NA uit Japan: King Seiko Vanac.

Wow Daniel, wat een gaaf ding!!!

1 like

Wist niet dat deze serie bestond, gaaf man :+1:

1 like

Gaaf ding. Maar nadat ik de foto van die blauwe ruintehelm zag vind ik hem maar gewoontjes. Die blauwe lijkt me wel gaaf.

2 likes

Mijn beste,

Proficiat met deze appetijtelijke aanwinst!!
Ik wens je er een memorabele tijd mee. :watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Vergeleken met de rest is deze ingetogen :grin:

Leuk ding man! :+1:

1 like

Nogmaals Gefeleicitereerd met deze mooie en apparte aankoop. Het in facetten geslepen glas is bijzonder. Mooi, man.

1 like

Mooi man !
Goeie koop, gefeliciteerd !

1 like

Dus nu eindelijk óók een Seiko in je collectie!

En wát voor een: hij is idd cool, retro en eigentijds! :sunglasses:

1 like

Vet!!!
Ik houd echt van de Vanac serie.
Zitten echt leuke modellen bij :ok_hand:

1 like

Ik heb van de week nóg een Vanac uit Japan mogen ontvangen, “the one that got away”. Een paar jaar geleden had ik deze namelijk op ebay gewonnen maar kon deze niet afrekenen omdat mn paypal rekening opeens geblokkeerd was en moest worden gecanceled Ik moest de rekening verifieren met een kopie van mn ID omdat ik meer dan X euro had ontvangen of overgemaakt. Maar Na het opsturen van de foto concludeerde paypal dat ik 5 jaar daar voor 17 was ipv 18 toen ik de rekening opende en werd de rekening geblokkeerd.

Het vorige horloge was een Vanac en dit is een Vanac Special. Horloges met een hogere “grade” en nauwkeurigere afregeling kregen het predicaat “Special”. Zo zijn er ook LM en GS specials. Deze special uurwerken zijn een heel andere familie uurwerken, in dit horloge zit een 5246 uit de “52” serie van de Suwa fabriek.

Dat is voor mij ook de grootste trigger geweest het horloge te kopen. Deze uurwerkjes zijn echt kunststukjes, een milimeter dunner, instant day/date change en prachtig afgewerkt. Misschien wel het beste uurwerk dat Seiko ooit gemaakt heeft.

Wat ik niet verwacht had was dat de band van het horloge erg apart draagt. Door de dikte en vorm van de links is het een aparte verschijning om de pols. De Vanac banden zijn met volledig solide links wel allemaal kwalitatief erg hoogstaand

13 likes

Bijzonder ding. Band en kast plaatsen hem ook wel lekker in de tijd.

Coole vondst weer

1 like

er komt zoveel moois voorbij in Japan :smile:

1 like

Leuk om je passie voor vintage seiko te volgende :watermelon:

1 like

Dit kon alleen in de jaren '70. Zal wel een gevolg zijn van geestverruimende middelen. Ik vind hem erg geslaagd! Veel plezier met je aanwinst!

1 like

Goedenavond,

Als ik zo vrij mag zijn wat voor glas zit er in een Seiko vanac.
Ik ben zelf in bezit van 2 recente Grand Seiko horloges maar ben wel opzoek naar iets aparts maar wel van hoge kwaliteit.

Mvg
Chris

Hoe bedoel je dat? Facet glas, maar wel gewoon (mineraal) glas. Kan dus krassen.

Is de vanac een horloge wat je dagelijks kan dragen of meer voor gelegenheden?
Heb je een goed adres waar ik eventueel een vanac kan bezichtigen?

Wat ik op het internet heb gezien is dat ze erg gepolijst zijn is dat orgineel of later gedaan ?

Hmms. Vanacs zijn oud. Dus altijd voorzichtiger dan modern. Het glas krast. Ze zijn wel prima gebouwd (let alleen op voor de dagdatum versies).

Nieuwe vanacs zijn nergens te bezichtigen. Meeste vintage dealers zijn ze niet exclusief genoeg voor.

?? In de fabriek zijn ze ooit gepolijst. Nu worden ze vaak kapot gemaakt door andere mensen die de krassen eruit willen poetsen van 50 jaar slijt.

Heeft iemand of er een winkel is waar ze vintage Seiko horloges hebben zoals grand Seiko, lord Matic, of king seiko?