Het was eigenlijk niet de bedoeling om dit horloge te kopen. Tijdens mijn zoektocht twijfelde ik tussen deze Citizen en de Seiko SPB297J1. Uiteindelijk werd het de Seiko — een mooie keuze, dacht ik toen.
Maar toen ik deze Fujitsubo ineens zag bij Luna Time voor nog geen 500 euro, kon ik hem niet meer uit m’n hoofd zetten. En uiteindelijk… kon ik hem ook niet laten liggen.
Wat me vooral trok? Die lichtblauwe duikring. Die geeft het horloge nét dat speelse tintje, zonder af te doen aan het stoere duikdesign. Het maakt 'm extra fris — perfect voor de lente en zomermaanden.
De Citizen Promaster Fujitsubo NB6026-56L is een moderne re-interpretatie van een duiker uit 1983. Die kreeg de bijnaam Fujitsubo (Japans voor ‘zeepok’) nadat een exemplaar werd teruggevonden op de zeebodem, volledig begroeid met zeepokken — en nog steeds werkend.
Specs:
Diameter: 41 mm (draagt wat compacter)
Materiaal: Super Titanium met Duratect-coating (licht en krasvast)
Kaliber: Citizen 9051 (automatisch, 28.800 vph, met hack & handopwinding)
WR: 200 meter ISO-gecertificeerd
Glas: Saffier
Anti-magnetisch: tot 16.000 A/m
Band: Titanium bracelet, super comfortabel
Wat wel even wennen is: het gewicht. Titanium is zó licht, dat het bijna voelt alsof je een speelgoedhorloge om hebt. Ik draag ’m nu pas een paar uur, maar dat verschil met staal is meteen merkbaar. Echt even ‘schakelen’ — maar ook wel lekker comfortabel.
Hij zit als gegoten en samen met de Seiko vormt dit nu mijn ultieme duik-duo.
Benieuwd wat jullie ervan vinden!