NA: Tissot Stadium

Ik had deze NA al laten vallen in het “welke vintage draag je vandaag” topic maar ik maar er toch nog maar even een apart topic van, zo vaak zie je ze nou ook weer niet.

Zoals wel bekend hier op het forum heb ik een voorliefde ontwikkeld voor Tissot, en met name de chronografen met Lemania uurwerk aan boord. Nu ben ik nogal een verzamelaar, maar een verzameling aanleggen van Tissot’s met Lemania uurwerken is een zaak van lange adem, want ze zijn (voor Tissot begrippen) niet echt goedkoop. Maar goed, het bloed kruipt toch waar het niet gaan kan, dus hier mijn tweede Tissot met Lemania uurwerk, een Stadium met een Lemania 1277.

De Stadium was volgens mij een beetje de opvolger van de ref. 810 en de eerste van de nieuwe serie referentienummers 4xxxx, die tot ver in de jaren 70 zou doorlopen. Het ontwerp oogt nogal 40’s met de “coffin” style pushers, maar ze zijn voor zover ik kan nagaan gemaakt in de tweede helft van de jaren 60. Er bestaat ook een 18k gouden versie van met ref nummer 40003. De mijne is helaas een Gold plated, maar dat drukt de prijs en is dus een reden dat ik de hoogste bieder was op ebay; was met een 18k vast niet het geval geweest. :sweat_smile:

Gelijk maar even een stukje historie over de uurwerken. De oorsprong van het uurwerk in deze Stadium ligt bij het Lemania CH27 uurwerk, de 27 mm kolomwiel chronograaf die ontwikkeld werd rond 1940, hieronder te zien met Tissot markering.

Dit uurwerk is vooral beroemd geworden door Omega die dit uurwerk vanaf 1950 als kaliber 320 (twee register) en 321 (drie register) gebruikte (daarvoor heette het bij Omega 27CHRO) waardoor dit uurwerk uiteindelijk met de Speedmaster op de maan belandde.

Halverwege de jaren vijftig werd dit kaliber doorontwikkeld tot de 1200 serie uurwerken, waarbij de kolomwiel schakeling werd vervangen door een nokschakeling. De twee register variant hiervan, de 1277 is dus te vinden in de Stadium. Tissot gebruikte voor dit uurwerk ook wel hun eigen nummer 870, maar de mijne draagt het Lemania nummer:

Overigens bleef de kolomwiel versie voortbestaan als Lemania 2310 en werd tot voor kort, zij het in flink gemodificeerde toestand onder andere nog gebruikt door Patek Philippe en Vacheron Constantin.

De nokgeschakelde 1200 serie werd in de jaren 70 weer doorontwikkeld tot de 1800 serie waarbij de karakteristieke hoefijzer brugvorm verdween en de beat rate werd verhoogd tot 21600 bph. Tissot gebruikte hiervan de 1872 en 1873 als kaliber 872 en 873. Ook deze serie uurwerken werd vooral bekend door Omega die de Lemania 1873 als kaliber 861 gebruikte als opvolger van de 321 in de Speedmaster.

Genoeg geschiedenislessen, nog even een paar plaatjes van mijn Stadium… (Voor wie nog meer geschiedenis wil, ik heb al een keer een PDF gemaakt met het een overzicht van de Tissot chrono’s met Lemania uurwerk: https://drive.google.com/file/d/0B-BuT5xHIR-rWW12dDRsX3JaS0k/view?usp=sharing)

Helaas is de lug linksboven nogal bekrast, nog eens kijken of ik dat een tikkeltje netter kan maken.

Dat logo op die kroon… tja da’s niet origineel, moet nog een ander voor komen… :grin:

Familieplaatjes met m’n andere Lemania, de Seastar met 1281 kaliber.

Bedankt voor het kijken. En voor degenen die het tot hier volgehouden hebben nog een vraag: Ik vind de zwarte band die nu op de Stadium zit niet zo bijzonder, iemand tips voor wat beters? Ik zit een beetje te denken aan een donkerbruine croco, of zou dat weer te dressy zijn?

