NA: Tissot Seastar Visodate met een bijzondere dial

Zoals waarschijnlijk wel bekend zit ik vaak tussen vintage Tissot’s te snuffelen op internet en dan denk je dat je zo langzamerhand het meeste wel gezien hebt. Maar dan kom je op de baai ineens een klokje tegen met een heel bijzondere dial die je nog nooit gezien hebt. En omdat de veiling afliep op een moment dat ik in bed pleeg te liggen heb ik maar eens mijn eerste Gixen snipe opgezet om de prijs een beetje schappelijk te houden. Dat lukte, eindbod was maar net iets boven de helft van m’n maximumbod. Er kwamen nog wel wat verzendkosten en invoerrechten bij, maar die waren vrij beperkt omdat de verkoper niet helemaal eerlijk geweest is bij het invullen van de waarde…

Het is wel een beetje een risico deze aankoop, het is namelijk een dresser, en ik ben er inmiddels achter dat ik niet zo van de dressers ben, maar deze dial vond ik echt te fraai om te laten schieten; oordeel zelf:

Het is wel een ontzetten lastig ding om te fotograferen, De dial bestaat uit twee delen op elkaar; de onderliggende dial is hoogglans gepolijst zilver, de tweede flinterdunne dail erbovenop die wat kleiner is, is geborsteld. De indices zitten bevestigd op de onderste dial en steken over de bovenste heen en houden hem zo op z’n plek.
Op veel foto’s lijkt de glanzende onderdial zwart, maar dat is dus reflectie.

Kast is 20 micron verguld, maar voor zover ik zo snel kon zien nergens doorgesleten en nog mooi scherp. De achterdeksel wordt gesierd door een fraaie gegraveerde Tissot zeester:

Fraaie lange lugs (lug to lug 42mm) doen het klokje groter lijken dan je zou verwachten bij een diameter van slechts 35mm.

De verkoper heeft er een nieuwe lederen band op gezet met een breedte van 20mm, maar dat past niet zo lekker tussen de 18mm lugs. :confused: Daar moet dus nog wat anders voor komen.

Deksel zit nogal vast dus die kreeg ik met de sticky ball nog even niet open, dus ik plaats maar even de wat blurry foto van de verkoper. Binnenin huist het bekende werkpaard van Tissot, hier in de 784 variant.

Serienummer op het uurwerk plaatst het klokje in 1962. Ik vond online nog een advertentie uit dat jaar, met dezelfde tweedelige dial:

Tot slot nog even een (iets te dichtbij) wristshot om mijn 16cm pols:

Kortom, ik ben best wel blij met deze aanwinst. :yum: Er moet nog wel het een en ander aan gebeuren. er zitten wat oxideplekjes op en chipjes uit de verguldlaag op de bezel; het glaasje is nogal bekrast en de servicehistorie is weer eens onbekend. Hij loopt overigens prima.

En om mijn eigen traditie in ere te houden, ook deze Tissot komt van ver weg; dit keer uit Japan.:sunglasses:

Allemaal bedankt voor het kijken!

19 likes

Erg mooi zeg! Dit zijn een van de leukste deals :slight_smile:

1 like

Gave vondst! Dat model lijkt de tand des tijds goed te hebben doorstaan! Geniet ervan. Mooi merk.

1 like

Inderdaad, als je bedenkt dat hij al 54 jaar oud is… Ik mag hopen dat ik er tegen die tijd nog zo strak uitzie. :grin:

1 like

Da’s een fraaie aanwinst, Wilko. Zo’n chique horloge ga je toch echt wel dragen, veel plezier ermee :thumbsup:

1 like

Leuk he, dat speuren en dan zo’n juweeltje tegenkomen? Geniet ervan!

1 like

Inderdaad, alleen kom ik wel eens meer juweeltjes tegen dan mijn budget toelaat. :grin: Maar ja dat hoort er ook bij.

1 like

Mooie klok Wilko, geniet ervan. Soms is het ook leuk om een bijzonder horloge gewoon in de doos te hebben…:relaxed:

1 like

Pareltje!!
Veel plezier met dit bijzondere exemplaar.

1 like

Prachtige Tissot hoor, deze kan ik ook nog niet en heb er toch al een heleboel gezien. Leuk dat je af ent oe nog iets tegenkomt wat je niet kent, zo blijft de hobby spannend.

Inderdaad, er valt gelukkig nog genoeg te ontdekken. :smile:

Vandaag gelijk maar om gedaan. Ik moet eigenlijk eerst eens kijken of de olie niet compleet ingedroogd is, maar een dagje moet kunnen. :innocent:

je blijft maar draaien met je pols om het licht te laten spelen op al die reflecterende kanten. :blush:

5 likes

De zwarte band vind ik veel te modern en hij is te te breed, dus maar eens met bandjes stoeien.
Ik heb nog een originele Tissot croco liggen, alleen helaas in 17 mm en de lugwijdte is 19 dus die kan ik niet gebruiken, maar de look van deze band past prima bij het dressy karakter van deze klok. Ik had iets donkerders in gedachten, maar dit past ook prima; wat denken jullie?

3 likes

Ik vind hem geslaagd.:+1:

1 like

Thanks; ik ben er intussen wel achter dat echte croco banden knap prijzig zijn; een groot deel is duurder dan wat ik voor het hele horloge heb betaald. Dat gaat me dan toch weer wat ver. Verder is die lugmaat van 19mm niet echt handig; dat beperkt de keuze nogal. Ik heb dus nu even een “struisvogelpoot” band besteld, even afwachten hoe die er irl uitziet.

Mooie Tissot deze :thumbsup:

1 like

De nieuwe band is binnen, dus vanochtend even gemonteerd:

Heel fraaie band om te zien (vind ik), maar wel vrij stug. :sunglasses:

3 likes

Wat een fantastisch horloge! De nieuwe band staat er erg mooi bij, alhoewel ik een donkere band misschien iets makkelijker zou vinden.

Proficiat!

1 like

Daar heb je wel een punt, dit is niet de makkelijkste kleur om te combineren. Gelukkig heb ik nog wel een paar schoenen in deze kleur. :sweat_smile:

Erg fraai, Tissot blijft toch erg mooi merk!

1 like

Mijn idee; heb er langzamerhand een beetje een voorliefde voor ontwikkeld :blush:, hier nog even een familiekiekje:

4 likes