NA: Tissot V8 Swissmatic

En de 2e NA vandaag! Een Tissot V8 Swissmatic in het wit met blanco bezel.

Ik denk dat Tissot mikt op een kruising tussen een sport-horloge en een dresser. Maar ik vind hem te groot voor een dresser, zeker om mijn kleine polsje.
Het draait bij deze voor mij vooral om de subtiele textuur in de wijzerplaat, en de indices. Hoewel de indices niet uitzonderlijk zijn o.i.d. maken ze het geheel wel af.

Hij is best groot, maar valt nog groter. Hij ziet er ongeveer net zo groot uit als mijn Seiko SRPB561, en die heeft nog eens +2 mm diameter. De Tissot weegt overigens meer. Waarschijnlijk mede vanwege de dikke schakels in de band.

Model: V8 Swissmatic
Uurwerk: Zegt Tissot lekker niet, behalve dat het ā€˜automatic’ is. (3 Hz, handwinding, gƩƩn hacking!)
Het internet zegt dat het een variant op de Powermatic 80 is, welke is afgeleid van de Swatch Sistem51. Wel duidelijk anders dan de H-40 van Hamilton.
Reserve: 3 dagen
Diameter: 43 mm
Met kroon: 46,5 mm
L-2-L: 50 mm (maar het bandje scharniert op 51,5 mm aan de endlinks, hierdoor valt 'ie groot)
Dik: 12,5 mm
Glas: vlak saffier
Waterdicht tot 10 ATM / 100 m / 333 ft
22 mm bandaanzet, solid endlinks, 4 mm dikke schakels, 20 mm butterfly-clasp.

Ze hebben de achterkant van het doosje zo ontworpen zodat deze ā€˜onopvallend’ in de boekenkast kan. Het heeft ook wel wat van een DVD-box

Tissot heeft de bruggen e.d. zwart geverft, met een lichte textuur in die verf.
In een ander topic werd gesproken over een ā€˜soab’-look, maar dat vind ik eigenlijk wel meevallen.

Buiten valt de structuur van de wijzerplaat veel meer op, als die het licht een beetje weet te vangen.

Ja, hij is groot. Dit is wel ongeveer de max van wat er op mijn pols past.

Hier naast zijn concurrent, tenminste, uit mijn collectie dan.
Ik weet dat ze beide te groot zijn, maar ik vind dat ergens wel komisch.

13 likes

Veel plezier met uw NA!

1 like

Mijn beste,

Wederom een plezante aanwinst!!
Ik wens je er een enerverende tijd mee. :watch:

En voor straks: ā€œBuona Notte" en morgen gezond weer op.:first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Gefeliciteerd met de aanwinst. Toch leuk dat Tissot ook in deze prijsklasse automaten blijft leveren. Uurwerk ziet er inderdaad vrij ā€œSwatchyā€ uit. Ben wel benieuwd of het ook geserviced kan worden of dat het uurwerk net als bij swatch ā€œdichtgesealdā€ zit.
Horloge zelf is niet echt mijn smaak, ik vind hem wat te basic, maar dat is uiteraard persoonlijk.
Veel plezier ermee! :+1:

1 like

Wat ik heb gelezen op internet (geen idee of waar) is dat een ā€˜service’ betekent dat ze het uurwerk er uit wippen, in het ronde archief opbergen, en een nieuw uurwerk er in lepelen.

Maar als ik naar de achterkant kijk dan lijkt het er op dat de achterkant helemaal niet open kan. Die lijkt er wel in geperst. Dus ik vraag me af hoe ze hem weer open willen krijgen, en of een service überhaupt wel mogelijk is.

Het lijkt inderdaad geen schroefdeksel, of misschien wordt hij op wrijving verwijderd, dat komt volgens mij ook wel eens voor. Maar het kan ook een klikdeksel zijn; is er niet ergens een inkeping te zien?

Dat ze uurwerken in het ronde archief mikken komt vaker voor heb ik begrepen, dat doen ze schijnbaar ook met de C01.211 chronograaf uurwerken. Voelt een beetje als het toppunt van de wegwerpmaatschappij, maar uit kostenoogpunt kan ik me het voorstellen. Die uurwerken worden vrijwel volautomatisch gemaakt; een nieuwe maken is veel goedkoper dan een zaal vol horlogemakers neerzetten die die dingen gaan reviseren.

1 like

Er zitten inderdaad geen inkepingen in of onder de rand van het achterdeksel.
Dus als deze geschroefd zit dan zal deze inderdaad met wrijving los moeten komen (rubber balletje). Of misschien draaien ze de voorkant er wel van af op dito wijze. Hoewel dat de uitlijning van de bezel wel lastig zou maken. Hoe dan ook, het is mij niet helemaal duidelijk hoe deze dan überhaupt open zou moeten.

