Ik heb alweer teveel horloges gekocht dit jaar. Dat is mede de schuld van Siebel en mijn ruggengraat als van een weekdier.
Voor niet ieder nieuw horloge maak ik een topic, ik blijf niet bezig … maar deze NA kwam voorbij nadat ik het blauwe gedeelte geblokt had, maar stiekem toch even ging loeren.
Bleek dat Peter @PDB een monocoque te koop had staan en inmiddels zo’n absurd lage up-prijs had gekregen, dat ik niet anders kon dan toe happen (is die ruggengraat weer).
Wat draagt dit licht, heeft de perfecte vorm/diameter en zit heerlijk! Ziet er prachtig uit, licht vintage inmiddels vind ik, maar daardoor extra aantrekkelijk.
Nu vraagt Man bijt hond aan u: Waarom kocht u dit horloge niet? Ik ben benieuwd hoe mensen denken met wel een ruggengraat (misschien leer ik er nog wat van)
Ja, leuk horloge! Gefeliciteerd! Ooit, jaren geleden, ook nog wel 'ns naar gekeken.
Nou ja, waarschijnlijk was er destijds een paar keer iets dat ik nog liever wilde en verdween deze onbewust een beetje naar de achtergrond, totdat ie helemaal uit beeld verdween. Heeft dus weinig met ruggengraat te maken, ben ik bang.
Ik was een beetje zoekende. Ging van plakmerk naar Zwitsers, van quartz naar automaat weer terug naar quartz, maar heb mijn liefhebberij bij Citizen gevonden. Niet alleen automaten maar ook Eco drive. En titanium.
Eigenlijk wil ik niet anders meer.
Ik hou van de precisie en uiteindelijk vind ik dat een mechanisch, quartz analoog of digitaal horloge ook gewoon een precisiewerk mag, of misschien zelfs moet, zijn.
Citizen is voor mij toch wel daar waar het samen komt op het gebied van historie, relevantie (bijv op het gebied van militaire duikers), betaalbaarheid en precisie.
Ik draag bijvoorbeeld mijn quartz Edox niet graag omdat de secondenwijzer net langs de indices tikt. Mijn automatische Tissot, met instap ETA, loopt met een grotere afwijking dan een Citizen met Miyota instapuurwerk.
Dit specifieke horloge vind ik dan weer te gek omdat het een monobloc is. Je treft het nog maar weinig tegenwoordig en zeker niet in het betaalbare segment. Ik kan me op dit moment geen andere monocoque bedenken onder de €500,-, nieuw of tweedehands.
Ik heb een andere, grotere, liefhebberij: fotografie. Daar gaat ook veel geld in zitten. Daar zie ik persoonlijk meer waarde in terug en is automatisch de reden dat ik een zelf opgelegd budget hanteer van max €300,- per aankoop.
Gefeliciteerd en veel draagplezier.
Ik heb deze ook (al meer dan 10jaar) en het is gewoon een leuke robuuste duiker die er in het echt beter uitziet dan op de foto’s. Echt duiken doe ik er niet mee, maar zwemmen en dan een metertje of 2-3 naar onder gaat nog zonder probleem. Door de monocoque en de eco-drive zal dit volgens mij ook zo blijven. 2 keer per jaar de tijd verzetten en voor de rest blijft de schroefkroon dicht.
Ik heb in mijn SKX007 al een stainless steel duiker met zwarte wijzerplaat en inzet. Ik heb met mijn Phoibos Eagle Ray bronze een tweede duiker met zwarte wijzerplaat en inzet, zij het geen stainless steel. Met mijn NY0040-25Y heb ik een Citizen duiker. Met mijn Hamilton Khaki King heb ik een derde horloge met zwarte wijzerplaat, uiteraard geen duiker, maar soit (Geen van deze zijn uiteraard solar powered, maar dat is een detail.) Ook mijn Arpiem RD is zwart met stainless steel, ook geen duiker uiteraard. Naast de genoemde duikers heb ik verder nog een Phoibos Wavemaster, een Phoibos Eagle Ray GMT, een Spinnaker Hunley, een Revelot R10 Admiral GMT, een Timex Allied Three GMT, en een Timex Expedition die weliswaar niet allemaal echte duikers zijn, maar toch zeker in de “stevige horloges met draaibare bezel”-vijver vissen. Kort gezegd zou deze teveel overlappen met de rest van mijn collectie.
Ik vraag me wel af hoe lang de solar cap mee gaat. Echt geen idee. Ik weet wel dat capacitors na verloop van tijd hun 'oempf verliezen, maar dit kan decennia duren.