NA: Tissot PRX Powermatic (met plaatjes)

Een Tissot met een (soort van) wachtlijst… Wat? Een Tissot (in productie) die boven listprijs op Chrono24 staat… Wat?!!

Juist. Er was de afgelopen tijd al veel te lezen, zien en discussiëren over de Tissot PRX. Zeker de automatic. Ik heb er sinds vanmorgen één in bezit. Aangezien ik in eerste instantie niet super geïnteresseerd was in dit horloge, en toch vol overtuiging mijn pinpas door de pinautomaat heb getrokken vanmorgen, leek het mij leuk er een topic aan te besteden.

(*disclaimer: Ja, ik weet dat dit horloge op een ander - veel duurder- horloge lijkt. I don’t care. Dit gaat over een leuke knaller van onder de 1000 euro. Laat ieder de hobby op zijn eigen manier invullen svp. Als je je daar niet in kan vinden, weet je waar de back button op je browser zit).

De specs:
Een diameter van 40mm
44mm lug to lug
10.8mm dik
Powermatic 80 uurwerkje met, je raadt het niet, 80 uur gangreserve en anti magnetische eigenschappen.
Geïntegreerde stalen band met vlindersluiting (en god zij dank halflinks).
Blauwe plaat met subtiele sunburst en wafelstructuurtje.

Enfin. Een horloge met geïntegreerde stalen band. Dat maakt wat los bij de consument tegenwoordig. Is geïntegreerd het nieuwe brons? (die heb ik nooit echt begrepen, wat moet je met zo’n vies ding joh? Vooral veel poetsen denk ik :wink: Voor mij in eerste instantie geen reden om super enthousiast te zijn, ik had de Tudor Royal wel eens gepast, net als de ML Aikon, en hoewel leuke en goed gemaakte horloges, maakten deze versies weinig bij mij los.

Waarom de PRX dan wel? Hij klopt gewoon. De scherpe en niet te dikke kast, fijne indices die mooi het licht vangen en weerkaatsen en een mooie plaat met een ingetogen blauwe sunburst. Niet te in your face, maar gewoon een leuke speling van het licht op de blauwe wijzerplaat. De kast is erg netjes geborsteld en heeft wat fijne gepolijste elementen. Kortom: gewoon een erg fijn horloge om naar te kijken. Ohja, het (quartz) model schijnt ergens heritage te hebben vanuit een ver verleden. Maar dat is vooral marketingpraat wat mij betreft.

Het formaat is goed. Ja de eerste links van de band vallen niet recht naar beneden, maar op mijn 17 en een beetje cm pols past ie prima. Ik kan oprecht zeggen dat de band erg fijn is, voelt beter aan de band van mijn voormalige (400 euro duurdere) Longines Conquest. De band is voornamelijk geborsteld, maar heeft tussen de schakels polijstwerk, dat blinkt lekker als je de pols draait.

Ik heb het horloge te kort om iets zinnigs te zeggen over het uurwerk. Gebaseerd op eerdere ervaringen met de 80 uurs gangreserve uurwerken uit de Swatch Group stal, zijn het prima soepel en vrij strak lopende uurwerken. Anti magnetisme is fijn, scheelt weer gedoe met al die tablets, smartphones en speakers overal.

De Tissot is ondanks al het bovenstaande ook nog eens fijn geprijsd voor 670 euro list. Als ik had moeten gokken op basis van de kwaliteit van het horloge, was dit echt wel een stukje hoger geweest. Veel bang for buck dus.

Plek in de collectie: aangezien ik tegenwoordig vooral dresswatches bezit, is de Tissot een mooie aanvulling voor de dagen dat het wat minder dressy mag. Krasje meer of minder maakt dan ook niet uit, maar met het fijne formaat zal dat wel meevallen. Ja, de prijs is mooi meegenomen en daardoor is het een makkelijke instap in de categorie horloges met geïntegreerde stalen band. Maar, hij troeft wat mij betreft veel andere ‘sportieve’ horloges in deze en de hogere prijscategorie af. Nee, het is geen Grand Seiko of Omega, maar daar is ie ook zeker niet naar geprijsd. Al met al een welkome aanvulling in de collectie.

Ohja, de andere verrassing van vandaag was echt de Frederique Constant Highlife, zeker de champagne plaat. Op foto’s en filmpjes vond ik het maar een vreemd ding met een goedkoop ogende wijzerplaat, maar in het echt een heel goed afgewerkt horloge wat heerlijk om de pols valt. Een sublieme band en hele mooie wijzerplaat. Als ze daar nou eens dat nieuwe uurwerk van ze ingooien, heb je echt een winnaar (maar ook de COSC sellita is prima voor de huidige prijs)!

Tot slot: veel dank aan Robbert en zijn vader en moeder van Boumanonline (uit Culemborg) voor de goede service, gezellige kletspraat en ideeën over volgende aankopen. Als er nog mensen een PRX zoeken, ik denk dat zij er nog wel een paar over hebben (zie foto’s in onderstaande post).

En nu, plaatjes! (edit: ik heb het horloge niet gepoetst van te voren, dus je ziet stofjes/vlekken op de foto’s)





82 likes

54 likes

Fraaie aanwinst! Mooi dat de wijzerplaat ondanks z’n structuur ook nog sunburst heeft. :+1:

3 likes

Thnx! En ja, dat vond ik ook. Best veelzijdig, soms bijna zwart van kleur, en dan opeens prachtig diepblauw!

Kijk dit is nog eens goed leesvoer :nerd_face:
Super toffe aanwinst, super veel plezier ervan :slight_smile:

1 like

Dank u!

1 like

Plaatje van een horloge :sunglasses:, staat hier nog op een schaduwlijstje… maar ik heb dagen dat ik denk yaaaaas! Gevolgd door dagen dat ik denk naaaaah, maar wat een fijne, fijne horloge om te zien!

1 like

Heel mooi horloge, de dial springt er echt uit wat mij betreft. Mooie kleur en motief :ok_hand:

1 like

Mooi horloge hoor :ok_hand:

Tja dat klinkt wel betaalbaarder dan “Grande Tapisserie”

1 like

Erg mooi!:heart_eyes:
Enjoy👌

1 like

:joy: dank!

1 like

Ik zeg doen :wink:

Heel mooi. Geniet ervan. :+1:

1 like

Gaaf horloge, geniet ervan.

1 like

Mooi ding! Heb andere spaardoelen nu, maar anders was dit een serieuze “contender”.

1 like

Heel mooi :ok_hand:t2: prachtig die blauwe wijzerplaat :star_struck:

1 like

Hele mooie aanwinst die bij veel outfits kunt dragen!
Veel plezier ermee!

1 like

Supermooie aanwinst, veel draagplezier :ok_hand:t2:

1 like

Heel erg mooi. En super verhaal. Ik.zal van de week ook eens bij Bouwman langsfietsen. Veel plezier er van.

1 like

Gefeliciteerd met de NA, ziet er heel mooi uit.

Ik was zelf zeer benieuwd naar de quartz versie van de PRX en heb eentje gepast met de zwarte wijzerplaat. Visueel vond ik het horloge enorm lijken op mijn polsje en dat was deels te wijten denk ik aan de lege vlakte van de wijzerplaat. Achteraf kon ik me voorstellen dat de automaat beter ‘klopt’ qua proportie vanwege de detail van de wijzerplaat. De quartz variant zou echt kleiner moeten zijn naar mijn mening.

1 like