Na maanden op dit forum, wil ik hierbij mij toch een beetje voorstellen. Hierbij mijn verhaal omtrent de totstandkoming van mijn horloge verslaving.
Waarschijnlijk voor iedereen bekend het horloge hierboven. Uit het goedkoopste segment voor automaten die acceptabel werken. Na maanden twijfelen tussen de SNKL45 of deze kreeg ik deze vandaag voor mijn verjaardag kado. En hij is in het echt nog mooier dan op foto’s. De wijzers lijken op de foto’s online zo groot. De werkelijke grootte is veel eleganter.
Maar hoe vult dit horloge nu aan op mijn bescheiden collectie? In 2015 of 2016 kocht ik voor het eerst een voor mij wat duurder horloge. Een Casio. Toen 17 a 18 jaar was het een behoorlijke uitgave. Echter een zonnecel en een prachtige wijzerplaat weten mij te biologeren.
Het is echter geen automaat en naarmate ik mij meer ging interesseren in horloges (wat gemakkelijk ging met een gepensioneerd horloge/klokkenmaker en een importeur/brand advertiser van verschillende luxe horlogemerken in de familie) had ik het virus toch goed te pakken.
Eerst mocht ik mee naar de Breitling fabriek op uitnodiging van een juwelier.
zeer aanstekelijk en als je de kans krijgt aan te bevelen.
Daarna mijn eerste feest mogen bijwonen van een juwelier met allerlei topmerken.
Maar waar Hublot toch echt de kroon wist te spannen wat mij betreft. Een paar foto’s voor het gevoel.
De eerste herkent men hier waarschijnlijk wel. Die tweede is wat minder bekent door de beperkte oplage van 20 stuks. Voor hen die het interessant vind, het kan gevonden worden door “Hublot Amsterdam editie” te googelen. Het mooiste is nog de grachtengordel die in het achterglas gegraveerd is. Het heeft een bronzen kast en is bedoeld om een patrijspoort te representeren is mij verteld.
Toen een simulator race avond bij de juwelier met de vertegenwoordiger Loek van Tag Heuer en een aantal nieuwe horloges op display. Helaas geen betere foto’s gemaakt maar het gaat hier om twee exemplaren met tag Heuers nieuwe in house uurwerken. Natuurlijk de tijd genomen om te praten over wat ik mooi zou vinden in het Verstappen 2019 horloge.
Waaruit waarschijnlijk een half jaar later de uitnodiging verscheen voor de onthulling van het Verstappen horloge in hartje Amsterdam. Waar ik zowel alle details van het horloge heb bestudeerd als wel de kans heb gegrepen om na enkele uren wachten (Natuurlijk met heerlijk eten) even op de foto te gaan met de aanleiding voor m’n interesse in Formule 1, Dhr. Verstappen.
Tussendoor heb ik twee horloges aangeschaft, een quartz (iets wat ik niet had verwacht ooit nog te doen) en mijn eerste automaat.
Maar nu snel terug naar het heden. Alle drie de horloges hebben toch echt een ding gemeen en dat is dat ze allemaal veel te groot zijn voor mijn dunne polsen. Niks mis mee tenzij het in de weg gaat zitten bij het werken op de laptop op de hogeschool. Dus een 37 a 38 mm kast is het nieuwe doel. Maar ik wist dat voor een daily beater ik geen duur horloge wilde, want schade is onvermijdelijk en ik verdien lang niet genoeg dat dat geen pijn doet. Tot hier aan toe niet al te moeilijk, genoeg keus. Maar dan komt het enthousiasme van de techniek om de hoek kijken. Het moet en zal een automaat worden. Dus ik begon met kijken bij 400 a 500 euro horloges, maar niks kon mij overtuigen, alles wat ik mooi vond was te groot. En dat is het moment dat het internet de Seiko 5 collectie laat zien. Even later na het zien van de SNKL45 kwam ik dit pareltje tegen. Seiko dus een goed merk, goedkoop, mijn smaak en klein. Meteen verliefd. Eerste poging tot aankoop ging mis bij de bezorging vanuit het Verenigd Koninkrijk. Tweede poging hoor ik na het ontvangst was vanuit Singapore. En zoals je kan zien hij past perfect.
Wel een opmerking die pushpins zijn verschikkelijk. Het heeft mij toch zeker 30 minuten gekost om de band van de kast te krijgen. Waar me dat bij de andere horloges toch echt binnen een minuut lukt. Binnen kort ga ik de band vervangen door een leren. Nu is het lastig met een dunne pols om een goede maat te vinden maar het lijkt gelukt met hulp van dit forum. Heb gekozen voor een Hirsch in de maat small 16 cm. De metalen band is zoals verwacht niet om aan te zien.
Maar dat zal de pret niet doen bederven.