Als echte fan van de Citizen Tsuyosa kon ik het natuurlijk niet laten om ook de nieuwe Tsuyosa Small Second aan mijn collectie toe te voegen. En ik moet zeggen: wat een mooie upgrade is dit geworden.
Het eerste wat opvalt, is dat het bekende datumvenster met cycloop verdwenen is. In plaats daarvan heeft hij nu een stijlvolle small seconds dial gekregen, netjes geplaatst op zes uur. Dat geeft het horloge een hele frisse, elegante uitstraling.
Wat ik persoonlijk echt geweldig vind, is de guilloché-achtige wijzerplaat. De manier waarop het licht erop speelt, maakt het horloge levendig en geeft het net dat beetje extra klasse.
Ook de kroon is aangepakt: iets groter en daardoor een stuk prettiger in gebruik. Voor de banden verwisselaars is de quick release een pluspunt! De schakels van de band zijn duidelijk anders dan bij de originele Tsuyosa groter, robuuster maar het draagcomfort is gelukkig gebleven. Sterker nog, hij voelt bijna als een stijlvol armbandsieraad om je pols.
En dan nog het uurwerk zelf: de gangreserve is verhoogd van 40 naar 60 uur. Echt een flinke vooruitgang, en het maakt het horloge nog praktischer in het dagelijks gebruik.
De “tsuyo” (強) “sa” (さ) wat in het Japans ‘kracht of sterkte’ betekent doet zijn naam met deze nieuwe versie meer eer aan dan ooit tevoren.
Inderdaad een mooie toevoeging. Small seconds staat ook nog op mijn verlanglijstje. Gefeliciteerd met deze leuke NA. Hoeveel horloges heb jij in 2025 overigens al aangeschaft?