NA: Tissot Sideral Electronic

Dat horloges uit de 70’s een extra aantrekkingskracht op mij hebben, was me al duidelijk. Naast Omega, Eterna-Matic en Certina heb ik nog een aantal andere horloges die daar het levende bewijs van zijn. En niet te vergeten de Tissot Navigator uiteraard. Daar is gisteren de Tissot Sideral Electronic aan toegevoegd. Een schitterend horloge dat synoniem staat voor de 70’s horloges.

Niet alleen werden de kasten en wijzerplaten meer uitgesproken. Ook werd er meer geexperimenteerd met materialen. Daarvan is deze Sideral een goed voorbeeld. Naast de Wood watch en de Rock watch is Tissot gaan werken met fiberglass. Een monocoque kast die praktisch niets weegt, een band van plastic en waterbestendig. En daarnaast imho een mooi uitgevoerde wijzerplaat die voledig in balans is.

Naast het exemplaar dat ik nu in mijn bezit heb, is de Tissot Sideral ook uitgevoerd in Bullcase en Tissot Sideral S (Sport) uitvoering.

Hierbij nog wat plaatjes.

Wilde dit even met jullie delen en hoor graag welke uitvoeringen jullie in je bezit hebben cq wat jullie ervaring met dit model is.

13 likes

Ik heb ook een Tissot, van 1975;

2 likes

Nice, mijn eerste horloge was zo’n Tissot Sideral met witte plaat in grijze kast en grijze plastic band. Prachtig en erg blij mee, maar… Na twee jaar gestopt en niet meer aan de praat te krijgen. Volgens de juwelier (waar ik gekocht had) kapot en niet te repareren! Een grote teleurstelling. De onderdelen heb ik verkocht aan iemand in N-H die zo’n fiberglas kast nodig had. Een gevalletje van pech dus, ik hoop dat jouw Sideral het langer volhoudt, veel plezier er mee :slight_smile:

1 like

Mijn beste,

Proficiat met deze nostalgische Tissot!!
Zeer apart, zo met die kunststof horlogeband!!
Ik wens je er veel draag-plezier mee.

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

De onderzijde van de plastic band met het golfjespatroon is een vuilmagneet, elke week even schoon maken met een tandenborstel (mijn tanden deed ik met een andere :slight_smile: ).

2 likes

Ik heb de nodige Tissot’s en eigenlijk hoort daar natuurlijk ook een sideral tussen. Al meermalen op het punt gestaan om de trekker over te halen maar me elke keer op het laatst bedacht. Ben gewoon geen fan van plastic, dus dat houdt me telkens weer tegen. :sweat_smile:

Veel plezier ermee!

2 likes

Sideral? Had ik nog niet eerder van gehoord. Plastic is niet mijn ding, maar het horloge zelf vind ik mooi. Leuke aanwinst en achtergrondinformatie!

1 like

Het woord plastic schrikt mensen af. Kunststof is denk ik een betere benaming. Het is namelijk verrassend soepel materiaal. Vergelijkbaar met de Tropic bandjes uit de jaren 60/70. Dus laat de band je in ieder geval niet tegenhouden @wbcoupe.

Gaat er ook vast wel een keer komen, maar ik wacht het juiste exemplaar en juiste moment af. Degene waar ik het meeste spijt van had dat ik hem heb laten lopen was deze, maar hij was vrij duur en ik had die maand al veel teveel uitgegeven. :blush:

https://img.horlogeforum.nl/uploads/db9961/original/4X/1/c/3/1c39a0c8dabd32a152c4635bb25e76e5dc10b637.jpg

2 likes

Ja, mooi en met de secondenwijzer zonder contragewicht zoals de mijne ook had, een leuk detail :slight_smile:

1 like

Typische 70’s Tissot secondewijzer, zit ook op veel PR516’s. :sunglasses:

1 like

Grappig zijn deze inderdaad. Ik zag dat ik een lot er ook 2 heb zitten maar dat moet nog binnen komen dus ben benieuwd of het mooie exemplaren zijn.

1 like

Prachtige aanwinst, wit + staal, een vd betere uitvoeringen :+1: