Graag deel ik mijn nieuwe aanwinst: Een vroege Universal Geneve Compur chronograaf.
Het horloge heeft een oversized kast vna 38mm (referentie 6228) met een stalen achterdeksel voorzien van het oude U.W. Geneve-logo. Het uurwerk betreft een UG caliber 285 chronograaf.
Wat mij aansprak aan dit exemplaar is de combinatie van de grote kastmaat (verchroomd), de telemeter- en snail tachymeterschaal, de geblauwde wijzers en de naar mij mening mooi bewaard gebleven orginele wijzerplaat.
Na een leuke zoektocht naar een vroege chronograaf heb ik uiteindelijk voor deze UG Compur gekozen. Ik ben benieuwd hoe kenners dit model binnen de geschiedenis van Universal Geneve plaatsen.
Ik ben daarom benieuwd of er verzamelaars zijn die meer weten over:
referentie 6228
productieperiode van de model
plaats van Compur binnen de geschiedenis van UG
de zeldzaamheid van de uitvoering
en vergelijkbare exemplaren uit dezelfde periode
Daarbij is alle informatie, documentatie of vergelijkbare horloge van harte welkom.
Over de achtergrond van de referentienummering van UG in die periode is niets bekend. Ik denk dat ze gewoon in volgorde van ontwerp zijn genummerd. Er is geen formule voor zoals met 5 digit. Productie is rond 1937. Over de plaats van Compur is genoeg te vinden op internet. Ik schat in dat 6228 in 36 exemplaren is gemaakt en ken geen andere.