Lieve Mede-horloge-liefhebbers,
Eerst Muur Van Tekst, onder dan de foto’s.
Edit: wel heeeel grote lap tekst, sorry jongens 🥹
Ik wil toch even en met gepaste trots -en met uitstel- mn NA voorstellen, de H.Moser & Cie. Streamliner Centre Seconds ref. 6200-1200 met “Matrix Green” fumé dial, een 3 hander time only met integrated bracelet. Maar dan op zn Mosers, een specialleke dus.
Niet ieders meug en n schenenschopper, zoals we van Moser gewend zijn. Meedoen met de Integrated Bracelet hype maar geen zoveelste Genta spin off en iets helemaal anders. Dit is de tegenovergestelde designtaal van de gekende hoekige APRO’s en consoorten.
In mn Reis wik en weeg ik al n tijdje een integrated bracelet model en als groot liefhebber van vormen en kleuren kwam ik uit bij VC overseas en deze Streamliner reeks. APRO heeft me dan weer nooit bekoord met zn harde hoekige patrijspoort vorm, ondanks de prachtige afwerking.
Reeds een jaar probeerde ik m bij Moser te bestellen maar lijsten gesloten en het ziet ernaar uit dat ie in deze configuratie niet meer terug komt.
Ik kon onlangs de Perpetual Calendar passen en toen wist ik t zeker. De blauwe chrono ook gaaf maar buitensporig duur.
Dus op de grijze/2de handsmarkt dan maar.
Via C24 ene nieuw op de kop kunnen tikken.
Helaas was er bij ontvangst iets met het horloge, waarschijnlijk tijdens transport, dus -onder garantie- eerst hersteld bij Moser. Ik ga niet uitwijden over de nihil support van c24 en particulieren en het ontlopen van hun verantwoordelijkheid maar dit doe ik maar 1 keer… ik wou m toch niet retourneren.
De aftersales, communicatie, snelheid, service, alles van ophalen tot terugzenden was werkelijk tot in de puntjes geregeld door Moser. Dit heeft denk ik geen maand geduurd.
En ondertussen uitnodiging om fabriek te bezoeken en in aanwezigheid van CEO Dhr Meylan-ik noem m al Ed- onder tgenot van vele drankjes reeds de collectie kunnen bekijken in Prosper te Brussel.
Het voordeel van kleine watchmaker en independant.
Mag allemaal wel voor zn geld 🫣
Het horloge dan:
40mm
11-12mm dik
120m WR
72u power reserve,hmc200 inhouse movement met hier een gouden rotor (daar waar rotor staal is in andere modellen met dit uurwerk)
Met mn 18-18,5cm pols draagt ie zeker niet groot, eerder klein: 40mm kast inbegrepen maar zonder lugs voelt ie eerder 38-39 aan, Prima!
Bij deze is de radiaal gebrushte kast beetje de bezel. Dit geeft ook n wonderlijk effect dat door licht op radiale brush ie ook nooit evenwijdig lijkt. Boeiend hoor.
Waarmee ik meteen bij de vorm kom. Heel organisch en retro-futuristische vibe.
De kast zelf kussenvorm, of een mossel zo je wil. In elk geval geen enkele rechte lijn te vinden, alles vloeiend. Zoals de natuur zelf. Moser spreekt zelf van inspiratie bij de jaren 20-30 streamliner loco’s en andere voertuigen.
De band, inhouse en nkunstwerk op zich: elke link n horizontale kromming, mooie brush en dan gepolijste beveltjes in de links, subliem afgewerkt, heeft wat van n kreeftenstaart en doet wat aan de Ebel wave denken (ok zo, @illewoare ? Ik heb t Ed gevraagd, en ik citeer m: het is puur toeval, we hebben de Ebel niet gecopieerd)
Heel silky look en feel. Ik aai m nu ook vaak. En ik moet al zoveel aaien…
Vlindersluiting… mjah kan ermee door, en de pinnen ok, visueel beter dan schroeven voor de band.
De dial, “Matrix Green”, als t naar de film moet verwijzen dan zie ik t niet hoor. Eerder een olijfgroene dial, eigenlijk behoorlijk donker zwart-groen fumé waarbij in vol licht de stralend groene burst echt uitkomt.
Ja ze zijn meesters in spectaculaire dials met diepte en vurige kolkende kleuren. Soort spray paint techniek die voor diepte zorgt en uiteraard doet t gebolde glas mee zn werk. Toch 12 points from the Belgian Jury.
Hij wordt ook gepitcht als Green Dragon, voor de aziaten zeker? Groen en draken = voorspoed en geluk daar. Zoiets? Azie n belangrijke afzetmarkt voor het merk.
Merk op, geen swiss made of zo, de reden is om niet te moeten aan de verplichtig te voldoen om xx% onderdelen in Zwitserland zelf te laten maken? Denk ik…
De wijzers ook speciaal, lume noemen ze hier globolight ofzo. Heel goed afleesbaar.
En naar de toekomst zal ook de merknaam onzichtbaar gestampt worden in de dial ipv witte letters nu.
Het uurwerk is heel mooi, geen cote de geneve maar “Moser Stripes”
Alles anders doen dus.
Nog melden dat ze bezig zijn met n oplossing te zoeken om ook soort easylink of glidelock systeem te brengen id toekomst. Ze hadden n prototype mee, soort iwc drukknop in de clasp systeem, dat verpestte de flow vd band wel.
Het is niet ieders smaak -gelukkig maar- maar ik kan wel zeggen, hij beklijft, boeit enorm en is very rare.
Te duur: ja
Elke cent waard: fuck ja
Special thanks aan @deuxani voor tgekeuvel rond deze knaller en de voorbije grijze prijzen waanzin bij niet nader genoemd horlogemerk
Alweer teveel tekst.
Fotos nu!
Eerste levering
Tweede levering
Service rapport
Horloge zelf
Dank je het lezen en je tijd