NA: Vantage "Shriner"

Een tijdje geleden heb ik een topic gemaakt over Vantage horloges. Een merk uitgebracht door de Hamilton Watch Company. Het leverde tot mijn spijt geen enkele reactie op, dus kennelijk ben ik de enige op het forum met Vantage horloges.
Dat Vantage toch mooie horloges en ook van hoge kwaliteit op de markt heeft gebracht bewijst m.i. deze Vantage, waarvan ik de naam van het model nog niet hebben kunnen determineren. Deze is voorzien van een “Shriner” symbool. Het automatisch uurwek is een Standard Time Corporation model ST125, voorzien van 25 jewels. Het basis werk is een Durowe 7525/2 (INT). Het horloge kwam in zijn originele box met gebruiksaanwijzing en “tags” Het horloge meet 34mm in doorsnee.

15 likes

Geeft me een beetje het gevoel van een Vostock…

1 like

Mijn beste,

Wat een leuk horloge!!
En ondanks zijn 34 mm, oogt het groter!!
Draag hem met trots. :watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Heb je een bepaald model in gedachten of in het algemeen.

In het algemeen inderdaad. Was het eerste wat in me op kwam.

Puur afgaande op plaatjes overigens, beide nooit in mijn handen gehad.

1 like

Geen idee wat de afbeelding op de wijzerplaat moet voorstellen.
Of zie ik het gewoon even niet? :thinking:

2 likes

Een fez.

4 likes

Haha, zou je denken?

En als het wel zo is, wie zet er nu een fez op een wijzerplaat? :grin:

3 likes

Ik ben er vrij zeker van. Ik ken ze alleen niet met wél een sikkel, maar géén kromzwaard erop.

Bij nadere beschouwing zie ik dat op de fez op het horloge het kromzwaard door de sikkel heen steekt.

Vantage, kennelijk. :grin:

https://www.shrinersinternational.org/

The emblem on the front of the fez, the crescent and scimitar, is an important part of the fraternity’s theme, and is representative of the characteristics embodied by the Shriners. The scimitar stands for the backbone of the fraternity, its members. The two claws are for the Shriners fraternity and its philanthropy. The sphinx stands for the governing body of the Shriners. The five-pointed star represents the thousands of children helped by the philanthropy each year. The emblem also bears the phrase “Robur et Furor,” which means “Strength and Fury.”

2 likes

Aardig stukje research :+1:

2 likes

Als jij er blij mee bent prima! Persoonlijk is het niets voor mij.

2 likes

Sorry, kon het niet laten, veel draagplezier, :+1:

3 likes

Gelet op de diverse opmerkingen mbt de print op de wijzerplaat even een kleine aanvulling.
Hamilton stond bekend om zijn kwaliteit in de wijze van graveren en etsen van hun horloges, alsmede het foto-etsen van de wijzerplaat. Vele bedrijven en organisaties lieten horloges voorzien van hun bedrijfs- of organisatie logo maken bij Hamilton om uit te reiken aan werknemers of leden. De variaties van deze wijzerplaten is enorm. Deze “Shriner” wijzerplaat is er een van van. Voor welke afdeling van de Shriner organisatie deze is gemaakt is mij niet bekend. Het horloge is aan de achterzijde niet gegraveerd en waarschijnlijk NOS. In het boek van Rene Rondeau “The watch of the future” is een leuk hoofdstuk opgenomen over “presentation watches” zoals ze genoemd werden, met daarin prachtige voorbeelden hiervan. Je kunt de afbeelding van de fez op de wijzerplaat mooi of lelijk vinden, ieder zijn smaak, maar voor een Hamilton verzamelaar is dit een prachtige aanwinst.

3 likes