NA: Tissot PRS 516 Quartz Chrono

Hoewel ik al een PRS 516 Automatic Chrono heb staat de Quartz Chrono ook al een poos op mijn verlanglijstje; uiteraard dan wel in een andere kleur om de overlap te beperken. Aangezien ik graag jong gebruikt koop was ik dus al een tijdje op zoek naar een tweedehands exemplaar. Laatst vond ik er een in Duitsland voor een redelijke prijs, maar er stonden alleen fabrieksfoto’s bij en de verkoper kon “om logistieke redenen” geen foto’s van het werkelijke horloge sturen. Dat zinde me niet zo, zeker omdat er ontzettend veel fakes in omloop zijn.
Uit frustratie eens bij de Jomashop gaan kijken en daar kwam ik tot de ontdekking dat een nieuw exemplaar inclusief transport en invoer inmiddels minder kost dan het tweedehandsje waar ik mee bezig was.
Die keuze was dus gauw gemaakt. Hup in het mandje en wachten maar. :sweat_smile:

Een dikke twee weken later stond de DHL voor de deur met een pakje; koffie??? Ik heb toch geen koffie besteld??? :thinking::thinking:

Openmaken dan maar… nog meer koffie???

Ah gelukkig, er zit een Tissot doos onder. :sweat_smile::sweat_smile:

Hmmm, hadden ze daar niet wat bubbelfolie bij kunnen proppen? Aan de afdrukken in de doos te zien is het horloge alle kanten op gevlogen. Het lijkt gelukkig geen schade aan het horloge opgeleverd te hebben. :thinking:

Goed; uitpakken dan maar.
Ik geloof dat er wat schakeltjes tussenuit mogen. :thinking::rofl:

Vier schakeltjes minder en een heleboel stickertjes pulken later:

Een kleine jongen is het met 42 mm nog steeds niet, maar hij oogt een stuk minder kollosaal op de pols dan z’n grote broer. :grin: Band is even wennen; maar de lengte ondanks het gebrek aan fijnverstelling redelijk goed. Door de robuuste stalen band is het best een zwaar horloge, aanmerkelijk zwaarder nog dan de automaat op leer.

Nog maar een paar plaatjes:

Nu de prangende vraag; hoe verhoudt hij zich tot z’n grote broer.
De diameter en lug-to lug zijn beide 3 mm minder, maar het meest opvallende is de veel geringere dikte; hij is bijna 4 mm dunner. Vooral dat laatste maakt de quartz versie een subtieler horloge.

Vanaf de voorkant is het verschil in grootte veel minder opvallend.

Verder valt me wel op dat de kwaliteitsbeleving van de automaat een fractie hoger is dan van de quartz versie. De borsteling van de kast oogt een haartje verfijnder en de kleur van de letters in de bezel is wat subtieler. Verder is de automaat gesierd met een dubbel ontspiegeld, gebold saffier, terwijl de quartz het met een vlak saffiertje zonder ontspiegeling moet doen.
Overigens mag dat ook best; de automaat is bijna 3x zo duur. :sunglasses:

Nog even een paar plaatjes met de verre voorouder; de PR516 chrono, die met 34 mm aanmerkelijk subtieler is. :sweat_smile:

Qua achterkant is de automaat de absolute winnaar. :sunglasses:

Ik heb nog weinig witte wijzerplaten, en al helemaal geen op staal dus wat mij betreft een mooie aanvulling op de collectie.

Bedankt voor het kijken.
Groet, Wilko

35 likes

Leuk verslag :+1:

1 like

Leuk om te lezen en mooie nieuwe aanwinst!

1 like

Geniet van je NA!! Maar die vintage :heart_eyes::heart_eyes::heart_eyes:

2 likes

Dank je; en die vintage, daar geniet ik ook nog steeds van. :grin::grin:

1 like

Gefeliciteerd !

Mooi istie !

1 like

Mijn beste,

Chapeau!!
Een wervelende introductie van een getalenteerde verworvenheid!!
Geniet er met volle teugen van. :watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Gefeliciteerd met je aankoop :+1:

1 like

Prs, altijd +1. Heerlijke horloges.
Geniet ervan :+1:

1 like

Ben ook steeds meer aan het kijken/zoeken naar de chronos en dan vooral de navitimers/seastars :sweat_smile:

1 like

Prachtig!

1 like

Mooi verslag Wilko! En Tissot, altijd goed.

Leuk zo de collectie!

1 like

Dank je :blush::grin:

1 like

Gefeliciteerd! Mooi hoor, geniet ervan.

1 like

Leuk icm de zwarte dial, veel plezier ervan :sunflower:

1 like

Dank je, door de andere kleur en andere band inderdaad toch een heel ander horloge. :sunglasses:
(Zo praat ik elke aankoop goed, maar dat ben je al van me gewend :rofl::rofl:)

1 like

Mooi hoor, dat doen ze toch leuk bij Tissot, die zwevende indices :ok_hand:

Veel plezier ermee :smiley:

1 like

Blijft een leuk detail inderdaad, al zorgt het er natuurlijk wel een beetje voor dat deze jongens niet de dunste in hun soort zijn. :sweat_smile:

1 like

Inmiddels een nadeeltje van een aankoop bij de Jomashop ontdekt. :roll_eyes:
Heb het horloge nog geen 5 maanden; batterij leeg… :face_with_raised_eyebrow:
Jomashop koopt volgens mij restpartijen op van juweliers, typisch horloges die al jaren in een magazijn liggen en dus het grootste deel van de batterijlevensduur al wel gehad hebben.

Dus maar even de stoute schoenen aangetrokken en de batterij vervangen. Nu heb ik een grondige hekel aan deksels van zulke nieuwe horloges openen; het is niet de vraag of je daarbij een beschadiging maakt, maar waar. :fearful:

Eerst maar de bracelet verwijderd; dan kan ik van tussen de lugs het deksel verwijderen; een eventuele afdruk van het mes valt dan in elk geval minder op. Hier ligt het deksel overigens al los.

En daar is het corpus delicti, een Renata 394. Je kunt ook wel gelijk zien waarom ze hier maar geen zichtbodem op gezet hebben. :sweat_smile:

Gelukkig heb ik wel een vervangende Energizer op voorraad, dus die erin geklikt:
Zoals te zien op de rand aan de rechterkant zit er inderdaad een kleine afdruk van het mesje van het kastopenapparaat; is gewoon niet te voorkomen, maar het zit gelukkig niet in het zicht. :thinking:

En kastje weer dicht. Soms moet je daarna weer alle chronowijzers goed zetten, maar dat viel deze keer mee, alles staat in een keer goed.

Chrono werkt ook nog:

Zo, die kan er hopelijk weer even tegen. :sunglasses:

5 likes