Ik was al een tijdje opzoek naar een nieuwe aanwinst voor de collectie. Iets meer dressed up, want ik draag de timex nooit. Maar wat is nou een leuk horloge wat portief is, maar dressed up. Een Rolex Datejust met de grijze plaat natuurlijk. Die ligt iets buiten budget, maar door een video op YouTube kwam ik op het oud Japanse merk Ricoh. Wat blijkbaar een printermerk is wat in de jaren 70 zich in de wereld van horloges begaf, maar die afdeling is in de jaren 90 failliet gegaan. Dat zou je uitgeprint kunnen noemen ;). Een klokje van 50 jaar oud. Veel zijn compleet afgetrapt, maar toen deze tevoorschijn kwam moest ik hem hebben.
Genoeg verhalen, tijd voor plaatjes (ben ik geen ster in, maar heel blij met mijn Ricoh Automatic)
36mm, prachtige aged lume plots, arrow hands, rode zondag, heerlijke grijze plaat en een uurwerk wat ik niet eerder heb gezien. Als je de kroon naar de derde positie trekt dan schiet de datum verder.
Mooie Ricoh! Het uurwerk herkennen zal lastig zijn, omdat er geen typenummer op het uurwerk zal zitten. Maar het is mogelijk om de leeftijd en uurwerk te achterhalen.
Seiko-Epson is de Suwa afdeling van Seiko. En dat is wel weer terug te vinden op de horloges. Binnen Seiko had je twee afdelingen, die horloges maakten. Daini en Suwa. Beide afdelingen bestaan nog steeds, maar onder een andere naam, en maken nog steeds horloges. Er mag dan Seiko op staan, veel horloges worden door Epson gemaakt.
Zo hebben ze het eerste Quartz-horloge ontwikkeld en gebouwd (Seiko 35SQ) in 1969. Dus de link is er wel degelijk.
@Quin
Wat een ontzettend leuke vondst en wat een mooi horloge. Heel apart die Ricoh’s.
Ik heb er ooit ook eens een gehad (uit India… mehh) maar die was zó afgetrapt dat ik 'm al snel weer heb weggedaan). Het merk is inderdaad veel bekender geworden met de uit jaren '80 (?) op de markt gebrachte uitstekende camera’s. Zowel automatische compacts als semiprofessionele 35mm SLR’s @VmaxNL, dank voor de aanvullende info