NA: Universal Genève Golden Shadow

Tl;dr: gouden dress horloge van Universal Geneve gekocht.

Ongeveer zes à zeven jaar geleden werd ik actief op HF en ontdekte ik al snel de charme van vintage horloges. Mijn eerste aankoop was een Universal Genève White Shadow, een handopwindertje, dat markeerde het begin van een nieuw hoofdstuk in mijn horlogehobby. Vooral tijdens de coronaperiode raakte ik steeds meer verdiept in vintage dress horloges, met een speciale interesse voor de ultradunne Shadow-modellen van UG. Gaandeweg groeide de wens om van verschillende modellen en uurwerken binnen deze reeks een exemplaar te bezitten en ervaren. Ze waren ook bijzonder bereikbaar en betaalbaar (in Japan). Maar het topmodel kreeg ik nooit te pakken: de Golden Shadow mét datumfunctie. Een mooi exemplaar had ik in vier jaar nog niet gezien.

Zo’n drie jaar geleden vond ik er eindelijk één op een Japanse veilingsite. De beschrijving beloofde een werkend horloge in goede staat en de prijs bleef aantrekkelijk, maar na aankomst bleek het horloge helaas toch niet te lopen.

En dus, in mijn enthousiasme, ging ik op zoek naar iemand die kon helpen. Dat bleek ook nog geen gemakkelijke opgave. Het uurwerk, een cal. 1-67 microrotor uurwerk, wordt natuurlijk al lang niet meer gemaakt en veel horlogemakers willen of kunnen er niet aan werken. Onderdelen zijn lastig te verkrijgen. Lokaal had ik twee niet-zo-positieve ervaringen met horlogemakers, met twee simpele opwindhorloges. Die kreeg ik met krassen en stofjes terug, en liepen ook niet veel beter dan vóór de service.
Na veel horlogemakers aangeschreven te hebben, kon ik mijn horloge dan toch eindelijk naar iemand verzenden. En daarna kon het lange wachten beginnen.

Inmiddels houd ik mij niet meer zo bezig met vintage horloges. Mijn verzamelwoede van 5 jaar terug is er al lang niet meer, al is (o.a.) de eerste altijd gebleven. De droom van dit horloge, mijn Golden Shadow, is echter altijd overeind gebleven als symbolisch eindpunt van dit hoofdstukje in mijn hobby.

Ik zal hier nu niet uitweiden over het proces om het horloge weer werkend krijgen. Maar de horlogemaker heeft zich er in vastgebeten en ik ben de man dankbaar voor zijn toewijding aan het herstellen. Het was geen gemakkelijk proces en er heeft veel tijd in gezeten. Ik zal zijn werk eren door dit horloge met enige regelmaat te dragen en te genieten van elk moment. Het Molequin bandje geeft hem een wat meer moderne aanblik en draagt heerlijk.

Het horloge maakt z’n belofte waar: zoals je kunt zien is het een bijzonder slank horloge. Destijds was het 1-67 uurwerk het dunste automatische uurwerk met datumfunctie, totdat Piaget een aantal jaar later het record pakte.

Het horloge is niet perfect, maar het geeft me een gelukmomentje elke keer dat ik er naar kijk. En daar gaat die hele hobby om.

En dan nu: de foto’s

64 likes

Heel tof! Gefeliciteerd!!!

1 like

Magnifiek! Eindelijk verlossing :slightly_smiling_face:
Hij ziet er prachtig uit. Leeftijd mag gezien worden.

1 like

Mijn beste,

Gefeliciteerd.:+1:
Ziet er magnifiek uit!!
Mooie kast vorm!!

Geniet er met volle teugen van.:watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Heel mooi! Zeker het wachten waard

1 like

Prachtig Andrew!

1 like

Een beauty. Gefeliciteerd Andrew

1 like

Heel mooi horloge. Veel plezier ervan!

1 like

Mooie aanwinst geniet ervan :+1:t2:

1 like

Heel gaaf horloge! Ook al ben ik geen dresswatchdrager; toch kan ik dit echt waarderen! Gefeliciteerd en geniet ervan!

1 like

Heel mooi. Veel plezier ermee

1 like

Ha, inderdaad! En daar heb je helemaal gelijk in. Bedankt!
De blauwe quartz exemplaren heb ik natuurlijk ook nog steeds :smile:

Bedankt voor het enthousiasme en de leuke reacties :grinning:

3 likes

Mooi geworden! Mooi om iets ouds te vinden en te (laten) herstellen.

1 like

Heel mooi!
Geniet ervan!

1 like

Prachtig horloge!

1 like

Zo dan! Fantastisch zeg. Gefeliciteerd!

1 like

Erg mooi. Veel plezier ermee.

1 like

Prachtig horloge en wat een prachtige combi met die saffiano :star_struck: Geniet ervan!

Hear hear!

1 like

Schitterend! Veel draagplezier :+1:t3:

1 like

Prachtig horloge, geweldig uurwerk en een hele toffe combinatie, goud en donkerblauw. Gefeliciteerd :ok_hand:

1 like