Soms kom je van die modellen tegen waarvan je het bestaan wel kent, maar ze heel ver achterin het geheugen begraven zitten. Zo had ik dat bij deze Universal Geneve. Ooit, een jaar of meer geleden had ik hem al eens voorbij zien komen en bij het zien ervan gedacht ‘gaaf!’.
Afgelopen week kwam ik dit model tegen op Marktplaats. Over en weer werden wat berichtjes gestuurd en ik dacht dat ik beet had. Tot ik hoorde dat de verkoper een overeenkomst met een ander gesloten had. Kan gebeuren natuurlijk, maar ik merkte dat ik de dagen erna toch behoorlijk sikkeneurig was dat ik deze UG niet had weten te bemachtigen. Op Chrono verlekkerd gekeken naar soortgelijke modellen, maar die waren allemaal ver boven budget.
Tot donderdagochtend, toen ik wakker werd met het berichtje dat de eerder genoemde geïnteresseerde niet was gekomen en of ik nog interesse had? En of ik nog interesse had. Na wat pingpongen over de prijs redelijk vlot overeengekomen en ik kon hem dezelfde avond nog ophalen.
De verkoper stelde voor om bij de Albert Heijn af te spreken. Iets wat ik enigszins dubieus vond. In hetzelfde berichtje benoemde hij dat dat handig was aangezien er een parkeergarage naast lag en een pinautomaat in hetzelfde pand. Dit stelde mij niet echt op mijn gemak… Maar ik moest en zou hem hebben en echt bang aangelegd ben ik niet, erop af dus.
Ter voorbereiding alle overbodige pasjes uit mijn portemonnee gehaald, mijn live locatie naar 2 vrienden gestuurd en een horloge uit de tien-euro-grabbelbak van de Rikketik omgeslingerd en gesterkt door het feit dat zijn Marktplaatsaccount er goed uit zag met recensies en hoe lang het bestond naar de desbetreffende Albert Heijn gereden.
Daar aangekomen stond de verkoper me al op te wachten en alle zorgen bleken voor niks. Echt een allervriendelijkste man waarvan je direct merkte dat hij een passie voor horloges had. Hij leende mij even een loepje aangezien mijn eigen in mijn andere tas zat, vertelde me over zijn horloge hobby en hoe hij een tijd terug begonnen was met uurwerken reviseren. De koopwaar was in orde, de financiële afhandeling zo gepiept en in een mum van tijd had ik een UG gekocht bij de lokale Appie.
Buiten het bijzondere verhaal van de aankoop mag het horloge er zelf ook zijn. Gezien het serienummer vermoed ik dat het horloge uit 1974 of 1975 komt. Ontworpen door Gérald Genta himself en een inspiratiebron voor Patek Phillipe om de Ellipse uit te brengen (Ik weet het, de meningen verschillen over wie er eerst was en wie wie geïnspireerd heeft, maar voor mijn verhaal is het leuker als UG PP geïnspireerd heeft, dus daar hou ik het op). Zelf vind ik deze horizontale ellips vorm mooier dan de verticale en met de geïntegreerde mesh band draagt hij heel chique. Deze White Shadow Ultra-Slim met referentie 866050 is ook daadwerkelijk Ultra-Slim. De kast zelf is slechts 6 mm dik. Dat alles is medemogelijk gemaakt door het Caliber 66 micro-rotor uurwerk van slechts 2.5 mm dik. Daarmee was dit uurwerk tot 2003 het dunste micro-rotor uurwerk ter wereld. De mesh band met heerlijke vette ‘U’ op de sluiting vind ik geweldig. Al is het een beetje een kriem om de band om te doen, als deze eenmaal zit, zit hij geweldig.
Als ik me aankomende week verder moet aan mijn scriptie, kan ik in ieder geval even genieten door naar de linker pols te kijken. Kortom, wat mij betreft mag de Albert Heijn dit soort snoepjes best aan het assortiment toevoegen.
Hieronder wat foto’s, de foto van het uurwerk is van de vorige eigenaar (stuur me vooral een berichtje als je ook op HF zit).