NA: VELPEN. Een vintage horloge van een volstrekt onbekend merk met een beroemd uurwerk aan boord.

Van mij zou je een post over een VULPEN kunnen verwachten, maar nee, in de titel staat geen teipvaut, het gaat om een VELPEN horloge.

De laatste door mij bezochte Rikketik beurs van begin deze maand oktober was mij zeer goed gezind, dat wil zeggen dat bij de 12 horloges waar ik ‘s middags mee thuis kwam er een paar best bijzondere exemplaren zaten. Eén daarvan is het Velpen horloge waar ik iets over wil delen.


De buit van de Rikketik beurs van oktober 2022.
Derde van links-boven is de Velpen die ik hier voorstel.

Zoals meestal wanneer ik enthousiast aan een horloge begin dat ik wil gaan opknappen, vergeet ik om foto’s te maken van het ding in de staat waarin ik haar aantrof. ‘Haar’, want het horloge is te klein voor een mannenpols volgens de huidige mode. Daarom duid ik haar verder hier maar aan als een meisje. Zelf zit ik niet zo met een 31,5 mm aan de pols, maar velen zullen deze maat zelfs voor een vrouwenpols tegenwoordig al gauw te klein vinden. Weer geen ‘ervoor’ foto’s dus, maar ook hier weer alleen plaatjes van het horloge in cosmetisch reeds opgeknapte toestand. Technisch, d.w.z. het binnenwerk en de functionaliteit valt er nog wel wat werk aan te doen maar daar kom ik later op terug.

Eerst maar eens een foto van Madame Velpen zoals ze er nu uitziet, na wat poets en polijstwerk. Een mooie vintage die naar mijn idee een chique struisvogelpoot bandje uit eigen atelier verdiende.

Behalve het opknappen van oude tijdlijkjes die ik op beurzen, marktjes en het internet opduikel, vind ik het ook leuk om met name de wat meer exotische en onbekende merken, die je vooral in allerlei grabbelbakken tegenkomt, te documenteren. Ik probeer te achterhalen waar het merk vandaan komt en wat de geschiedenis van zo’n merk is. Het zelfde geldt mutatis mutandis voor het binnenwerk, ook daar valt vaak wel wat research plezier aan te beleven.

Wat het merk van dit horloge betreft zijn we dan vrij snel uitgepraat. Over ‘Velpen’ is bijna ongeveer helendal welzotamelijk niets te vinden. Eén (1) referentie kwam ik op het grote WWW tegen, een vermelding van een ooit verkocht of geveild exemplaar bij Worthpoint. Een site waar ik overigens nooit zoveel wijzer van word, want bij Worthpoint willen ze graag dat je een betaald account aanmaakt als je de details en de verkoopsprijs wilt zien. Daar heb ik nou net geen zin in om voor zoiets ook nog eens te moeten betalen. Maar de vermelding in Worthpoint bewijst in elk geval dat het merk bestaat. En hoe! Het exemplaar dat op Worthpoint wordt getoond is bijna identiek aan het exemplaar dat ik uit een grabbelbak op de Rikketik scoorde.

[1940S GENTLEMANS SWISS MADE VINTAGE" VALPEN" 23 JEWELS BUMPER AUTOMATIC WATCH | #310588709 (worthpoint.com)]
(Erg nauwkeurig zijn ze niet in hun vermelding: VALPEN, moet zijn Velpen en gezien de uiterlijke overeenkomst van de horoges zal de inhoud ook geen bumper automaat zijn, de Felsa 690 is zeker geen bumper automaat).

Ik vond 4 foto’s op Worthpoint (sorry, scherper waren ze niet).

Die van mij ziet er zó uit, dus je kunt wel zeggen dat die twee horloges op elkaar lijken.

Verder is er, althans volgens mijn research, over Velpen niets te vinden. Nee, op Mikrolisk ook niet.

