NA Villeroy. Een vreemde eend in de bijt op HF in 2015, duikt na 6 jaar weer op bij Marktplaats

Wauw jij hebt er echt een hele

van gemaakt :smiley:

Edit: Lexaf, mooie NA en een leuk verhaal! Gefeliciteerd met de nieuwe uitbreiding :slight_smile:

1 like

Wow, Maurits, dit is zeer interessante info. Er is een mer-a-boire aan horlogemerken en het is vaak heel complex om de verbanden tussen sommige merken te vinden omdat die, zo blijkt ook weer uit de documentjes die jij boven water haalt, heel vaak niet technisch maar zakelijk zijn.

Soms is een gezamenlijke vestigings plaats een indicatie, maar dat werkt ook niet altijd. La-Chaux-de-Fonts bijvoorbeeld is zo’n beetje de bakermat van de Zwitserse horloge industrie en daar en in die omgeving waren zó veel horloge- en horloge gerelateerde fabrikanten geregistreerd dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Alleen met archief research, zoals dat wat jij zo deskundig doet, kun je dan op basis van gemeenschappelijke eigenaren en bestuurders vaststellen dat bepaalde bedrijven bij elkaar zouden kunnen horen.

De tip van @VmaxNL blijkt dan ineens nog veel waardevoller omdat jij via die zakelijke verbanden aantoont dat er, in tegenstelling tot wat de zoekresultaten op het Web suggereren, wel degelijk een relatie is tussen deze horlogefabrikanten.
Overigens staan er in het stukje uit de website van Schwarz-Etienne nog een paar belangrijke merken genoemd, waar zij kennelijk ook iets mee ‘te schaften’ hadden (op zijn Haags gezegd… :slight_smile: )

Ik citeer even een klein stukje en anders kun je zelf verder lezen bij de link die ik al gaf (ik herhaal 'm hier nog maar even)"

Citaat hieruit: (cursivering van mij)

In 1902, Paul Arthur Schwarz and his wife Olga Etienne founded Schwarz Etienne, a company whose name derives from their surnames. This family business, founded in La Chaux-de-Fonds in the canton of Neuchâtel, was conceived as a manufacturer of mechanical movements with production centred on several different marques under its umbrella, notably Venus, Alpha, Sultana Le Phare and Astin.

The reputation of Schwarz Etienne developed through partnerships, the company devoting its expertise to several major names such as Chanel, Dunhill, Mauboussin and Caran d’Ache. Schwarz Etienne not only earned respect for the quality and reliability of its production but as a benchmark in the creation of mechanical movements.

Wat hebben wij toch een boeiende hobby, en in dit geval niet alleen technisch. Feitenkennis is ook heel waardevol en, althans voor jou en mij, een groot plezier om aan te werken!
:slight_smile:

Edit en aanvulling:
Dank zij jouw informatie over de relatie tussen Venus en Schwarz-Etienne kom ik ook bij Mikrolisk nu eeneens een stuk verder. Als ik Schwarz ingeef: Niks! Als ik Etienne ingeef: ook nada.
Als ik Schwarz-Etienne ingeef… eveneens niks. Maar nu komt het gekke: Als ik Venus ingeef krijg ik dit:

Een heleboel Venussen, en de lijst is nog veel langer. Maar kijk bij de tweede vermelding:
Venus SA / Lex fils de Paul Schwarz-Etienne.

En als ik daar dan weer op klik, krijg ik dit:

Een enorme waslijst van merken (dit zijn slechts de eerste 8) waaronder heel wat bekende en gerenommeerde!

Kennelijk is het werken met Mikrolisk ook nog niet zo eenvoudig…
:frowning:

Oh ja, en dan nog deze…

Ik wel! :slight_smile:

Zit in de collectie!

2 likes

Bij mijn zoektocht was ik een aantal van die merken tegengekomen. Om het geheel niet te ingewikkeld te maken heb ik ze niet vermeld.
Wat ik overigens wel “schattig” vind is de benaming van de ondernemingen.
Je had eerst Paul Schwarz-Etienne
Toen kwam in 1936 Les Fils de Paul Schwarz-Etienne

grafik

En in 1957 Fils et Petit-fils de Paul Schwarz-Etienne

Moeders wordt niet vermeld.
Later is het een NV geworden.

Wijsneus … :innocent:

1 like

Meuk is Leuk !!! Geweldig leuk verhaal trouwens. Met veel genoegen gelezen en de foto’s bekeken. Voor dit soort verhalen ga ik altijd even lekker zitten en genieten.

1 like

@Lexaf ha die lex,
Je maakt er werk van hoor, geweldig verhaal en mooie vonst met uitstekend resultaat.
Ik ben wel een halve metallurg en je hebt grotendeels gelijk.
In de 30er jaren werd aluminum massaal toegepast voor de luchtvaart en in die industrie was een veel restmateriaal. Na en deels tijdens de oorlogen werd het gewoon heel trendy om het ultralichte materiaal overal voor te gebruiken.
Maar alu is erg zacht en vervorming is een issue.
Het slijt hard en wordt om die reden graag gelakt gecoat of met een harder metaal bedekt.
Dus die vergulding is heel logisch.
Als je de kast lang goed wilt houden is een kleine laklaag geen overbodige luxe.

Veel plezier!!!

1 like

Dank voor je commentaar, Pieter. Leuk te lezen dat mijn kennis ‘van de kouwe grond’ toch ergens op slaat… :slight_smile:
Wat voor soort lak zou je mij aanraden?
Ik heb wel in alcohol opgeloste schellak staan dat ik gebruik voor kleine politour klusjes.

1 like

Ha die Lex,
Ik heb deze link voor je met een prima uitleg.
Het probleem.zit een beetje in de schaal.
Kleine voorwerpen komen erg weinig voor.
Maar wellicht helpt dit: https://www.verf.nl/blog/27/aluminium-verven-de-dos-en-donts.html

2 likes

Leuk horloge en met alle reacties een heel mooi compleet verhaal geworden. Top.

1 like