NA Tudor Submariner 79090

Deze NA is er eentje waarvan ik aanvankelijk zelf niet wist dat ik hem zocht : ) Eerder dit jaar verkocht ik mijn Submariner 5513 uit 1972 om uiteindelijk een Submariner 16610LV aan te schaffen. Ik wilde graag iets meer kleur toevoegen aan de collectie. Maar ik begon de klassieke look van de plexi al snel weer te missen. Bovendien vind ik de saffier duikers minder goed staan op NATO’s dan de oudere plexi duikers.

Daarnaast irriteer ik me soms aan al het gedoe rond het merk met het kroontje en ik merk dat ik daarom de keramische modellen links laat liggen. De Rolex duikers blijven voor mij het summum zowel van binnen en van buiten. Voor mij alleen liever de net iets meer ingetogen en minder glimmende 5 digit varianten.

Voor de verandering was ik daarom op zoek naar iets helemaal zonder kroontje. Ook besloten dat het een blauwe bezel of wijzerplaat moest zijn. Al snel vond ik een Baltic Aquascaphe Titanium in blauw, maar het Miyota uurwerk is toch wel een groot verschil met een Rolex. De baltic absoluut een mooi horloge en waar voor het geld en bovendien echt een strap magnet voor zowel NATO’s als andere banden. Hij staat nog niet in het blauwe gedeelte, maar ik verwacht dat de Baltic er binnenkort wel uitgaat nu ik deze NA heb. Ik hou niet van keuzestress. Dus liefhebbers mogen me een berichtje sturen : )

In de zoektocht naar een bleuwe duiker met een kwaliteitsuurwerk en een ‘bescheiden’ uitstraling kwam ik uit op de Omega Seamaster 41 mm (25.31.80.00). Je weet wel, de Bond versie met het COSC uurwerk, maar nog voor de Coaxial. Ik was al redelijk ver met wat mooie exemplaren via Chrono en een aanbod via HF, tot ik de Tudor Submariner tegen het lijf liep. Grappig met een profielnaam als Franktudor (mijn eerste echte aanschaf was een Pelagos LHD). Ik had de blauwe Tudor sub eigenlijk nooit goed bekeken, maar dit was het liefde op het eerste gezicht. Helaas hebben meer mensen dat gevoel gehad de laatste jaren en is de prijs behoorlijk gestegen. Het valt me sowieso op dat Nederland wel een van de duurste landen is geworden als je iets zoekt op bijv. Chrono. Uiteindelijk een aantal exemplaren gevonden. Een paar hele mooie in NL tegen toch wel erg forse prijzen. De meeste (betaalbare) exemplaren zijn te vinden (ver) buiten de EU, met als nadeel dat je weer tegen hoge verzend en importkosten aanloopt. Uiteindelijk ben ik in zee gegaan met een particuliere verkoper in Frankrijk. Een mooi exemplaar met doos, helaas zonder papieren, maar wel verse service van een erkende horlogemaker in Frankrijk - en voor minder dan de gemiddelde prijs op Chrono …

Ik had nog niet eerder rechtstreeks van een particulier gekocht op Chrono. De verkoper vond het jammer om honderden euros te besteden aan de escrow service van Chrono. Hij bood me daarom aan het horloge op eigen kosten en risico te versturen, zodat ik het bij Tempus kon laten beoordelen, alvorens te accepteren en te betalen. Een aanbod dat ik nog niet eerder had meegemaakt en ook niet kon afslaan. Het was duidelijk dat deze verkoper vertrouwen had in wat hij verkocht en in ook mij als koper.

Het was even balen dat FedEx de bestelling een dag eerder dan gepland al aanbood, maar dan wel bij de buren die net een paar dagen weggingen. Had natuurlijk nooit gemogen en al helemaal niet zonder mijn handtekening. Maar uiteindelijk 2 dagen later had ik het pakket dan toch in handen en dat was ook voor de verkoper wel een opluchting.

De inhoud van het pakket overtrof mijn verwachtingen. De blauwe plaat van de sub is echt prachtig! Zoveel mooier dan op de foto’s die ik had ontvangen, maar deze is ook best lastig te fotograferen. De plaat is redelijk mat, maar niet zo mat als mijn oude 5513 en zeker niet zo glimmend als de plaat van mijn 16610. De faded aluminium blauwe bezel geeft hem net dat vintage gevoel dat past bij de rest van het horloge. In de tussentijd leuk contact via WhatsApp met de verkoper over onze verzamelervaringen. De maandag erop meteen naar Tempus en ook onder de motorkap klopt het hart van het ETA uurwerk zoals het hoort. Altijd fijn om het van deze jongens te horen : )

Een paar eerste foto’s vanaf het strand …

163 likes

afbeelding

Ben benieuwd naar de foto’s!!

1 like

Even een paar van gisteren op het strand : )

1 like

Super cool! Gefeliciteerd met je NA

Wat een schitterende vintage Tudor :star_struck:
Van harte gefeliciteerd!

Heel vet. :+1:

Echt een mooi horloge! Gefeliciteerd met deze NA, geniet ervan!

Mooi hoor, deze Tudor. Veel plezier ermee :+1:

Gefeliciteerd. Mooi horloge.

Gefeliciteerd! En dank voor de uitwerking van je zoektocht. Geweldig ook dat de verkoper zo’n voorstel doet. Nieuwe stelregel? “Buy the seller if the sellers buys the buyer”

Echt tof deze complimenten! Nu nog wat meer foto’s

1 like

Heel mooi!
Gefeliciteerd met deze Sub!! :partying_face:

Nu als de sodemieter een groen gele MN band bestellen! :grin:

1 like

Mijn beste,

Proficiat met deze sympathieke aanwinst!!
Ik wens je er een mooie tijd mee.:watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

Ohh die is nice gongratz!

Tudor subs :heart_eyes:
Gefeliciteerd met deze hele mooie NA
Groetjes van zijn oudere broer

22 likes

Een prachtige aanwinst :ok_hand: veel draagplezier gewenst :hugs:

:lollipop: hands!

1 like

Wat een prachtige aanwinst! Veel plezier ermee!

Prachtig!

Dit is zo tof :ok_hand: en mooi :star_struck:
Gefeliciteerd met deze spectaculaire NA
Met trots dragen :+1:t2: