NA traska Venturer

Wat doe je als je fan bent van witte dials, maar slechts 1 (36 mm vintage dan ook nog ook) wit horloge hebt in de collectie?
Precies, op zoek gaan naar uitbreiding.
Enkele aandachtspunten hierbij: liefst sportief, maar met genoeg klasse om niet te misstaan in de meeste omstandigheden, tussen de 38 en 40 mm.
In deze zoektocht had ik al eens mijn oog laten vallen op de traska commuter, maar met de wat kleinere maat van 36,5 mm en de dial layout -die wel heel erg veel weg heeft van de rolex OP- was dit net niet helemaal wat ik zocht.
Maar kijk, net als je denkt dat je bankrekening even gespaard zal blijven kondigt Traska een nieuw model aan en ik twijfel geen moment. 38,5 mm, een roterende inner bezel van 12 uur -ideaal voor mijn werksituatie om nog een tijdszone erop na te houden-
en een beetje quirkiness met een 2e kroon op 10 uur om eerdervermelde bezel te doen roteren. Dit schijnt gebaseerd te zijn op de JLC Master Control Geographic, een horloge waar de eigenaar van Traska vroeger een boontje voor had. Maar ik hou wel gewoon van quirky.
Even doorspoelen naar maart en via mijn Amerikaanse collega krijg ik de goedverpakte doos overhandigd.
Ik had hier en daar al wat negatieve reacties gelezen op watchuseek met betrekking tot de afwerking, maar bij het uitpakken wist ik al meteen dat dit een prima keuze voor mij was, en ik was zeker niet teleurgesteld.

Voor een uurwerk van om en bij de 500 euro omgerekend krijg je namelijk best veel horloge.
Wat meteen opvalt is het boxed saffier dat omhoog torent boven de dial en voor coole vervormingen aan de randen zorgt. Hiermee doet het meteen denken aan de look van een vintage horloge. Maar dan in moderne materialen dus.
En dan het polar white, wat dus ook echt wit is. Wit wit, net zoals ik gehoopt had, geen creamy of gebroken.
De uur indices en het mooi afgewerkte kader voor de datum spelen met het licht en zorgen voor wat bling bling, zonder dat het overdreven wordt.
De dimensies zijn ideaal voor mij, dun genoeg om ander een hemd te gaan en heerlijk korte lug to lug van 46mm.
En dan nog de grootste verrassing: ik had al een mooi blauw-grijze lederen band gekocht van finwatchstraps, daar ik meestal meteen de stalen band van m’n horloges haal (teveel seiko’s gehad waarschijnlijk).
Maar toen ik merkte hoe comfortabel deze ‘oysterstijl’ band was met zijn volledig articulerende links heb ik hem er terug opgezet en niet meer afgehaald sindsdien. Ook de taper van 20 mm naar 16mm geeft het iets verfijnd in mijn ogen en past er goed bij, en de buckle heeft bovendien een ongewoon mooie afwerking
voor een horloge van deze prijsklasse.
Zowel de kast als de band zouden een behandeling hebben ondergaan waardoor deze een stuk beter beschermd zijn tegen krassen, maar om het effect hiervan echt te beoordelen zal ik hem wat langer moeten dragen.
Maar het idee dat hij tegen een stootje kan is fijn, zeker in combinatie met de 150 m waterdichtheid.
Kan ik eindelijk op al die avonturen gaan die ik me heb ontzegd omdat mijn horloge niet sportief genoeg is :wink:

Zijn er ook negatieve aspecten die ik nu na een maand heb gemerkt? Uiteraard, zou maar gek zijn indien niet. Vooruit, zal ik ze wel even opnoemen:
de stalen band is top maar halve links zouden het nog beter hebben gemaakt. Hij heeft vier micro adjusts, maar zit net op het begin of op het einde afhankelijk van of ik een link toevoeg.
Dat gezegd zijnde moet ik wel zeggen dat hij evengoed nog heerlijk past. Een quickadjust zou het helemaal afmaken, maar nu droom ik luidop.
Dan de lume: hij is er wel, en in een mooie blauwe kleur, maar behoorlijk zwak te noemen naast een seiko diver bijvoorbeeld.
De datum zit voor sommige getallen mooi in het midden, en bij anderen leunt het wat meer naar de kant (ocd iemand?).
De dikte is iets hoger dan je zou verwachten,door de inner bezel en het glas dat nog wat toevoegt. Zeker niet storend, maar had hem heel dun verwacht.
De kleur van het staal is lichtjes anders door de bewerking tegen krassen, maar vind dit persoonlijk wel mooi.
Kan het niet met het blote oog helemaal vaststellen, maar heb het gevoel dat de roterende bezel niet 100 procent uitlijnt met de dial. Maar zeker niks dat mij stoort in het normale gebruik.

Zoals jullie horen vallen de negatieve opmerkingen eerder onder de categorie ‘mierenneuken’ en ben ik dan ook heel blij met de aanwinst. Als dit je stijl is van horloge, kan ik je hem zonder meer aanraden!
Het is even wachten (ze nemen telkens vrij beperkte orders aan), en je hangt vast aan 1 verkooppunt wereldwijd, maar dan heb je ook meteen iets leuks voor het geld, van een bedrijf met volgens mij een top klantendienst als er problemen zijn.

En nu op naar de volgende aanwinst!

32 likes

Mijn beste,

Wat een ruimhartige berichtgeving!!
Leuk om te lezen en vooral ook om te zien!!
Ik wens je dan ook een energieke tijd met deze appetijtelijke Traska Venturer. :four_leaf_clover:

En voor straks: “Buona Notte" en morgen gezond weer op.:first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Een prachtige Traska , veel draagplezier gewenst.

1 like

Leuke Traska! Geniet ervan!

1 like

Super! Gefeliciteerd!

1 like

Mooie Traska! Gefeliciteerd!

1 like

Heel fraai :ok_hand: Mooi maatje ook :+1:t2: Veel plezier ermee!

1 like

Nice! Veel draagplezier!

1 like

Heel leuk verhaal om te lezen. Ontzettend veel plezier van en met deze heerlijke aanwinst!

1 like