NA Universal Geneve Compur Chronograaf

Graag deel ik mijn nieuwe aanwinst: Een vroege Universal Geneve Compur chronograaf.

Het horloge heeft een oversized kast vna 38mm (referentie 6228) met een stalen achterdeksel voorzien van het oude U.W. Geneve-logo. Het uurwerk betreft een UG caliber 285 chronograaf.

Wat mij aansprak aan dit exemplaar is de combinatie van de grote kastmaat (verchroomd), de telemeter- en snail tachymeterschaal, de geblauwde wijzers en de naar mij mening mooi bewaard gebleven orginele wijzerplaat.

Na een leuke zoektocht naar een vroege chronograaf heb ik uiteindelijk voor deze UG Compur gekozen. Ik ben benieuwd hoe kenners dit model binnen de geschiedenis van Universal Geneve plaatsen.

Ik ben daarom benieuwd of er verzamelaars zijn die meer weten over:

• referentie 6228
  • productieperiode van de model
  • plaats van Compur binnen de geschiedenis van UG
  • de zeldzaamheid van de uitvoering
  • en vergelijkbare exemplaren uit dezelfde periode

Daarbij is alle informatie, documentatie of vergelijkbare horloge van harte welkom.

35 likes

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst :slightly_smiling_face:

Ook even topic titel aangepast voor je

Erg mooie chrono!
Zelf heb ik helaas de ballen verstand van UG, maar wens je wel veel draagplezier :partying_face:

Gefeliciteerd met je prachtige aanwinst :ok_hand:t2:

Fraai exemplaar en misschien wel te fraai voor de wijzerplaat. Evengoed gefeliciteerd met de aanwinst :ok_hand:

Ik vind hem mooi! Wellicht dat @Ruud iets meer weet over deze UG?

Wat een klassebak!

Heel mooi :ok_hand:

Prachtige NA, gefeliciteerd

Mooie aanwinst

Zo dan …
Mooi zeg, Gefeliciteerd

Mijn beste,

Chapeau.:ok_hand:
Gefeliciteerd met deze karaktervolle Universal Geneve.
Ziet er magnifiek uit!!

Ik wens je er een levendige tijd mee. :watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

Mooi👌 veel draagplezier!

zowel binnen/buiten een mooi uurwerk,
draag hem met plezier

Wat een mooie Universal Geneve Chrono! Nog nooit eerder gezien. Heel veel plezier met deze nieuwe aanwinst.

Wat een plaatje van een klok :heart_eyes:
Veel draagplezier.

TOP!

Over de achtergrond van de referentienummering van UG in die periode is niets bekend. Ik denk dat ze gewoon in volgorde van ontwerp zijn genummerd. Er is geen formule voor zoals met 5 digit. Productie is rond 1937. Over de plaats van Compur is genoeg te vinden op internet. Ik schat in dat 6228 in 36 exemplaren is gemaakt en ken geen andere.