NA, vintage Citizen Promaster, mijn sailor-beater klok

Deze zomer kwam ik in contact met een sport-duiker die afscheid nam van zijn oude duikhorloge. Het wat tijd voor een nieuwe duik-polscomputer en de Citizen mocht weg.

Via mijn FiftyFive Fathoms (gekocht van @mechaniekje) ben ik toch wel erg gecharmeerd geraakt van divers. Ook was ik op zoek naar een “beater” klok, vooral als zeilhorloge. Ik heb een zeil Suunto Yachtsman maar deze is uiteindelijk behoorlijk kwetsbaar als het gaat om de handling van zeilen, ankers, lijnen ed.

Ik heb de Citizen uiteindelijk voor een mooi bedrag over kunnen nemen, de vorige (eerste) eigenaar was bijzonder blij dat het horloge (op het water) gebruikt zou blijven en ook nog wat mooie gebieden zou zien, ik zeil namelijk op Biscaje.

Inmiddels zijn we terug van de boot en draag ik de Diver bijna iedere dag sik ik thuis werk ofwel in het weekend aan het klussen ben. Bijzonder comfortabel, relatief lichtgewicht en ik vind de uitvoering met blauwe plaat en gouden rand gewoon bijzonder mooi!! Op weg naar kantoor gaat de FiftyFive Fathoms om de pols. Ook daar ben ik nog steeds iedere keer dat ik deze mooie klok draag bijzonder blij mee.

Next step is een service voor de CItizen, ik wil dit horloge graag goed onderhouden. Het is zeker een blijver!

26 likes

Gefeliciteerd met je NA Sjoerd. Goed om te horen dat het een blijver is

2 likes

Gefeliciteerd!

2 likes

Gefeliciteerd en blij om te zien dat je er zo in staat. Set nieuwe pakkingen, uurwerkje nakijken en je kunt er weer vijf jaar mee zeilen. Ik houd erg van oudere toolwatches die gewoon nog aan hun specificatie voldoen.

2 likes

Proficiat

1 like

De NY0046-11L, leuke uitvoering en met de originele blauwe bezel inlay.
Zo’n beetje elke horlogemaker kan dit standaard Miyota automaat 8200 uurwerk wel servicen hoor. Proficiat met je aanwinst.

Goed om te horen, dank. Ik zal te zijner tijd verslag doen. De juwelier/horlogier de Vries in Enkhuizen (mijn woonplaats) kan er mee uit de voeten naar ik begrijp.
En ik ben het met je eens, het is gewoon lekker als je weet dat ie waterdicht is en goed werkt. Ik ben uiteraard ook benieuwd naar de staat en zal wat foto’s vragen. Wordt vervolgd.

Dank, voor mij een onbekend horloge, leuk om er wat meer over te weten te komen.

Lachen!!! Ik ken uiteraard de deun, geen enkel besef dat het vernoemd is naar Biscaje!! Meteen gedeeld met de bemanning!!

1 like