Heel anders is het gesteld met het binnenwerk, het motortje, het uurwerk, het kaliber.
Een Felsa 690 automaat. Allereerst over mijn exemplaar: ze loopt niet lekker. Een beetje, maar ze blijft steeds stil staan, met de hand opwinden lukt redelijk, maar de belangrijkste reden waarom ze niet wil werken is, behalve dat ze héél vuil is, dat er iets mis is met de automaat. De buitenrand van de rotor loopt vast op enkele plaatsen van het eronder liggende uurwerk en draait niet helemaal rond. Automatisch opwinden… Ho maar dus. Op de foto kun je behalve veel vuiligheid ook zien dat de rotor flink mishandeld is. Wat een krassen! Misschien is er iets beschadigd…

image

Om te zien of daar misschien wat aan te doen is ben ik eerst maar eens gaan zoeken naar gegevens van de Felsa 690. En wat blijkt: zo exotisch als het merk Velpen is, zo populair bleek het gebruik van dit uurwerk, dat volgens Dr. Ranfft al in 1942 in productie was bij heel veel, bepaald niet de minste Zwitserse horlogemerken.
Zie hieronder de opmerkingen van de wijze Herr Doktor op zijn site en enkele afbeeldingen van verschillende merkvarianten, met de merknaam van de horlogefabrikant op de rotor.

Als je op Google gaat zoeken op “Felsa 690” in afbeeldingen, kom je zomaar nog een hele rits andere beroemde fabrikanten tegen, die allemaal dit Felsa 690 Bidynator uurwerk hebben toegepast: Mira, Glycyne, Orloff, Cornavin Genève, Murial, Jovial, Eldor, Madison, Huguenin, Dugena, Ball, Breitling, Baume & Mercier… en zo gaat Google nog wel even door.

De gevonden merknamen geven in ieder geval duidelijk aan dat het hier niet om een kermishorloge gaat. Ik vermeld er nog één, omdat ook in mijn eigen collectie zich nog een horloge bevindt met dit kaliber: mijn Nicolet, die ik al weer een flinke tijd geleden (okt. 2020) mocht overnemen van forumlid @KaiseRRuby. Nog aardiger is dat toen hij het horloge nog zelf in zijn bezit had, hij dit al deelde in een mooie post van @anon4622228HF die in februari 2019 al eens een enthousiast verhaal presenteerde over zijn Huguenin horloge met dit uurwerk. Voor degenen die geïnteresseerd zijn in wat meer achtergronden van de Felsa 690 is het zinnig ook dit draadje te lezen. Ik hoef dan die info hier niet meer op te schrijven, want dat heeft Anon al voor me gedaan.

V.l.n.r. De Huguenin van Anon, de Nicolet van KaiseRRuby en de zelfde Nicolet maar nu inmiddels in mijn bezit.

En dan is er sinds kort dus deze wonderschone onbekende met de naam Velpen.

image

Een significant verschil tussen de Velpen en de beide hierboven getoonde horloges is de kastmaat. Van het Huguenin horloge weet ik dat niet precies, maar die zal aardig in de buurt komen van mijn Nicolet en die meet 37,5 mm, behoorlijk groot voor een horloge uit de jaren ’50! De Velpen daarentegen meet slechts 31,5mm, het Felsa 690 kaliber past maar net in de behuizing.

Er is nog een eigenaardigheid bij mijn Velpen/Felsa. Op veel van de merkvarianten staat de naam van horlogefabrikant op de rotor, zie de voorbeelden hierboven. Ook bij mijn op zich toch al vrijwel niet gedocumenteerde Velpen staat een merknaam op de rotor: W. LUGINBÜHL & CIE.
Van deze merknaam heb ik niets, maar dan ook helemaal nada en noppes kunnen vinden. Vreemd en de vraag wat de relatie is tussen Luginbühl en Velpen zal dan ook niet beantwoord worden.

Ik besluit mijn verhaal met de wens dat ik iemand ga vinden die genoeg verstand heeft van deze toch wel fraaie vroege automaatjes om dit mooie kleine horloge weer technisch helemaal in orde te krijgen. Dat wil dus zeggen: goed lopend, met een werkende automaat. Gezien het feit dat er zo veel merken zijn waarin dit kaliber is gebruikt gedurende een vrij groot aantal jaren, ik schat zo tussen 1942 en eind jaren ’50, heb ik er goede hoop op dat eventuele benodigde vervangende onderdelen nog wel te vinden zijn, mogelijk in een -werkende- donor. Waarbij het dan mooi zou zijn als de rotor met de exotische merknaam behouden zou kunnen blijven.

