Dag allen,
In dit topic neem ik jullie even mee in mijn reis en hoe ik uiteindelijk bij deze nieuwe aanwinst ben gekomen.
Misschien voor sommige herkenbaar, een horloge dat er boven uitsteekt in je collectie. Een toppiece, het horloge dat alle boxjes voor je afvinkt. Wie wilt hem niet…
Na een vervelende periode een aantal jaar geleden heb ik mezelf destijds getrakteerd op een horloge die het helemaal moest zijn voor me. Een King Seiko SJE109J1. Even een foto:
En heel even leek dit ook zo te zijn. Maar wat bleek? Elke aanraking liet een vinger afdruk achter, elk krasje of haarlijntje kwam naar voren en je kwam er niet omheen.
Zo goed afgewerkt dat het bijna vervelend begint te worden… Dus wat gebeurde er? Het werd een safequeen. En daar is hij simpel weg te mooi voor dus toch maar eens kijken voor iets anders.
Na veel meelezen in het Rolex topic was ik eruit. Een Datejust 16233 moest het worden. Een horloge met een prachtige geschiedenis (waar ik erg gevoelig voor ben) en ik vond er een in een heel nette staat uit 1988.
Echt een prachtig exemplaar met mooie dikke kast, juiste band, alles klopte maar ook met dit horloge liep ik ergens tegenaan… Ik voelde me niet prettig met het horloge rond de pols, te opzichtig, te blingy en dat ben ik niet. Het paste simpelweg niet bij me.
Dus het moest iets ingetogen worden en ook iets met een rijke historie en een leuk verhaal. Daar sloeg ik een beetje in door en ik kwam uiteindelijk bij de Cartier Tank aan. De Wsta0041.
Horloge echt elke dag voor bijna een jaar gedragen. Een heerlijke bandenswapper en kan eigenlijk altijd. Behalve op het strand, of zwembad, of handenwassen en elke activiteit waar een druppel water bij komt kijken🫣.
Maar wat een leuk horloge en je voelt hem amper om de pols. Ik dacht echt dat ik hem gevonden had maar toch was dit horloge ook niet helemaal wat ik zocht.
Wat doe je dan? Dan ga je eens een lijstje maken met alle punten waar een horloge aan moet voldoen en ik kwam op het volgende uit.
De Cartier liet me zien dat ik een datum niet nodig had, en dat dan eigenlijk ook de voorkeur had.
En ook dat een horloge best wat kleiner mag zijn en niet te dik.
Dus:
Horloge met kleinere diameter
Dun (relatief)
Toch wel een mechanisch uurwerk (liefst inhouse)
No date (daardoor blijft er al niet veel over)
Rijke historie
Niet flashy of opvallend. Geen goud meer!
Waterdicht
Goede bouwkwaliteit
Een horloge dat mooi oud kan worden
Full set (alles moet gewoon kloppen dit keer)
Ik heb letterlijk bijna alle horloge merken wel doorgezocht maar echt bijna geen merk die een model had wat me aansprak totdat ik bij (als een van de laatste natuurlijk) bij Tudor uitkwam.
Even gekeken op hun pagina en toen zag ik een horloge dat direct m’n aandacht te pakken had. Een duiker. Dat wel. Maar niet zomaar een duiker. Een horloge dat echt alle boxjes af zou vinken.
De Tudor Black Bay 54.
37mm
11.2mm dik
Mechanisch manufacture uurwerk
Geen datum
Onder de radar
Waterdicht
Bouwkwaliteit die super robuust is, T-Fit sluiting,
Full set wel te vinden lijkt me.
Na een korte zoektocht kwam ik bij Dux Watches uit.
Die hadden een bb54 staan uit Juni 2026, ongedragen in de stickers en full set.
Ik was op vakantie toen ik het horloge zag en besloot het allemaal even rustig te laten zakken en er even over na te denken. Nadat ik een week thuis was toch maar een berichtje gestuurd met de vraag of ze interesse hadden in de Cartier Tank.
In de tussentijd ben ik er natuurlijk helemaal ingedoken en het blijkt dus dat de bb54 gebaseerd is op de eerste duiker die Tudor uitbracht in 1954. De 37mm kast, gilt dial, alu bezel en de kleine kroon zijn allemaal overeenkomsten met de duiker uit '54
Die vintage look met die moderne bouwkwaliteit is mijn inziens het beste van twee werelden.
Ondertussen een net voorstel gekregen van Dux Watches en toen ging het allemaal heel snel. Ik kon de volgende dag (vandaag) al langskomen en we hadden afgesproken bij een horlogemaker waar hun mee samenwerken.
Super fijn ontvangst gehad, en de Cartier ging de werkbank op voor inspectie om te controleren of alles klopte.
Wat ook erg leuk is dat ik mee mocht kijken met de horlogemaker toen hij de Cartier openschroefde. Er bleek een verkeerde batterij in te zitten wat Ed (de horlogemaker) direct heeft opgelost en vervangen had voor het juiste exemplaar.
Voor de rest was de Tank in orde en konden we gaan kijken naar de Black Bay 54. Alles in orde en de betaling geregeld en sinds vandaag dus ook de eigenaar van mijn perfecte horloge! FOTO’S!!
Dank voor het lezen🙏