NA: Très français, très chic - Cartier

Very french, very chic : een iconisch horloge uit de jaren 90 - tijdloze elegantie.

Eerst en vooral mijn appreciatie aan Niglo’s watches @anon34385602 voor het zeer vlot contact en de keurige afhandeling van deze aankoop.
'k Kan het goede nieuws dat ik hier lees op het forum van o.a. @HansT en anderen volmondig beamen: het is fijn zaken doen met Harry!

De aanschaf van deze horloge verdient een topic-je. Op voorhand heb ik mij ingelezen en mijn (beperkte) info omtrent het horlogemerk Cartier wil ik graag op HFNL delen :wink:

Cartier is bekend voor het ontwerp van zijn juwelen maar ook in de piloten wereld. In 1904 ontwierp hij een om de pols gedragen horloge voor zijn vriend, de Braziliaanse vlieger, Alberto Santos-Dumont,
zodat hij tijdens het vliegen gemakkelijker de tijd kon aflezen.

Het door Cartier “Santos” genoemde horloge was klein naar moderne maatstaven en vierkant. Het exacte horloge dat Santos-Dumont zelf droeg is verloren gegaan, maar de overgebleven vroege voorbeelden tonen basiselementen die aanwezig zijn in de huidige Santos- en andere Cartier-horloges van vandaag.

Nu is de Santos een belangrijke en populaire collectie onder de horloges van Cartier.

De Cartier Tank werd in 1917 geïntroduceerd en door de jaren heen zijn er verschillende uitvoeringen geweest. De Tank brak de principes van de ronde kasten en wijzerplaten met zijn vierkante ontwerp.

Een van de meest elegante en verfijnde uurwerken in de geschiedenis van horloges is geïnspireerd op een tank. In 1917, toen de boxy Renault FT-17 tanks over de slagvelden reden, ontwierp de kleinzoon van de oprichter van het merk, Louis Cartier, een horloge geïnspireerd op een bovenaanzicht van de indrukwekkende nieuwe oorlogsmachines.

in 1917 kwam het prototype van de Tank, het model dat nu bekend staat als de Tank Normale, met een roomwitte wijzerplaat.

Dé klassieker is de Cartier Tank Solo die velen in de jaren twintig droegen. Dit Solo-model is slechts een van de vele van de verschillende Tanks-modellen.

Andere series in deze collectie zijn de Tank Louis (1922), de Cartier Tank Francaise (1996), de Tank Americaine (1989), de Tank Anglaise met een geïntegreerde opwindkroon (begin jaren 2000) en de Tank MC, genoemd naar “Manufacture Cartier” om aan te geven dat het op een inhouse uurwerk loopt. Deze laatste horloges hebben een licht gebogen kast, compleet met een achterkant van saffier voor zicht op het Cartier uurwerk (2013).

De drie nationale modellen (Americaine, Francaise, Anglaise) zijn een eerbetoon aan de vlaggenschipboetieks van Cartier in New York, Parijs en Londen.

De Tank Française werd gelanceerd in 1996 en was verkrijgbaar in vele materialen zoals staal en goud. Sinds de eerste dag van de release was het horloge verkrijgbaar in vier maten, de twee kleinere damesmodellen met een quartz uurwerk, de grotere met een automatisch kaliber 120 van ETA en het grootste Tank Française-model, de chronograaf aangedreven met Piaget’s Chronoflex-uurwerk.
Alle vier werden ze gepresenteerd in geheel geel goud en in de destijds zeer populaire mix van staal met goud.

Slechts een jaar later werd de Tank Française Collection gelanceerd in volledig staal, waardoor de Tank Française het eerste echte Tank-horloge was dat in staal verkrijgbaar was.
Deze heeft een iets grovere, bredere kast en wordt geleverd op een schakelarmband. De manier waarop deze links zijn ontworpen en aan elkaar zijn gekoppeld, doet denken aan de rupsbanden van de tanks uit de Tweede Wereldoorlog.

Zoals de meeste Cartier-horloges, is de Tank Française een unisex-uurwerk, hebben ze de bekende zwarte Romeinse cijfers en blauwe zwaardvormige wijzers op een witte wijzerplaat, samen met de blauwe cabochongeslepen steen op de opwindkroon. Wat opvalt is ook de “geheime Cartier-handtekening” verborgen in de VII- of X-cijfers. Er zijn enkele uitzonderingen binnen de Tank Française-collectie voor dames, zoals verschillende kleuren parelmoeren wijzerplaten en diamanten indexen in plaats van cijfers.

De details …

Merk: Cartier Tank Française

Reference: GM 2302 - W51002Q3

Bouwjaar: 1999

Movement: Automatic, Cartier Cal. 120 (denk ik)

Materiaal: Stainless steel

Functies: Date, minutes, hours, seconds

Kast: steel, 30 x 32 mm

Box & Papers: full set, box and papers

Band: steel Original full length, Cartier

Het horloge is iets dunner en kleiner dan ik dacht. Hij is mooi, draagt licht en loopt dankzij de service van Toke @Tokes perfect:

Dank voor 't lezen.

74 likes

Chic, maar niet te chic. Heel geslaagd!

2 likes

Van harte! Mooie na!

1 like

Mooi hoor! Hij prijkte al een tijdje op de frontpage van @anon34385602 en vond hem elke keer weer even prachtig. Tof dat jij hem nu hebt zodat ik hem hier blijf zien!

Gefeliciteerd :slight_smile:

2 likes

Een icoon, van harte!

1 like

Gefeliciteerd !
Het blijft een icoon natuurlijk!
Heel mooi.

1 like

Ben zelf meerdere malen op de site gaan piepen … en overslag gegaan … en zeer tevreden nu

2 likes

Hoi Luc,

Wat een prachtige NA heb je over het horloge- en over Cartier- geschreven! :ok_hand: En veel dank uiteraard ook voor de vriendelijke woorden! Geniet van je nieuwe aanwinst! :ok_hand: :slightly_smiling_face:

2 likes

Een prachtige Cartier Tank Française, een mooi NA verslag Luc (ik heb weer enkele nieuwe horloge-wetenswaardigheden geleerd). Gefeliciteerd en veel plezier gewenst met deze gave iconische aanwinst!

2 likes

Oui, prachtig horloge.

:heart_eyes:

1 like

Heel veel plezier met deze topper!

Gr,

1 like

Dank je Hans, en een goede reis straks naar la douce France, met de Lip om de pols :wink:

1 like

Dank jullie allen voor de fijne woorden Verder een fijn weekend en goede tijd toegewenst op dit forum.

6 likes

Mooie uitgebreide NA en een fraai horloge :+1: :+1:
Gefeliciteerd met de aanwinst en veel draagplezier gewenst.

1 like

Klassieker! Van harte! :blush: :+1:

1 like

Lucky you! Erg stijlvol horloge, enjoy!

2 likes

Zeer fraai horloge :ok_hand:t2: gefeliciteerd

1 like

Prachtige aanwinst :star_struck:

1 like

Van harte, veel draagplezier.
Ik kan deze wel waarderen :+1:

1 like

Prachtig horloge, … Prachtig merk… !!

1 like