Ik volg de horloges van de diverse Glashütte fabrikanten al een tijdje. Uiteraard Glashütte Original, maar daar ligt de prijs wat te hoog voor mij. Mühle en Union komen wat meer in mijn straatje.
Ik heb ook iets met vintage looks / neo-vintage.
En toen deze Union Glashütte Noramis Klassik 2022 in 50s / 60s style voorbij kwam heb ik vorige week de trekker overgehaald…
Aangezien de verkoper Duits is, en op de weg naar mijn vakantieplek in het Zwarte Woud aan te rijden was, ben ik m op gaan halen.
Het is een prachtig exemplaar met een mooie vintage uitstraling in 40mm Ø. Ik was altijd iemand van de grotere maten maar ik merk dat 40-41mm mij beter bevalt.
De dial is ivoorkleurig, en het donkere op de wijzerplaat is een soort gaas waardoor het uurwerk vaag zichtbaar is.
Dit is de volledige uitleg voor het model (van het internet geplukt en naar NL laten vertalen mbv AI):
Ter gelegenheid van de samenwerking met de ADAC Deutschland Klassik 2022 presenteert UNION Glashütte een beperkte oplage van de Norami-datum in een buitengewoon ontwerp. De wijzerplaat viert veel details voor autoliefhebbers: hij is voorzien van een speciale, fijn gestanste plaat die visueel doet denken aan een grille en inzicht geeft in de motor van het horloge zonder al te veel te onthullen. De klassieke retro-wijzers van het horloge zonder bezel bevinden zich op een crèmekleurige, hoogglans gepolijste ring, waarvan het uiterlijk samengaat met de chroom-lakcombinatie van geselecteerde oldtimers. Het horloge is gelimiteerd tot 200 stuks.
De verfijnde vintage autodetails van het horloge onderstrepen de nauwe band van UNION Glashütte met de hoofdrolspelers van de oldtimerrally’s. De wijzerplaat met de optiek van de grille en de crèmewit gelakte wijzerplaat meet elegant 40 millimeter en past daarom op elke pols. De typische retro cijfers en het gewelfde saffierglas zonder bezel onderstrepen het nostalgische karakter van het horloge.
Binnenin zit het technisch geavanceerde mechanische werk UNG-07.01 met een gangreserve van maximaal 60 uur.
De ADAC Deutschland Klassik verkende de 13e tot de 17e Juli 2022 het veelzijdige landschap van Rheinland-Pfalz rond Trier. Er is een extra case back bij, versierd met een kaart van Duitsland met de gemarkeerde deelstaat Rheinland-Pfalz. Dit extra medaillon laat het hart van elke verzamelaar sneller kloppen.
De foto’s: