Horlogelieden,
Hoewel ik niet zo heel erg van de chrono’s ben heb ik ooit in reallife een Tissot cal. 33.3 chrono uit de jaren veertig mogen aanschouwen én even om de pols gehad. Weliswaar in een tijd dat ik me helemaal niet echt bezig hield met horloges als serieuze hobby en zeker niet om toen, in het analoge tijdperk, horloges te fotograferen.
Ik heb maar even een plaatje van het net geplukt:
Prachtig, totdat ik er vele jaren later via internet achterkwam dat dit zelfde uurwerk werd gebruikt door Omega. En, geen idee waarom, ik vindt dat horloge in die eigen stijl, net zo mooi:
Maar goed, deze horloges zijn a. nauwelijks in goede staat te vinden en b. áls ze te vinden zijn én in goede staat, bijkans niet te betalen.
Natuurlijk zijn er “afgeleiden” te vinden waarbij deze toch nog steeds op mijn lijst staat, ooit vindt ik er wellicht één voor een betaalbare prijs, een Tissot Heritage uit 2009:
Maar goed, los van dat, werd ik door de opkomst van de Dan Henry topics hier op het forum met betrekking tot de 1964 getriggerd om toch eens zijn site te bezoeken. Ik kende het merk niet, maar gezien alle lovende reacties over prijs/kwaliteit verhouding van de Microbrand moest mijn nieuwsgierigheid bevredigd worden.
Een prachtige verzameling heeft die man, tsjongejonge. En daar kwam ik inderdaad ook varianten tegen zoals hierboven geschetst.
Maar wat mij voornamelijk helemaal deed afwijken van de 1964 was mijn NA.
In eerste instantie was ik helemaal niet van plan dit jaar nog een horloge aan te schaffen. Maar, vrouw en kids dachten daar na mijn lyrische verhaal over dit (militaire) horloge en het tonen op de site, anders over.
Sterker nog, drie man/vrouw sterk waren het erover eens dat het een heel mooi horloge is, gewoon anders, maar wel een met uitstraling en een praatstuk.
Dus heb ik deze van hen voor mijn verjaardag gekregen, de Dan Henry 1939:
En ik moet eerlijk bekennen dat het me even niet uitmaakt wat er voor uurwerk in zit (een Miyota quartz met “sweeping chrono hand”, dus geen Mecaquartz, voor de goede orde) omdat het gewoon een prachtig horloge is. En, zoals in de 1964 topics ook al is aangegeven, zorgt Dan Henry voor een verrassende afwerking en kwaliteit(-sbeleving).
De wijzerplaat is prachtig zwart, de subdials zijn verzonken en hebben een subtiele sunburst.
Het printerwerk is echt subliem en lekker dik. Dit heb ik slechter gezien bij horloges in een hoger segment. Mooie opgelegde indices, gebogen chrono- en minutenwijzer waarvan de uitlijning ook perfect is:
De bezel is brushed net als een deel van de kast en het glas. Het is overigens, net als bij de 1964, mineraalglas met een saffiercoating én AR en is prachtig gebold:
De lugs zijn lekker retro/vintage/klassiek en ook het logo is is erg mooi en strak in de kroon gegraveerd.
De caseback bevat een aantal omrekentabellen. Het horloge ademt militaire- en racinggeschiedenis:
Ik heb de bijbehorende zwarte strap, die zeker niet heel slecht is gezien het prijspunt, wel direct vervangen door een een bruine vintage band. Ik ben meer van het bruin, vandaar. Overigens iets te smal weliswaar, nooit meer een 22mm band tussen 20mm lugs proppen blijkbaar.
De combinatie maakt hem voor mij wel af. Een prachtige vintage uitstraling met een eigen “smoel”. Doen ze goed bij Dan Henry.
Ondanks de “drukte” op de wijzeplaat ben ik aangenaam verrast door het enorme contrast tussen de plaat en de wijzers en indices. De afleesbaarheid is daardoor heel erg goed.
Er is vast nog meer over te zeggen, maar zoals gewoonlijk:
The Good
Prachtige vintage uitstraling geïnspireerd door het verleden met een verrassende afleesbaarheid. Een homage? Misschien, maar toch wel een heel eigen gezicht en met liefde ontworpen. Kwalitatief durf ik het vergelijk met Tissot quartzen die minimaal het dubbele qua prijs doen echt aan.
The Bad
Tsja, gezien de prijs eigenlijk niets wat ik kan verzinnen.
The ugly
Er zit kleurverschil tussen de chronowijzers en de “gewone” wijzers. Ik weet niet of het een design-dingetje is. Het draagt bij aan de afleesbaarheid en is niet echt storend, maar qua uniformiteit had het net dat ene puntje afgemaakt.
Kortom een prachtig horloge met een indrukwekkende prijs/kwaliteit verhouding.
Dank weer voor het lezen!