Ondanks het feit dat Madame Velpen in haar huidige staat behalve mooi ook gehandicapt is, mag ze toch in de collectie blijven en haar beauty tonen, samen met de andere dames en heren uit de jaren ’40 en ’50, een periode waarin zo veel prachtige horloges zijn gemaakt.
Ter afsluiting, zoals bij mij gebruikelijk, nog enkele plaatjes. Beide horloges aan de pols en een opname waaruit het verschil in maatvoering duidelijk is: Links de kleine 31,5 mm gender fluïde Velpen dame of misschien toch een heer en rechts Nicolet, die ironisch genoeg een meisjesnaam heeft maar toch met zijn 37,5 cm duidelijk, ook heden ten dage, een herenhorloge is.

Ik hoop dat ik jullie, lieve HF lezertjes, weer een plezier heb kunnen doen met dit verhaal. Tot een volgend avontuur!

Groeten,
Lex

64 likes

Dank weer Lex! Weer wat geleerd en inmiddels heb ik voor sommige van mijn oudjes de hoop opgegeven om meer te weten te komen, want loop tegen dezelfde problemen aan als jij :sweat_smile:

1 like

Mooi verhaal Lex over een mooi uurwerk👍🏻

1 like

Hele mooie Lex en een leuk verhaal weer!

Ik heb een dergelijk Bidynator uurwerk in mijn Enicar zitten, onderhoudshistorie onbekend. Werkt nu volledig, maar mijn rotor lag bij aankomst los op de as, waardoor hij te hoog lag (viel er gewoon uit bij kantelen!) en het aangehechte tandwiel niet aangreep. Automaat kon dus niet functioneren. Het piepkleine haakje/veertje wat de rotor op de as hoort te vergrendelen zat niet goed. Met veel gepiel met speldjes en kleine schroevendraaiertjes heb ik dat weer goed gekregen. Evengoed zit er nu redelijk wat speling tussen de as en de rotor waardoor deze aardig wiebelt. Af en toe loopt hij aardoor nog aan op het uurwerk. Bij een toekomstige service zeker een punt van aandacht!

Veel plezier van de Velpen!

4 likes

Lex gaaf verslag :star_struck: :clap: :clap: :clap:
Groeten Iwan :motorcycle:

1 like

Mooie aanvulling, Geert, jouw commentaar. Die truc met dat borgveerje waar de rotor me vast zit, had ik ook ontdekt. In mijn geval positief, omdat bij mij de rotor (nog) vast zat. Erg vast! Er zat geen beweging in. Met, inderdaad, een heel klein schroevendraaiertje kwam het veertje los en kon ik de rotor er af halen. Aan de achterzijde bleek de lood(?)vulling in een soort gootje van de rotor vreselijk geoxideerd, waardoor de rotor vast zat. Ik heb heel zorgvuldig het geoxideerde zware metaal weggeslepen en de rotor weer gemonteerd. Hij wilde nu voor een deel wél heen en weer draaien, waardoor je kunt zien en horen dat het opwind mechaniekje wèl werkt. Maar de rotor wil nog steeds niet helemaal rond draaien (tollen). Hij loopt op twee punten aan de zijkant op de rand van het horloge vast, mogelijk aan een zijde bij een schroefje waarmee het uurwerk in de kast bevestigd zit (verkeerde schroefje?) en aan de andere kant aan een randje van de balansbrug. Ik ga nog proberen of ik dat kan corrigeren. Mogelijk is de oorzaak min of meer vergelijkbaar met het probleem bij jou. Door slijtage is speling ontstaan waardoor bij mij de rotor niet wiebelt, maar gewoon een fractie te laag ligt.
Spannend klusje om aan te werken. Maar als het uurwerk daarvoor verder gedemonteerd moet worden ga ik dat door een wat deskundiger geschoolde laten doen, horloge uurwerkjes uit elkaar halen is niet mijn ding. Ik heb er al te veel gesloopt met mijn knoffelpoten.

Ik heb ooit eens aangeschaft, dit boek:


Heinz Hampel, Automatic Armbanduhren

Een geweldig uitgebreid maar wel heel technisch boek uit 1992, waarin heel veel Zwitserse automatische uurwerken beschreven staan. (Er is ook nog een deel twee voor automaten uit de rest van de wereld, met name Duitsland en Japan). Beide boeken zijn hier en daar on line nog wel -tweedehands- te koop.

In het boek met de Zwitserse uurwerken staat een beschrijving van het Felsa 699 uurwerk, een vrijwel identieke, iets latere versie van de 690.

Hieronder twee scans van die beschrijving. Ik hoop dat jij of anderen die met dit toch best gecompliceerde uurwerk te maken hebben er iets aan hebben.

3 likes

Vulpen. Velpen. Altijd leuk jou stukjes lezen Lexaf. :ok_hand::+1:

1 like

Ha Lex, ja die Nicolet. 1 van de mooiste horloges die ik ooit van de baai heb gehaald, die wijzerplaat en dat uurwerk geven aan dat het geen goedkoop merkje was! Jammer dat de kast zo versleten is, als die van ander metaal was geweest was het nog mooier.

Is het horloge wat ik nog wel eens mis! Volgens mij hebben wij ook de afspraak gemaakt dat ik hem altijd terug mag kopen voor hetzelfde bedrag als jij er voor hebt betaald oid? Geen zorgen hoor, ik zal daar geen gebruik van maken (of nóg niet in ieder geval! ;))

1 like

Mooie aanvullende documentatie, bedankt!
Hier dezelfde oxidatie ook aanwezig inderdaad, met daarin een spoor van waar hij aanloopt op het uurwerk. Moet ook afgevlakt worden. Wiebelen op te lossen door nieuwe lagersteen, te laag liggen oplossen dmv vulringetje (al geeft dat vast weer wrijving)?
Mocht ik de investering ooit doen, zal ik de door de horlogemaker geboden oplossing delen. Eerder al eens met je over gesproken: prioriteit aan dit horloge voor nu is een andere kast. De originele Duralumiun kast is niet meer draagbaar.

2 likes

Ha Lex, hier wat meer over de 690 én over een Velpen
https://cote.suissemontre.com/collection_dernieresTransactions.php?denomID=441

1 like

Dank @domega voor deze info bron. Zeer interessante site. Je moet je wel eerst registreren voor je de gegevens kunt bekijken, maar dat heb ik gelijk gedaan.

Leuk om daar die Velpen weer terug te zien. Exact het zelfde horloge, net als het exemplaar waar ik aan refereerde op Worthpoint. Misschien het enige model dat ze op de markt hebben gebracht? Dit steunt mij in de gedachte dat het een soort ‘Microbrand’ juweliersmerk is geweest.

Uit deze site van Suissemontre blijkt dat het aantal merken dat gebruik heeft gemaakt van het Felsa 690 kaliber verbazingwekkend groot is geweest.
Best gunstig voor -hedendaagse- verzamelaars, want dan mag je er van uit gaan dat er nog heel veel van deze uurwerkjes in omloop zijn en dat er dus ook nog veel onderdelen c.q. donors zijn te vinden.

Daar ga ik dan maar eens naar op zoek, want in de mogelijkheid om zo’n aanlopende rotor te vervangen, waar in mijn geval sprake van is, heb ik niet zoveel vertrouwen. Een compleet werkend vervang uurwek, mits niet te kostbaar, is dan waarschijnlijk een effectievere oplossing.
Dus, HF leden: als iemand er nog eentje over heeft, hou ik me aanbevolen.
image

1 like

Is ook een plaatsje in België?!?!

1 like

Wat een fijn stuk weer, en een mooie zoektocht naar kennis…
En wat een mooi horloge!

1 like

Zoals deze dus. De Felsa Bidynator ratelt echt heel hard, dus je hoort heel goed dat het rotor mechanisme werkt.

2 likes

Obscure merken naspeuren is leuk. Middels een beetje googlen kom ik uit op Walter Lügenbuhl. Mogelijk dat dat een match is?

3 likes

Luginbühl bedoel ik

1 like

Leuke bijdrage :+1:

Daar zit dan misschien het probleem dat zowel @Gjgle77 als ikzelf ondervinden met dit Felsa 690 kaliber. Misschien is er stuctureel al sprake van wat speling op de as of in het lager waarop de rotor draait en is het mechaniek daardoor gevoelig voor vast- of scheef lopen bij slijtage. De ruimte tussen de rotor en de kast is soms maar enkele 100ste millimeters. De gevoeligheid voor de opbouw van een dikke oxidatielaag op de (lood?) vulling van de rotor, draagt ook al niet bij aan een langdurig goed functioneren van het systeempje en verhoogt het risico op vastlopen, nog los van de schade die losgeraakte stukjes oxide dan weer in de rest van het uurwerk kunnen veroorzaken. Toch duidt het gebruik van dit uurwerk bij zoveel gerenommeerde merken op kwalitatief als zeer goed beoordeeld.
Het zou interessant zijn te weten of andere eigenaren van een horloge met dit uurwerk (of op het forum actieve horlogemakers) ook dergelijke problemen kennen.

Om met de das Gregorius uit de verhaaltjes van Paulus de Boskabouter te spreken:
Halemeel goed gevinderd!



Wonderlijk! Soms geeft Mikrolisk met een zoekterm geen aansluiting op een record dat wel degelijk in de Mikrolisk database bestaat. Ik vond niets en nu, met de info van @Jeroens kom ik er wèl. Misschien toch een teipvautje van mezelf? Kan zomaar ook gebeuren. In elk geval is er wel een referentie.
Dat dit een match is kan haast niet missen. (Anders was het een mismatch :smile: ).
Nogmaals: Goed speurwerk, Jeroen, dank daarvoor.

Dit is toch een van de dingen waarvan ik vind dat het HF een van de betere fora op horlogegebied is.
Met een aantal leden hebben we toch maar weer mooi een onbekend horloge weten te documenteren.
Google en andere zoekmachines zorgen er dan wel voor dat die info zich over het WWW verspreidt. Automatische vertaalprogramma’s als Google translate maken die Nederlandstalige info dan weer toegankelijk voor de rest van de wereld. De vertalingen zijn misschien niet vlekkeloos maar het valt mij de laatste tijd op dat het wel steeds beter en nauwkeuriger gaat, los van de grappige ‘mismatches’ als ‘dress watch’ dat in Google Translate naar het Nederlands wordt vertaald als
‘jurk kijken’ en daardoor slechts de aandacht richt op slecht één forum lid… image

Ik heb zelf ook nog even verder gespit naar ‘Elva’ om iets tegen te komen wat in een zelfde bron ook nog Velpen en/of (Walter) Lügenbuhl vermeldt, maar behalve dat wat @Jeroens al heeft gevonden ben ik niets meer tegen gekomen.
De vintage Elva’s die Google laat zien worden of werden op ebay aangeboden en lijken erg op mijn Velpen. Ik ga er dan nu voorlopig maar vanuit dat Velpen een juweliersmerk (plakmerk) is, dat mogelijk bij Elva is vervaardigd. Ik kom ook nog moderne goedkope ‘Triwa Elva’ Quartz horloges tegen, maar er is geen enkele aanwijzing dat die dingen iets met het Zwitserse Elva uit het midden van de vorige eeuw te maken hebben.

4 likes

Ik heb flink wat Felsa automaten, ook de obscure 415 en nooit problemen met de rotor gehad, zit een joekel van een robijnen lager in. Ik kan me wel voorstellen dat er een probleem is met de as waar de rotor op draait. Die is vrij dun en zit met drie schroefjes vast. Zou los kunnen raken of breken.

1 like