Geen zin om te lezen? Matige foto’s staan helemaal onderaan de tekst
Al een geruime tijd wilde ik nog graag een chrono aan mijn collectie toevoegen en ik wist ook al welke, namelijk de Sinn 356 SA ii.
Deze dus:
https://www.sinn.de/bilder/uhr-titel/1800/356_Sa_FLIEGER_II.jpg
Een aantal jaar gelden ben ik met mijn broer samen naar Frankfurt gereden om daar mijn EZM3 te kopen. Ik kan iedereen een bezoekje aan het hoofdkwartier van Sinn aanbevelen. Ze hebben er alles liggen en je kunt er dus ook op je gemak van alles passen. Tijdens dat bezoek had ik ook al even gesnuffeld aan deze fliegerchrono van Sinn. Het was dat ik destijds echt mijn zinnen had gezet op een duiker, want anders had ik de 356 toen al meegenomen.
Nadat ik te laat was bij het exemplaar dat hier op het forum werd aangeboden, heb ik er bij Sinn één besteld die ik dan ook weer zou gaan afhalen in Frankfurt. Vervolgens begon het lange wachten, want de levertijden bij Sinn zijn op dit moment allesbehalve kort te noemen
Wat doe je dan in de tussentijd? Toch een beetje verder kijken wat er allemaal te koop is Eerder had ik online ook wel eens wat gelezen over de 3706 van IWC. De fliegerchrono die IWC tussen 1995 en 2005 geproduceerd heeft. Hoe meer foto’s en filmpjes ik bekeek hoe meer ik dit horloge ging waarderen. Het is echter altijd de vraag of een horloge in het echt net zo’n indruk op je maakt als op foto’s. De Sinn had ik eerder in mijn handen gehad, ik wist precies wat ik zou krijgen. Deze 3706 had ik nooit in het wild gezien. Daar komt bij dat ik eigenlijk altijd nieuwe horloges heb gekocht en dat een 3706 minstens 18 jaar oud is. Ergens was dat nog wel een dingetje voor mij.
Na een aantal dagen gewacht te hebben, toch maar een berichtje gestuurd naar @watchcontext die een 3706 te koop had staan. Ik kreeg snel en keurig antwoord op de waslijst aan vragen die ik had. Dat zorgde er eigenlijk voor dat ik nog meer ging twijfelen over de keuze voor de Sinn. Maar om een of andere reden bleef de leeftijd van de IWC een punt voor mij.
Na contact gehad te hebben met de verkoper, bleef ik grasduinen op ons geliefde forum. Daar kwam ik o.a. in het IWC draadje een foto tegen van de uitgebreide verzameling van IWC’s van @mhoutman. Zag ik daaronder in de doos niet een 3706 liggen tussen al die andere fraaie horloges? Weet je wat, ik stuur hem gewoon een berichtje met wat vragen over de IWC. Vrij snel kwam er een reactie. “Wat wil je allemaal weten? En wellicht is het handiger als je even belt, anders moet ik zoveel typen”.
Na een ontzettend leuk en informatief gesprek met @mhoutman was het bezwaar dat ik eerder had weg. Ik had besloten dat ik geen nieuw, maar een “oud” horloge ging kopen. De twijfel was weg. Nu was het alleen de vraag of ik het horloge in het echt, net zo tof zou vinden als op de foto.
Toevallig ontving ik twee dagen daarna een mail van Sinn. Er lag een 356 klaar om afgehaald te worden. Dat was voor mij een teken om er nu echt werk van te maken. Ik nam weer contact op met @watchcontext en gaf aan dat ik toch echt serieus geïnteresseerd was in de 3706 en we maakten een afspraak om elkaar te ontmoeten.
Die ontmoeting was ook erg leuk. Zoals dat gaat bij mensen die besmet zijn met hetzelfde virus, zaten we vrijwel direct uitgebreid te bomen over horloges.
Toen kwam het moment dat de enigszins gehavende witte doos op tafel werd gezet. Ik deed hem open… Het was liefde op het eerste gezicht Wat een waanzinnig gaaf horloge! Alle twijfel was weg, dit horloge is voor mij dacht ik. Het formaat, de wijzerplaat, de tritium markers, het hele plaatje klopte gewoon. De 3706 ging mee naar huis
Thuis meteen een nieuwe OEM band op de flieger gezet. Regeren is immers vooruitzien, dus ik had een aantal dagen voor de afspraak met @watchcontext al een nieuw bandje besteld bij IWC. Ik wist namelijk dat als ik het horloge zo tof zou vinden als op de foto, dat ik het meteen zou willen dragen. En als ik het horloge niet zou kopen kon ik de band altijd weer retour sturen.
Conclusie van dit verhaal is dus dat de band niet retour hoefde en dat ik Sinn gemaild heb om de 356 af te bestellen Verder vraag ik me serieus af waarom IWC gestopt is met het maken van deze topper?!
En na het horloge bijna een week gedragen te hebben ben ik er nog steeds ontzettend blij mee. Ik heb absoluut geen spijt van mijn keuze. Behalve dat de flieger er prachtig uitziet, loopt hij ook nog eens akelig nauwkeurig. Zat na vijf dagen op +5 seconden. Niet slecht dacht ik zo, voor een horloge dat minstens 20 jaar oud is.
Excuses voor de matige foto’s, ze doen dit fraaie horloge geen eer aan.
@mhoutman Nogmaals bedankt voor “het zetje” dat ik nodig had
@watchcontext Nogmaals dank voor de prettige deal!
En voor degene die het tot hier hebben volgehouden, bedankt voor het lezen!