeft het uurwerk even open gemaakt (zie onderstaande).

Hij wist mij te vertellen dat dit lijkt op een 2836(-2) eta uurwerk of een opvolger daarvan.

Online ben ik te weten gekomen dat hier een 946 uurwerk in moet leggen. Desalniettemin verschillen sommige bronnen, dus echt zeker weten doe ik het niet.

Kan iemand duiden of het uurwerk op de foto’s het originele uurwerk is voor een PR 516 GL?

Daarnaast vanochtend contact gehad met Catawiki en die hebben de overboeking naar de verkoper bevroren. Ik zal vanavond mijn claim uiteen zetten en de input van jullie hierin meenemen. Hiervoor dus alvast vele malen dank!

Nou, dat was hem weer even voor nu. Hopelijk kunnen jullie mij meer vertellen.

Fijne dag allemaal!

Joost!
thumbnail_IMG_0719|375x500

2 likes

Er zit inderdaad een eta uurwerk in en die hoort absoluut niet thuis in dit horloge. Er hoort een Tissot 794 of een 2571 in te zitten (Of voor de Amerikaanse markt een 796 of een 2591, maar dat kom je weinig tegen)

1 like

Erg vervelend, hopelijk komt het goed.

1 like

Dank voor de info. Dit bevestigd inderdaad dat er ook een foutief uurwerk inzit.

Desalniettemin lijkt mijn case hiermee voldoende solide om het horloge aan de verkoper terug te sturen en mijn geld terug te krijgen.

Dat dan weer wel!

1 like

Catawiki was erg behulpzaam en de overdracht is momenteel bevroren. Met alle bovenstaande input denk ik wel een solide case te hebben, dus thumbs up!

1 like

Wel onvoorstelbaar hoeveel moeite ze doen voor toch wel een relatief goed te verkrijgen horloge. En jammer dat ze proberen op deze manier dit horloge te verkopen.

2 likes

En dat er dus nog steeds mensen zijn die er met ogen open inlopen :wink:

Goed nieuws. Als deze zaak is afgerond, op je gemak op zoek naar een nette PR516 gl.

1 like