NA: Tissot Stadium

Dat is inderdaad wel een dilemma wat ik met veel van m’n vintage horloges heb. Je wilt er wel van genieten, maar ook niet dagelijks dragen. Aan de andere kant, alleen bij speciale gelegenheden vind ik te weinig, dan draag je ze dus nauwelijks.
Nu heb ik het voordeel dat ik een kantoorbaan heb waardoor m’n horloges over het algemeen weinig te lijden hebben. Dus ik pak toch af een toe een vintage en draag hem een weekje en dan gaat hij de box weer in. Kan ik er toch van genieten maar ben ik ze niet aan het afdragen. :smile:

De Seastar is geserviced door @Floris155 en daar ben ik heel tevreden mee, dus daar gaat de Stadium ook naartoe. :sunglasses:

2 likes

Ik vermoed dat het korte nummer het Lemania serienummer is, en de lange het Tissot serienummer. Die van jou zou dan inderdaad uit 1945 stammen. Later zijn ze daar weer me gestopt en hebben ze alleen het Lemania serienummer, wat dateren nogal lastig maakt omdat daar geen lijsten van bestaan.[quote=“Maurits, post:19, topic:117901”]
heb je enig idee wat er bij de -2 anders is?
[/quote]

Bijna alle ref. nummers hebben een achtervoegsel. Omdat ik de betekenis niet precies weet heb ik ze weggelaten. Ze slaan volgens mij over het algemeen op een bepaald ontwerp wijzerplaat of kastmateriaal. Ik heb thuis de nodige voorbeelden van de verschillende achtervoegsels verzameld; als ik er aan denk zal ik er vanavond even een paar op een rijtje zetten.

Enne, fotootje van jouw 6215? Die staat bij mij op m’n verlanglijste. (en zal nog wel even zo blijven, die zijn niet goedkoop :sweat_smile:)

Foto inclusief krassen op het glas

Maar hij was niet zo duur. Mijn vader heeft hem destijds nieuw gekocht. Doos en papieren heeft hij helaas niet bewaard.
Zo nu en dan draag ik hem, maar niet al te vaak.

1 like

Top, ziet er (afgezien van de krassen op het glas, maar die zijn er makkelijk af te polijsten) nog heel netjes uit! Zo’n familiestuk moet je natuurlijk zuinig op zijn en koesteren.
Zou dat jaartal van rond 1945 kunnen kloppen?

Ik sluit het niet uit, maar kan het niet controleren of verifiëren. En hoeveel tijd er lag tussen de productie van het werk en de uiteindelijke verkoop van het complete horloge is natuurlijk ook onbekend.

Helemaal waar, het kan best zijn dat Tissot die werkjes per batch inkocht en die vervolgens langzaam aan opmaakte ofzo. Dit waren natuurlijk geen main stream modellen die ze in enorme aantallen verkochten. Vervolgens duurde het nog weer een poosje voor het in de winkel lag en uiteindelijk verkocht werd.

Nog maar eens een keer gelezen en de pdf gedownload! Dank je wel en veel plezier met je Tissot Stadium Lemania!
(Het uurwerk in mijn Tissot PRC 200 chrono is ook gebaseerd op een Lemania heb ik me laten vertellen)

2 likes

Klopt helemaal, daar zit een c01-211 in en dat is een doorontwikkeling van de Lemania 5100.

1 like

Dank je!

1 like

Hier een overzicht van wat ik het afgelopen jaar ben tegengekomen aan 6215’s. Zoals je kunt zien kun je maar het beste zuinig zijn op jouw exemplaar want het is veruit de mooiste originele die ik gezien heb. :smile:

6215-1 (redail):

6215-2:

6215-3:

6215-4:

6215-4 (Redail):

2 likes