1 like

Mooi! Gefeliciteerd!

1 like

Hmmm … er gaat bij imgbb.com blijkbaar wat mis met de hosting van de foto’s. De kwaliteit er van is nu teruggeschroefd naar 180x180.
Bij deze opnieuw geupload naar een nieuwe host:

2 likes

Leuk dat je m hebt en nog leuker dat je m hebt gereviewed.
Om met de quote te beginnen… is de bezel op de jouwe wĆ©l goed uitgelijnd?

Zoals je weet is er ƩƩn bij mijn juwelier voor mij binnengekomen maar deze bezel was een paar minuten uit het lood.

Ik heb het horloge sowieso daar laten liggen, dat mocht en hebben we ook afgesproken Ʃn ik heb een ander horloge gekocht dus no hard feelings bij de juwelier, maar ik kon er geen klik mee krijgen toen ik daar stond.
-gewicht is idd hoog voor zo’n soort
-band is erg mooi maar zonder fijnafstelling ga ik balen, zeker met zoveel temperatuurwisselingen als nu.
-helaas teveel ingelezen in het uurwerk en vooringenomen geworden… het is inderdaad een ETA automaat uit een Swatch Sistem 51 waar je niks mee kan doen behalve weggooien bij een defect.

Maar ik blijf m wƩl heel mooi vinden :ok_hand:.

Veel plezier ermee.

1 like

Mooi in zijn eenvoud.
De structuur van de wijzerplaat vind ik erg gaaf.
Veel plezier gewenst van de Tissot.

1 like

Proficiat, Tissot blijft simpele maar toch heel mooie horloges maken, veel draag en kijkplezier ermee!!!

1 like

Waarschijnlijk komt daar nog steeds een belangrijk deel van hun omzet vandaan. En ik vind het ook wel fijn. Niet ieder horloge hoeft 1k of meer te kosten, dan ben ik snel uitgekocht :slight_smile:

3 likes

Mooi klokje… Gefeliciteerd en 'n fijne tijd ermee.
Maaruhh, 'n V8. Hoop niet dat ie veel te snel loopt! :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 likes

Gaaf verslag en foto’s. Heeft ook al een paar keer op mijn netvlies gestaan, maar nog niet tot aankoop overgegaan. Twijfel nog ivm formaat en het uurwerk. Ach ja, zoveel keus :sunglasses:.
Met Tissot krijg je meestal waar voor je geld, dus dat zal met deze niet anders zijn. Veel plezier met deze aanwinst!

1 like

Niet ieder horloge hoeft ā€œveelā€ geld te kosten (en zelfs dat is nog relatief), en inderdaad bij Tissot kun je echt hele leuke horloges kopen voor een haalbare prijs en inderdaad zoals waarschijnlijk voor de meeste onder ons zijn de fondsen niet onbeperkt…

2 likes

Ja, de indices en de bezel zijn netjes uitgelijnd bij die van mij.

Ik moet toegeven dat ik ook naar de Visodate heb zitten kijken …

1 like

Even een korte recap.
Afgelopen maandag heb ik hem gelijk gezet met mijn Casio quartz. Vandaag loopt hij 54 seconde voor. Dus ongeveer +18 seconde per dag. Niet de hoogste precisie. Maar geen probleem voor normaal gebruik.
Het ETA C15.111 uurwerk doet me denken aan de 7s26A in mijn oude Seiko 5.
Beide hebben geen hacking. En bij het verstellen van de tijd tonen beide exact hetzelfde gedrag. Als je de tijd terug draait gaat de secondewijzer ā€˜rare’ dingen doen. Die slaat soms secondes over, staat stil, of loopt zelfs achteruit. Maar alleen bij het terugdraaien van de tijd.
Maar als we dan toch een C15.111 vs 7s26A gaan doen, dan wint toch de ETA. Niet op precisie, maar wel met de gangreserve van > 72 uur. Maandag avond heb ik hem af gedaan, en hij loopt nu nog.

2 likes

Ik heb gelezen dat er ā€˜soortgelijk’ caliber in zou zitten als in de Swatch Sistem51.

Dat gezegd hebbende: de Sistem51 die ik heb daar kunnen ze de COSC mee gaan timen :100:
Die loopt akelig quartz-precies.
Maar daarvan is ook weer vermeld dat je het moet treffen.

Klopt. De ETA C15.111 is een Swatch sistem51 overgoten met een Tissotsausje.
Misschien is de precisie beter als ik de Tissot ook elke dag zou dragen. Ik heb ergens gelezen dat ze worden afgesteld om het meest accuraat te zijn met een volledig opgewonden veer. En die veer is nu bijna af.
Maar goed, ik zit inmiddels op 7 horloges in de kist dus ik ga hem niet elke dag dragen, ik blijf lekker variƫren.

1 like