NA: Type 350 Hommage - Deel 2

Ik was gewaarschuwd, het zou verslavend zijn… Maar de band, lunet en wijzers die over waren van de eerste keer lagen mij aan te staren en de rest was te snel bij besteld. Hier ben ik dus maar weer met een nieuwe Vostok Amphibia mod.

TL:DR Heb weer een Vostok in elkaar geprutst. Kijk de plaatjes maar. :wink:

Vostok Amphibia 120 Mod. “Type 350 Hommage - Redux” aka "De Orka"
Meer kennis over een onderwerp maakt eigenlijk elk onderwerp wel mooier, interessanter en meer fascinerend. Dat zorgt er dan toch weer voor dat je meer gaat zitten lezen over de geschiedenis van dat onderwerp en dieper in alle details en weetjes duikt. Zo doende viel mij deze variant van de Vostok Amphibia Type 350 op in een afbeelding uit een catalogus uit 1972 (Nr. 5):

Zelfde generatie nog als de allereerste Amphibia uit 1967 maar dan met donkere lunet, lichte (sunburst) wijzerplaar en wat lijkt op donkere wijzers(?). Een model dat destijds op de markt is gebracht om de Amphibia-lijn verder uit te breiden.

Wat ik zelf aan lunet en wijzers had liggen leek er al aardig op maar een beetje zoeken op wat Vostok tegenwoordig aan wijzerplaten produceert kwam eigenlijk uit op een beetje teleurstelling. Ik weet niet precies wanneer ze in Chistopol de overstap hebben gemaakt maar ergens in de geschiedenis hebben ze die gekke lume-stipjes standaard gemaakt in plaats van de oorspronkelijke full-lume markers. Vostok maakt zelf nog wel wat wijzerplaten met “extra lume” (en een paar sandwich dials) maar dat zijn er maar een handje vol en specifiek dit zit er niet bij. Voor mij zijn extra lume en sandwich eigenlijk de enig opties die ik wil gebruiken. Een duikhorloge met van die lume-stipjes slaat wat mij betreft nergens op…

En toen was er eigenlijk maar één lichtkleurige wijzerplaat in de originele lay-out mét extra lume…

De Full lume variant…

Oké… Ach… Waarom ook niet eigenlijk?

Lets go full tacticool on this one!

(Ja, na de foto zag ik ook hoe vies dat matje eigenlijk is. Sorry. Wees gerust, niks wat aan de binnenkant zit heeft dat matje zelf aangeraakt.)

De onderdelen:

• Model 120 kast (want kroonbeschermers zijn gewoon een beetje een must voor tool watches wat
    mij betreft),
  • VOSTOK 2416 automatic movement (met datumring weer, So be it…),
  • PVD coated bezel met lumed markers,
  • Full lume dial,
  • Black hands,
  • Zwart silicone band (maar dan wel weer in een retro wafel patroontje).
    Alles is orginele Vostok productie.

Die glimmende kermiskast kan hier natuurlijk echt niet bij dus voor deze heb ik met een grof polijstgummetje zo precies mogelijk verticale brushing aangebracht op de bovenkant van de kast.
Ben best te vrede over hoe dit heeft uitgepakt. Op één plekje ben ik minimaal over de zijkant gegaan en de lijntjes zijn eigenlijk overal netjes parallel. Het resultaat is een mooi mat effect. Ben benieuw wat men er deze keer van vind. Enjoy!

(No Tacticool without a Tactiknife!)

De wrist shot.

Maar die dingen blijven een toch een beetje pols ufo’s met hun 15mm dikte…

Er kan natuurlijk maar één achterdeksel op deze!

En uiteraard kan ik natuurlijk niet weg zonder lume shot!

BONUS FOTO: Naast zijn oudere broertje waar deze gekkigheid mee begon.

Wederom ben ik zelf eigenlijk best blij met het eindresultaat. Het speuren naar historische plaatjes is leuk en het zoeken naar moderne bijpassende onderdelen nog leuker. Het zelf bouwen geeft veel voldoening als het uiteindelijk lukt. Helemaal als je ongevraagd positief commentaar krijgt van niet-horloge mensen.

