Horloge vrienden,
Ik heb twee fantastische nieuwe horloges die via een leuke omweg op mijn verzamelpad beland zijn. Graag neem ik jullie mee hoe dit zo gekomen is.
Voor degene die liever direct ter zaken komen, het gaat om de:
Tudor Date Day 94510
En de Omega Constellation 168.005
Er is zo’n grafiek waarin het pad van de horloge verzamelaar mooi geschetst staat. Het begint ergens met goedkope quartz horloges, dan (alle) Seiko’s, dan wat vintage horloges, dan binnen die categorie een paar eerste instap Zwitsers om te vervolgen met wat duurdere Zwitsers en uiteindelijke alle Rolexen te willen. Vervolgens komt het besef dat je eigenlijk alles al gehad hebt dus bouw je weer af naar de Seiko’s of één of twee dikke blijvers…
Het klopt niet helemaal maar ik lijk het pad, net als vele van jullie, redelijk te volgen.
Na een leuke verzameling (bijzondere) vintage Seiko’s ben ik toch een beetje rond gaan kijken bij wat duurdere Zwitsers. Ik had al vrij vroeg in mijn verzamelaars reis een mooie IWC aangeschaft maar wilde nu toch meer. En dan probeer je, misschien te vroeg, toch alvast Rolex.
Op een of andere manier zit dat merk gewoon in je planning. Althans, wel bij mij. Je weet gewoon dat je ze gaat kopen dus kan je er misschien maar beter alvast aan toegeven. Toch hangt er een soort mystiek omheen dat er bij mij voor zorgt dat de eerste Rolex wel een momentje moet zijn, of zal worden. Ik heb een leuke verjaardag gehad, wel wat andere mooie doelen behaald dus dacht daar kan ik het wel aan ophangen. Niet zo spectaculair dat het echt om het grote werk gaat maar genoeg om er aan te beginnen.
Waar begin je dan? Ik houd niet van heel schreeuwerig en, in ieder geval op dit moment, van vintage. Mijn Grail is een mooie klassieke Day Date, in goud op een zwart leren band. De gouden band zou ik er sowieso bij willen maar ik zou het vooral op zwart leer dragen. Maar goed, met je Grail begin je niet want als de reis de bestemming is wil je niet meteen aankomen ![]()
Dus een klassieke instapper, de Oysterdate, een 34mm Air King, een Oyster perpetual Date 34 of toch een Date Just 36? Nee, die laatste is nog een stap te ver. Ik zou heel graag een 1601 willen maar nog niet op dit moment. Dus de zoektocht begint. Het internet afstruinen naar een Oysterdate of een Air King. Toch even bij een boutique langs en beide proberen. Toen besloten om voor de Oysterdate of de Air King date te gaan want de Cyclops staat toch wel echt garant voor dat klassieke Rolex gevoel.
Eenmaal huppelend door het mijnenveld kom ik er achter dat het best een opgave is om een goed exemplaar te vinden voor een prijs waarbij ik niet liever het geld bewaar en door spaar voor een Date Just 36. Moeilijk.
Ondertussen ben ik ook erg gecharmeerd geraakt van Tudor, want dan kan je een iets voller horloge kopen voor dezelfde prijs als de instap klassieke Rolex. Gewoon een 36mm in plaats van die, toch wel wat groter dragende, maar eigenlijk te kleine 34mm. De duo tone Prince modellen heb ik vrij snel links laten liggen maar de Date Day (94510), met Engine Turned bezel, sprak me direct aan. Ik vind de oudere Tudors vergeleken met de Rolexen eigenlijk net iets te kaal op de wijzerplaat. De indexen lijken wat dunner en het Tudor schild logo staat te ver van de naam af. Bij de Date Day is dit niet het geval, daar staat het allemaal wat mooier en compacter op elkaar. In ieder geval bij de 36mm, want bij de 34mm vind ik het ook goed. Echter, een 34mm zou ik niet van Tudor willen, in dat geval ga ik liever voor de genoemde Rolex modellen.
Enfin, een separate zoektocht voor mijn “tussen Grail”, een Date Day (in plaats van nu al de Day Date), was begonnen. Na redelijk wat contact met verkopers in voornamelijk Japan, en wat slecht reagerende Vinted handelaren, schoof ik toch weer opzij naar Rolex. Het was gewoon lastig om die Tudor te vinden tegen de condities die ik wilde en prijs technisch was het allemaal vergelijkbaar.
Ik vond een goede Oysterdate op notabene Marktplaats en bij mij in de buurt, dus maakte een fysieke afspraak. Komt deze leuke man aanzetten met een Tudor Date Day ref. 94510, zelf om de pols. Een geweldig mooie met mat zwarte wijzerplaat en verder helemaal fraai. En ook nog eens vrijwel uit mijn geboorte jaar. Pfff, maak de keuze maar moeilijk. Moet ik nu voor die goede Oysterdate gaan, de Air King date die hij ook mee had of een bod doen op het horloge dat hij zelf om had?
Nouja, je raad het al, het laatste scenario is in werking gezet en gelukt. Heerlijk, ik geniet er ontzettend van!
En dan zal je misschien denken, hoe komt die Omega Constellation dan in dit verhaal. Dat is eigenlijk een hele slechte uitwerking van mijn verzamelaars verslaving. Of juist een hele mooie. Het is maar hoe je het ziet, maar de drang naar vernieuwing is soms gewoon te groot. Ik geef het maar gewoon toe.
De zoektocht naar een goede Oysterdate heeft lang geduurd, met veel hobbels. Zelfs horloges terug gestuurd omdat uiteindelijk bleek dat er toch iets niet klopte, ondanks de mooie verhalen van de verkopers. Dus het begon te kriebelen en ik had gedurende de zoektocht naar zowel een Rolex als een Tudor, een leuke vent uit Duitsland leren kennen. Hij had een opa die horloges verzamelde en heeft er een heel zwikkie kregen. Het klinkt als een auto van een oud vrouwtje op Marktplaats die altijd binnen heeft gestaan, en toch geloofde ik het dit keer.
Hij had heel veel Omega’s en deed er een aantal weg omdat hij ze niet allemaal kon dragen en geen zin in het onderhoud had. Onder anderen dus deze Omega Constellation, en dat wilde ik altijd al een keer hebben. Ik kijk zelf regelmatig naar de sterren en een horloge dat mij daaraan herinnerd of in meeneemt wilde ik. Ik werd eigenlijk opslag verliefd en dat ben ik nog steeds.
Het is gewoon een geweldig mooi horloge, met originele Beads of Rice band en mooie historie. Maar van één andere eigenaar geweest, best tof voor zo’n oud beestje. Dus, aftikken en binnenhalen, vrijwel synchroon met het Tudor moment ![]()
Ondanks dat ik vrij diep in de Constellation geschiedenis gedoken ben, kan ik helaas niet met zekerheid zeggen of deze wijzerplaat nou wel of niet klopt. Een snel antwoord zou zijn dat dit een service-plaat is en er ooit zo’n twaalfkant pie pan op gezeten heeft. Toch zijn er ook wel wat online aanwijzingen dat dit gewoon een pie pan is, alleen dan een zogenaamde “soft pie pan”, welke vlak na de inmiddels legendarische pie pan op de markt gekomen is.
Wie het weet mag het zeggen, ik hoor het graag. Wellicht een goed nieuw topic binnen de Connie club ![]()
Hoe dan ook, ik vind beide horloges fantastisch en draag ze met veel plezier. Al moet ik wel zeggen dat de wittebroodsweken een beetje schizofreen worden als je twee leuke nieuwe hebt ![]()