NA: Trench watch (curiosawinkelvondst)

Vandaag een rondje binnenstad Dordrecht gedaan. Dat doe ik wel vaker. Ik woon er dichtbij en soms gaat de camera mee om mooi plekjes (die zijn er genoeg) vast te leggen.

In het oude centrum zitten verschillende kunst- en curiosawinkeltjes en ik vind het altijd leuk om daar een beetje rond te snuffelen. Horloges heb ik daar eigenlijk nooit gevonden, zeker geen exemplaren die de moeite waard zijn. In een van die winkeltjes nog gevraagd of hij misschien nog “opa horloges” had, maar alleen een doosje met zeer gehavende zakhorloges gezien.

In een vitrinekast met zilveren sieraden lag een zgn “trench watch” met zilveren kast en vaste lugs. Het horloge liep niet, kon niet opgewonden worden, miste de minutenwijzer, maar was te leuk om te laten liggen.

Toen ik thuis kwam heb ik een eerste blik op het uurwerk geworpen en het lijkt dat de balansas of de lagerste(e)n(en) kapot zijn. Ook de balansveer ziet er niet fris meer uit. Voorlopig gaat ie in een doosje met toekomstige projectjes en ga ik mij beraden wat ik met dit charmante horloge ga doen. Het feit dat deze horloges radium bevatten, zal zeker in de beslissing meegenomen worden.

26 likes

Leuke aanwinst, uurwerk ziet er nog netjes uit. Hoe groot is deze?

1 like

Heel mooi exemplaar. Geen penanker toch?

1 like

De kast is 30x32 mm

1 like

Gaaf Harry, mooi

1 like

Ik heb geen idee. Ik heb nog niet gekeken en heb daar geen ervaring mee. Nooit een penanker in handen gehad. Ik wilde hem voorlopig nog even wegleggen, maar nu ben ik toch nieuwsgierig.

Geen pen anker hoor, volgens mij een mooie Zwitserse anker gang.

2 likes

Vernikkeld uurwerk met Geneva stripes, nee zeker geen penanker…

2 likes

Goed om te horen. Ik denk dat ie is gestegen op de projectenlijst :wink:

1 like