Dan toch de minpuntjes:

• Lijstitem

Zoveel geluk als ik met het vorig uurwerk had is deze toch een beetje minder. Het gevoel dat je krijgt met de kroon en de bediening ervan is een beetje alsof je een afgesleten sleutel in een oud fietsenslot probeert te steken. Zo van “een stukje er in, dan een beetje draaien, dan wat verder, voorzichtig voelen of hij pakt en dan heb je 'm”. Niet ideaal maar het voelt ook net weer niet aan of er echt iets “mis” is (optisch kan ik in ieder geval niks ontdekken). Als je er aan gewend bent is er mee te leven. Tsja, het blijft een Vostok I guess? Hij loopt tot nu toe in ieder geval naar verwachting.

• Lijstitem

De full lume dial is een leuke party trick (ik was makkelijk te vinden in de donkere bioscoop) maar als ik heel eerlijk ben slaat het eigenlijk nergens op. Zéker niet omdat er ook een beetje lume op de wijzers zit. Het maakt het horloge in sommige gevallen juist moeilijker afleesbaar. Dit is bijvoorbeeld goed merkbaar bij het autorijden in het donker. Wie een tacticoole Vostok wil moet met samengeknepen ogen kijken.

Desalniettemin…
Er zijn toch weer een paar pakketjes met onderdeeltjes mijn kant op aan het komen dus ik ga er toch nog 1 of 2 bij maken. Maar dat zijn dan ook gelijk de laatste! Ik zweer het!

ps.: Weet iemand een goede plek in de buurt van Utrecht waar je kleine stalen items zoals een horlogekast kan laten bead-blasten?

20 likes

Mijn beste,

Chapeau!!
Wat een vakmanschap aan horlogerie!!
Het enthousiasme straalt er vanaf!!
Mooi gedaan hoor. :watch:

En voor straks: “Buona Notte" en morgen gezond weer op.:first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

2 likes

Heel tof :+1:

1 like

40mm diameter (zonder crown guards)
46mm lug-to-lug
15mm hoogte (inc. kristal)
18mm bandaanzet

1 like

Ik vind 'm erg gaaf! Ik zit ook nog te dubben om mijn Amphibia aan te passen maar ik kan ook geen wijzerplaat vinden die mij aanspreekt én waar nog wel het merk en aanduidingen in Russisch op staan, dat hoort er wel bij. Ik heb overigens de 150 kast, ook vanwege de crown guards en omdat die 22mm banden heeft.

Ik snap wat je bedoelt met de wijzers en de full lume, maar het oogt wel goed zo. Die zwarte bezel vind ik verrassend knap, da’s een standaard Vostok item, niet? Eindstand, tof ding!!

1 like

Thanks! Zit zelf ook nog wel eens een beetje te kijken naar de 100 kast (Vostok Nautilus?).

Vind het idd ook het leukst als alle onderdelen van Vostok zelf zijn. In wezen doe je dan niet heel veel anders dan Vostok zelf doet met z’n special editions. Hoewel sommige aftermarket aanbieders toch ook wel weer hele mooie dingen maken (Looking at you https://am-diver.com/ )…

Tot nu toe heb ik zelf alles besteld via óf

óf

Maar het is een beetje wel hit-or-mis elke keer of specifieke onderdelen in-stock zijn en of ze dan überhaupt ooit nog gaan terugkomen.

Ben benieuwd wat je van die van jou gaat maken!

1 like

Dit is 'm nu, heb de bezel vervangen en een insert hier uit het blauw gehaald.

Zoals gezegd ben ik niet zo happy met de dial. Ik vind deze dials erg tof:
https://vostokmod.com/product/legendary-big-o-for-vostok-white/

Hoedtik naar de Slava big zero. Maar dan ben je het logo kwijt… Dus ben daar nog niet uit. Wijzers ook mwoah. Dus eigenlijk een hoop te klagen, maar daarom kijken wat ik kan doen. Die full lime van jou ook overwogen. En die zwarte bezel van jou houd ik in gedachten!

1 like

Ja, en een prima resultaat toch !? Gefeliciteerd.

1 like

Ah ja, snap denk ik wel wat je bedoeld. :thinking:

Hoop richtingen die je hiermee op zou kunnen gaan. Zeker als je ook iets aan de wijzers wil doen (iig een langere seconde wijzer dan! Die korte dingetjes werken altijd een beetje op m’n ocd… Maar het is natuurlijk aan jou). :sweat_smile:

Voor die Big O ga je er moeilijk een met origineel logo vinden denk ik. Op z’n minst staat er bij de versie uit de link nog wel Amphibia in het Cyrillisch op. Alleen een ander lettertype. :man_shrugging: