NA. Vergeten Zweeds ANUA horloge krijgt een broertje, veroorzaakt een adrenaline stoot en een shot endorfine als beloning.

In de laatste zondag van de lopende themaweek van @fredpanarai1, tevens vrije keuzedag, heb ik in dat topic nog een heel eenvoudig en voor bijna voor niks verworven horloge laten zien dat ik op de R’tik beurs van 6 april vond. Hier vind je nog een klein verslagje hoe een simpel Zweeds wrakje weer een naar mijn idee aantrekkelijk horloge werd.

Ik heb iets met Zweedse horlogemerken, dus het is altijd weer leuk om ze, meestal op de Tradera veiling site, maar ook wel op de Rikketik beurs weer eens tegen te komen. De goede meneer Hagman, ook nu weer aanwezig op de beurs, heeft er altijd wel een aantal in zijn grabbelbakjes, maar tot mijn plezier was er nu ook nog een andere Zweedse verkoper, met een paar doosjes vol Zweedse grabbel horloges. Er stond één doosje met allemaal ANUA quartz horloges. Uitzoeken, 5 euro. Er zat één wat ouder opwindertje tussen, dat er wel aardig uitzag. Behalve voor het merk viel ik ook voor het mooi gevormde vrijwel 6-hoekige kastje, dus het ding werd aangeschaft. Wilt U er maar ééntje? Ja, ik wil alleen deze… :blush:

Zoals te verwachten , was deze ANUA toen ik het kocht een niet echt goed lopend wrakje. Maar ik hoopte met wat poetswerk en wat geduld dat ie er weer netjes uit zou gaan zien. Het uurwerkje wilde ook best weer lopen, nadat ik er twee losse schroeven, die er naar mijn idee uberhaupt niet in thuishoorden, uit gepulkt had. Volgend probleem: het keyless work wilde ineens niet meer schakelen. Er was niks stuk, de tirette veer was heel, maar na lang zoeken bleek het veertje wat de pal, die onder de tirette veer door loopt en het asje heen en weer beweegt, onder die pal los geschoten te zijn. De tirette veer moest dus worden losgeschroefd. Met het zweet in de handen en kloppend hart werd het piepkleine ‘U’ veertje dat zich onder de pal bevond weer op zijn plek gemanoeuvreerd, zodat het zijn werk weer kon doen: het palletje op zijn plaats duwen. Met het U veertje weer op zijn plek kon e.e.a. weer in elkaar geschroefd. Ik heb er tijdens dit zenuwslopend prutswerkje niet aan gedacht een foto te maken van de wijzerplaatzijde, dus hiervoor heb ik maar even een plaatje van het web geplukt (met dank aan The Watch Mouvements Archive):

Voor velen van jullie , lezertjes, is zo’n actie een routine klusje, maar begrijp wel dat dit voor mij, met mijn instabiele rechter knoffelpoot, een heel avontuur was! Wel was er een zeer tevreden gevoel toen alles weer op zijn plek zat en de tirette weer schakelde tussen de opwind- en wijzerverzetstand. De adrenaline werd terstond vervangen door een plezierige hoeveelheid endorfine.

Daarnaast zat het meeste werk in de beschadigde gelakte wijzerplaat, waar hier en daar wat schilfers af waren. Héél voorzichtig werken, met een penseeltje met 3 haren en héél veel geduld en concentratie. Met witte acryl lak werden de afgeschilferde plekjes op de wijzerplaat opgevuld. Met een metallic groene fineliner heb ik de ontbrekende groene lume pipjes teruggebracht en met een zwarte fineliner heb ik stipje voor stipje zelfs de beschadigde 10 weer een beetje kunnen herstellen. Niet perfect, maar, zoals mijn goede moeder altijd zei: als je hard loopt, zie je het niet. Dit gaat veel verder dan wat ik normaal met een wijzerplaat durf, want ook deze exercitie was voor mijn knoffelpoten, die niet altijd doen en bewegen zoals ik zelf wil, best een hachelijke onderneming. Maar met een horloge van 5 euro had ik niks te verliezen, dus toch maar proberen.

De rest was eenvoudig : Een nieuw glas geplaatst, want het origineel was gebarsten en dus niet meer te redden. Het nog vrijwel ongekraste chromen kastje werd gereinigd in de ultrasoon en toonde daarna weer bijna als nieuw. Het oorspronkelijke zwart leren bandje was nog heel netjes, zag er zelfs ongedragen uit, dus dat mocht er weer op. Hieronder het eindresultaat, waar ik dus best een beetje trots op ben.

Een voor de Zweedse markt (in Frankrijk?) vervaardigde ‘ANUA’, met een FE 140 werkpaardje er in:

Over het merk ANUA is op het web vrijwel niets terug te vinden. Het komt niet voor in de Mikrolisk database en verder blijft de info beperkt tot enkele verkoopaanbiedingen op de bekende veilingsites:

Ondanks het gegeven dat het (handels) merk in de jaren ’60 en ’70 van de vorige eeuw (waarschijnlijk) uitsluitend in Zweden verkrijgbaar is geweest heb ik drie jaar geleden via de eveneens Zweedse Tradera site ook al eens een ANUA horloge gevonden. Zoals vaker in een lotje, samen met wat andere wrakjes. Eentje met een speelse metallic rode wijzerplaat. Ook zo’n simpel werkpaardje, waarschijnlijk eveneens van Frans fabricaat, want uitgerust met het super populaire FE (voorheen Cupillard) 233- 60 uurwerkje. Deze rode Anua woont al een tijdje in een van mijn theedozen en krijgt dus nu gezelschap van een broertje. Of zusje? Zo groot zijn ze beiden niet met hun 33 mm kastjes.

Leuk om er na 3 jaar weer eentje te vinden , want als er (meer dan) twee van bestaan, kun je ze sparen, roep ik altijd als pathologische verzamelaar.

Daarom in dit overzichtje ook nog maar eens mijn rode ANUA getoond:

Omwille van de compleetheid tenslotte ook nog maar een afbeelding van RANFFT’s ‘Pink Page’ van het illustere France Ebauches FE 233-60 uurwerkje uit de jaren ’60 van de vorige eeuw, dat zijn oorsprong vond in het oorspronkelijke Cupillard 233 kaliber, dat veel ouder is en ook iets anders van (brug)opbouw.

Het oorspronkelijke kaliber Cupillard 233 werkje, volgens RANFFT al gemaakt vanaf 1935 (!) ziet er toch enigszins anders uit. De bruggen zijn verschillend en ook het keyless work is anders van opbouw.

Links: de wijzerplaatzijde van de FE 233-60 (vanaf ca. 1960) en rechts de Cupillard 233 (vanaf 1935).

Bij het repareren van deze uurwerkjes is het dus oppassen geblazen met het gebruik van donor onderdelen. Want de ene ‘233’ is de andere niet en onderdelen zullen lang niet altijd goed uitwisselbaar zijn.

Bij mij zal het overigens niet snel gebeuren dat ik een (donor) uurwerk uit elkaar haal om daar een ander uurwerk mee te repareren. Mede als gevolg van de knoffelpoten. Wat dat betreft was hetgeen ik hierboven beschreef een zeldzaam experiment, ondanks de knoffelpoten. Als het normaal al nodig is dat een defect uurwerk een dergelijke aandacht nodig heeft of een servicebeurt moet ondergaan heb ik daar gelukkig een aantal goede horlogevrienden voor. Behalve alle kennis en wetenschap die ik hier op HF opdoe zijn mijn horlogevrienden de belangrijkste verworvenheid die mijn inmiddels al jarenlange deelname als lid van dit mooie Forum mij gebracht heeft. Ik zelf blijf mij daarom bij voorkeur beperken tot het verzamelen van verloren gegane wrakjes van vergeten merken zoals deze Zweedse Anua’s. Opsporen van die uurwerkjes; ze waar mogelijk cosmetisch wat opkalefateren, zodat ze er weer toonbaar uitzien; ze zo nodig met behulp van mijn horlogemakkers weer tot leven brengen; de geschiedenis en herkomst van deze stiefkindjes van de horlogewereld uitpluizen en uiteindelijk daarover hier op het Forum schrijven. Dat zijn voor mij de essentiële ingrediënten van mijn horlogeliefhebberij.

Veel plezier met lezen en plaatjes kijken lieve Forumvrienden en graag weer tot een volgend verhaaltje.

Lex

54 likes

Leuk Lex :ok_hand: Ik heb ze ook gezien maar “links” laten liggen. Een heeft een goede bestemming gekregen :grin:

1 like

Ziet er weer mooi uit!!

1 like

Dat we dit nog mogen meemaken, horlogemaker Lexaf… :+1:

Maar een mooi verslag weer, Lex! Met plezier gelezen! En weer een mooi horloge rijker. Want zoals je zelf zegt, als er meer dan 2 van zijn, kun je ze sparen. Nou, ik denk, dat je er inmiddels wel meer dan 2 hebt…

3 likes

Mooi gedaan! En weer een goed verhaal, natuurlijk. Ik had het speciaal bewaard om het rustig te lezen.
Prachtig duo, zo.

2 likes

Prachtig verhaal weer, veel plezier ermee!!:watch:

1 like

Leuk!

En gelukt! Dus je mag best wat vertrouwen hebben dat je het kunt. Had ook zomaar kunnen eindigen in kruipen op de knietjes. :sweat_smile:

Leuk dat je de wijzerplaat wat bijgewerkt hebt. Ik doe dat zelf graag onder een microscoop want geen vaste hand. :face_with_hand_over_mouth: En met wat uitvergroting lijkt het groter en makkelijker.

1 like

En weet je wat nou zo leuk is?
Dat heb je telkens weer!
Hoewel dat bij de Cupillards 233 lang niet altijd gebeurt!
Zojuist nog gemerkt dat de éne Cupillard 233 een heel ander anker heeft dan de andere. FE had ook nog de zuster merken Jeambrun, Femga en Parenin geincorporeerd, als ik het goed heb.
Allemaal echt inferieur aan de ( bijna alle) Zwitserse uurwerken. En dat zeg ik, terwijl ik toch wel echt een Francofiel ben.
Enfin, weer zeer onderhoudend, dankjewel Lex!

1 like

Genoten van je verslag Lex …het resultaat is prachtig ! :ok_hand:

1 like

Uhhh, jamaar… ik vertel ook niet alles… :face_with_open_eyes_and_hand_over_mouth:

Lijkt me heerlijk om mee te werken. Ik wil ook nog wel eens zo’n ding. Ik werk voor mijn foto’s wel met een groot (24") beeldscherm dat het zoekerbeeld van mijn Canon camera weergeeft. Ook heel comfortabel. (Contrast met de 3000 Lumen lampen wat groot voor de foto, but you’ll get the idea…)

2 likes

Chapeau!!
Mooi gedaan

Goed gedaan weer, respect. Leuk verslag om te lezen (weer). Op naar de volgende Rikketik :wink:

Mooi project! :hugs::pray:

leuk lex, je eerste stapjes als horlogehersteller zijn gezet. Maakt het je niet extra nieuwsgierig naar meer nu?
Toeval wil dat er vandaag ook een FE 140 op de werkbank ligt!
Mooie rooie anua ook trouwens! Nu ik ben fan van rood!

Weer leuk en interessant om te lezen.

leuk topic met prachtige foto’s :+1:
weet je, moest je al jouw topics in een boekvorm gieten dan heb je (denk ik) reeds een serieus boek :smiley:
eentje die best wel eens als zoete broodjes over de toonbank gaan :+1:
doe zo verder :+1: :slightly_smiling_face:

Mooi verslag lex! Leuk om te lezen dat je zelf ook een beetje aan de knutsel bent!

Chapeau! Het eind resultaat ziet er ook weer heel netjes uit

Knap werk! Ik vind de 10 op de plaat het mooist van al

Wat een mooi, liefdevol draadje van een liefhebber pur sang! Dank je wel.
Als men vol liefde zit, gaat men verkleinwoorden gebruiken. Zo ook @Lexaf!
verslagje , wrakje, grabbelbakjes, opwindertje, doosje, ééntje, netjes, uurwerkje, veertje, palletjes, prutswerke, plaatje, lezertjes, klusje, penseeltje, plekjes, pipjes, stipje, kastje, bandje, beetje, werkpaardje, lotje, tijdje, broertje, zusje, verhaaltje. Prachtig, wat een liefde voor een horloge van € 5,00!!