NA Vandaag 6vintage op de kop getikt oa lemania 105 chrono

Via via vandaag 6 vintage uurwerken op de kop getikt.

  1. Lemania 105 chrono goed werkend
  2. Centrum chrono goed werkend
  3. Lemania automatic werkend
  4. Omega quartz (ondertussen al bij de hersteller om na te zien) geen fotos
  5. damesuurwerkje merk onbekend. Straks misschien eens open maken werkend
  6. ultra klein damesuurwerkje Dubois (kroon vast)

Wat denken jullie?? Ben vooral gelukkig met de Lemania chrono. Iemand die iets meer weet te vertellen over de rest.

Enkele fotos met mijn smartphone







7 likes

De onderste twee vind ik nog het mooist.
Dubois…het oudste merk ter wereld, heb ook nog zoiets liggen.

1 like

Mooie aanwinsten, Bart :thumbsup:

Heeft de Lemania automatic 21 jewels (ik kan het niet ontcijferen in de uitvergroting)? Zo ja en als de diameter 37 mm is, kan het de Lemania Prezident Autodate zijn met een fraaie micrometer regulator.
Aan de andere kant: zie ik roest op de secondewijzer? Dat zou dan weer minder goed zijn.
Maak 'm eens open, dan weten we méér.

1 like

Is idd 21jewels, maar lijkt mij eerder 35mm in plaats van 37. Ik vrees ook dat ik de juiste tool niet heb om deze open te maken.

1 like

Op de kop getikt, doet vermoeden dat je er niet veel voor betaald hebt. Vooral de 105 vind ik prachtig, zo’n gouden chrono wil ik nog wel eens toevoegen aan mijn verzameling.

De prijs viel inderdaad wel mee… Beetje geluk gehad, op het juiste moment op de juiste plaats.

MMM zeker weten? Ik dacht altijd dat Gallet het oudste nog bestaande horlogemerk was…

Nice!!!

http://blog.perpetuelle.com/watches/dubois-et-fils-oldest-watch-factory-in-switzerland-crowdfunds-its-revival/

kortweg

Oldest Swiss watchmaking brand — Blancpain, 1735
Oldest Swiss watch manufacture — Vacheron Constantin, 1755
Oldest Swiss watch factory — Philippe DuBois et fils, 1785

1 like

Thanks! :slight_smile:
Maar uh … tis alleen een claim he van Dubois…:

Philippe DuBois & Fils SA, which lays claim to being the “oldest watch factory in Switzerland”

En waarschijnlijk alleen maar om aan financiers te geraken…

1 like

Dat zijn een paar mooie aanwinsten. :thumbsup:

1 like

Wow, mooie aanwinsten, waar heb je ze opgeduikeld?

1 like

Ik was bij mijn lokale uurwerk hersteller, en de man voor mij kwam deze aanbieden uit een erfenis. Zij (hersteller) heeft helemaal geen interesse in opkopen van oude uurwerken, ik heb dan maar voorgesteld om deze over te nemen met haar bemiddeling. Dit is uiteindelijk uitstekend verlopen. De omega is daar ineens gebleven om na te zien. Zoals ik reeds zei, op de juiste plaats op het juiste moment. Was ik er niet, dan was de lemania zeker in de smeltoven geëindigd, en de rest in de vuilbak…

1 like

Mooie aanwinsten! Right Time right place, zo zie je maar er zijn nog leuke vondsten.

Enig idee uit welke periode deze horloges dateren? Denk zeker voor 1900???

Laatste 2 ca 1930 1940? Lemania 105 50er/60 er jaren. Heb er ook een.
Eerste polshorloge s kwamen volgens mij in zwang tijdens 1e wereldoorlog. Makkelijker voor officieren om te tijd snel af te lezen.

1 like

:flushed:

1 like

De eerste polshorloges kwam begin 20e eeuw dus van voor 1900 is uitgesloten, voor welk horloge dan ook (op een heel enkele uitzondering na)