Ha HF,
Reeds enkele jaren kijk ik af en toe naar de Shark Diver van Helson. Regelmatig overwoog ik er één te kopen, maar dan kwam er weer wat anders tussendoor (dure vakanties / Seiko’s / stomme beloften aan mijzelf om dit jaar niets meer te kopen) en bovenal, het enorme gamma aan formaten, materialen, kleuren etcetera. Welke is nou echt de begeerlijkste? Brons met groen, geen datum, 42 mm? 40 mm staal? 45 mm messing dan?
Ze delen allemaal hetzelfde esthetisch DNA (wijzerset, lume, heftige kastvorm) maar ik kwam er maar niet uit.
Totdat ik via een HF-vriend in een appgroep met dikke duikerliefhebbers (en liefhebbers van dikke duikers) terechtkwam Binnen de kortste keren had ik meerdere Helsons in het echt gezien!
Er moest er één komen. Maar welke dan?
Cue wederom mijn grote inspiratiebron uit het Amsterdamse nachtleven, De Strakke Straatpoëet: ik neem er gewoon twee!
want dan zie je meteen wie rijk is…
en zo geschiedde:
kort nadat ik mijn bestelling digital geplaatst had, via Roesland en Afghanistan en shit, bereikte mij een compacte kartonnen doos met daarin twee rollen. Zo rollen wij, je weet zelf.
Ik had een pastelkleurige plastic buis verwacht, zoals Armida ook gebruikt, maar daar is Helson schijnbaar mee opgehouden. Geen probleem, want een watchroll is altijd welkom!
Mooi identiek ingepakt, met garantiekaart, CUDA-band (ruikt heerlijk naar aardbei), horloge op staal, twee identieke schroevendraaiers en zakjes met reserveschroefjes. Helson gebruikt namelijk geschroefde lugs en schakels, maar hierover later meer.
Eerst even verder uitpakken!
Boem. Links 40 mm staal, rechts 38 mm titanium. Snel de stickers eraf!
Zo. De band is nog te lang, maar de titanium-unit zit nu al heerlijk om de pols. De Helsonlook is duidelijk aanwezig, ondanks het nieuwe kleine formaat van 38 milimeter.
Even wat schakels losgeschroefd. Helson gebruikt hiervoor lange schroefbuisjes met een klein schroefje op één uiteinde. Vandaar de twee schroevendraaiers: soms moet je aan twee kanten tegelijk draaien. Hier krijg je echter snel handigheid in. Connect die shit!
Gelukkig heeft 'ie een ratchet clasp, van hetzelfde type als mijn Borealis Seafarer. Gek genoeg ontbreekt deze bij de 40mm-versie. De band is van titanium maar de sluiting is volgens mij staal.
Heerlijk! Wel is er iets raars aan de hand met de bezel: “bovenin” draait 'ie als een 90-kliks, onderin meer alsof er wel 300 kliks zijn. Soms is 'ie erg moeilijk in beweging te krijgen. Een tikkeltje teleurstellend voor een duiker van $650…
Maar, niet getreurd, eens kijken wat we nog meer hebben!
Why hello there. Dit is de sjiekste Shark Diver die ik ooit heb gezien: met opgelegde markeringen en een saffieren bezel (denk ik tenminste). De wijzerplaat is niet geheel mat, maar glanst ook niet echt.
Ideaal bij een smoking dus!
Ik besloot de stickers erop te laten, en eerst even te wennen aan de SD38. Heute oder morgen kunnen we wellicht de 40 gaan dragen, hoewel deze aanvoelt als een 42 of zelfs 44mm-duiker door de kloeke kast!
O, voordat ik verder ga, even wegen op verzoek van de vrienden-van-de-appgroep!
Staal 40mm: 187 gram met band.
Titanium 38: 128 gram met band (alle schakels er los weer bijgepleurd). Ik had meer verschil verwacht!
Zo, de Orient mag weer even af…
en de 38 weer aan. Tijd om te gaan zwemmen!
Homies for life ouwe!