30 likes

Sow eej, dat is een hele mooie! Proficiat.
En wat je bandjesvraag betreft: ik heb weinig horloges met leer, maar zou een iets sprekendere zwarte erop zetten, deze is niet zo mooi en doet afbreuk aan het horloge.

1 like

Deze zwarte band zat er al op toen ik hem kocht. Heeft de verkoper er denk ik snel even opgezet om hem niet head-only te hoeven verkopen maar het is niet echt een spannende band. :smirk:

Mijn beste,

Zó zó!!
Je hebt er duidelijk werk van gemaakt!!
Een markant horloge van een befaamd horloge-huis!!
Dank voor het delen van deze gezaghebbende reportage.

En voor nu: “Buona Notte” en morgen gezond weer op!! :first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face:

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

1 like

Knap horloge hoor. Very nice! :ok_hand:

1 like

Mooi verslag!

1 like

Zoals al eerder gezegd, Topklokje :heart_eyes::heart_eyes:
Leuk en goed opzoekwerk.
Geniet ervan!

1 like

Mooi verslag en dito horloge. Leuk om te lezen!
Donkerbruine croco zou hem inderdaad goed staan :+1:
Wel met wat rustige print. Aandacht gaat dan meer naar het horloge :wink:

1 like

Heerlijk om te worden meegenomen in de rijke geschiedenis van Tissot en de Lemania uurwerken. Fraaie horloges en highly collectable. Dank voor het inzicht en proficiat met je mooie nieuwe aanwinst!

1 like

Lekker duo :ok_hand:
Bandaanzet 18mm? dan heb ik misschien nog wel wat voor je liggen.

1 like

Ik kan hier zo jaloers op worden he. Wat is het toch een prachtig merk ook dat Tissot. Het blijft hier echt ook niet bij 1…

1 like

Helemaal geweldig deze…Hou erg van vintage chronos.

2 likes

Inderdaad 18 mm, PB maar maar even een fotootje, ik ben wel geïnteresseerd. :sunglasses:

Is goed ik maak morgen bij daglicht even een foto

1 like

Top! :+1:

1 like

PRACHTIG! :heart_eyes:

1 like

Dank je. Voordat ik hem ga dragen moet hij alleen eerst nog wel een servicebeurtje hebben. Dat ga ik toch nog maar even niet zelf doen. Heb nog nooit een chronograaf uit elkaar gehad, en om nu te gaan oefenen op een Lemania… :thinking: hmmmm, geen goed plan :grin:.

Helaas is m’n hologebudget voor het komende jaar al wel verstookt denk ik dus misschien toch eens wat flipperen of anders gewoon wachten… :sunglasses:

1 like

Die Stadium is echt heel erg mooi Wilko! Inderdaad zou ik er ook niet op gaan oefenen. :grin:

Durf je hem wel dagelijks te gaan dragen, of b.v. alleen bij gelegenheden? Ik zou de neiging hebben zo’n horloge mooi te willen houden (dat heb ik met verschillende van mijn horloges…) met helaas als gevolg dat je er dan niet voldoende van kunt genieten, omdat je zo’n klokje dan simpelweg te weinig om hebt.:grin: Dat is uiteraard zeer af te raden!

Heb je een goed adres waar je het klokje wilt laten servicen?

1 like

Mooi document!
En als je toch aan het uitleggen bent: Ik heb een 6215-2 heb je enig idee wat er bij de -2 anders is?
En mij is opgevallen, dat er twee nummers op het werk staan, bij mijn exemplaar 1’6xx’xxx en 21xxx (op jouw foto 1’629’130 en 17173)
Enig idee wat het korte nummer te betekenen heeft?
Volgens mijn lijst is 1549721-1675720 de productie van 1945 kom jij tot hetzelfde jaar?

1 like

Deze had ik gemist, leuk spul! Geweldige PDF!

1 like