NA: Universal Geneve Polerouter s20214-4 & Polerouter only topic

Thanks! Deze heb ik voor de ‘long run’ :slight_smile:

2 likes

Hoi allen!

Hulp gevraagd…

Ik vroeg mij af of één van jullie kennis bezit over Universal Geneve cal 71 modellen.

Ik heb zelf in een oppertunistische bui een UG ref 871107 gekocht welke refereert naar een Polerouter III zonder dat dit vermeld staat op de emaille plaat. Dit model deelt zijn kast met de Polerouter Unisonic modellen.
Dat de tekst Polerouter niet op de plaat vermeld staat is op zich niet heel vreemd voor latere Polerouter modellen is mij verteld, maar waar ik wel op vast loop is info betreffende het caliber zelf.

Over het caliber UG71 (date only)is op zich al vrij weinig info te vinden, maar nu blijkt die van mij ook nog eens maar 17jewels te hebben ipv de gebruikelijke 25 die ik op de rest van het web kan vinden… Is dit dan een US-market versie?

Wellicht dat ik de vraag direct bij Andy van universalgenevepolerouter.com moet stellen, maar ik hoop er op dat iemand van jullie dit ook weet.

Hier wat plaatjes voor de sfeer:

Cheers

9 likes

Op @septentrio 's polerouter staat t ook niet. Tis niet gebruikelijk maar komt voor.

Dat is wel een US markt kenmerk.

2 likes

Oh ja… dat was me nog niet eens opgevallen! Mooi ding wel! Thanks

Weet jij trouwens wat daar dan ook de achterliggende reden van is?

Heb zelf altijd gelezen dat het was om de amerikaanse horlogemakers te beschermen. Er werd meer import belasting geheven indien uurwerk/horloge meer dan 17 jewels had.

2 likes

Ja, maar wat je vast niet weet is dat de US market 218-27 ook gewoon… 25 jewels heeft. Op de gebruikelijke plaats lees je 17 jewels ipv 25, maar dat was omdat je rotor zogezegd een apart mechanisme was met 8 additionele jewels.

Best grappig verhaal, want 17 jewels was dus best misleidend… dit inderdaad omdat importheffingen in de US gedaan werden op basis van aantal jewels.

Andere signs van US market models: undesignated dial, sterile caseback zónder ref en serienummer, ‘17 jewels’ cal, HON importcode op balans. Mijn model blijkt ook vaak batch 11-63 te zijn (date stamp binnenzijde caseback).

‘8 additional jewels’ :sweat_smile:
Geweldig toch? :grin::shushing_face:

7 likes

Haha… nu moet ik ook op zoek :joy:

Mooi verhaal! Dank

Hier lees je trouwens wat meer over de US market models:

Btw: ze hebben die ‘additional 8 jewels’ tekst maar zéér kort gedaan dus geen paniek als je dat niet ziet. Undesignated dial en ‘17 jewels’ (maar niet altijd echt dus) zijn de belangrijkste US market kenmerken. Rest is min of meer model afhankelijk.

3 likes

Wat is het ook een heerlijk forum! Dank!

Iemand die nog wat extra info weet over het caliber 71? Heb ergens gelezen dat die heel zeldzaam zijn… kan iemand dit bevestigen of is dat gewoon onzin?

Geen idee. Wat wel opvallend is is dat de 871107 exemplaren die ik zo snel kan vinden allemaal de datum op 6 uur hebben :thinking:

afbeelding afbeelding

2 likes

Terug op deze Maruman bracelet, draagt veel lekkerder, en de straight ends storen mij allerminst :sunglasses:

7 likes

Staat hem eerlijk gezegd ook mooier vind ik. :heart_eyes:

1 like

:upside_down_face:

Er is eigenlijk geen hele goeie bracelet voor de polerouter.
Brick bracelet is echt een soort aluminium folie en de rest is oncomfortabel.

Jammer dat ze toen geen jubilees deden. Ik doe ze altijd op leer.

Deze buigt bijv niet lekker om de pols.

3 likes

Ik vibe niet goed met leer :stuck_out_tongue:

Nee deze Maruman vind ik er top op. Plus het draagcomfort is ongekend. Zéér fijne band.

2 likes

pfff wel lekker qua look anders :heart_eyes:

1 like

Zeker. Heb spijt dat ik dat ding verpatst heb.

Deze vind ik wel aardig (is ook UG gemarkeerd op de clasp):

1 like

Ik trek rechte endlinks niet.

Die (ex)band van mij vormde nauwelijks. Was ook origineel gay freres UG.

1 like

Haha, ik meestal ook niet. Maar hier vond ik het juist wel tof.

1 like