NA Vintage Invicta

Opgepast! Long read. Eerst een heleboel tekst en dan ook nog wat plaatjes. Dus wie niet van lezen houdt mag gelijk door scrollen naar het onderste deel.

Soms komt er wel eens volkomen onverwacht een leuk horloge binnenwaaien.
Ik was afgelopen week een beetje aan het rondspitten op het Interweb op zoek naar horloges met een dierennaam als merk. Dat kwam door de uitwisseling van postjes in een ander draadje met
@Proenski, die een heel nest met katachtige horloges uit Finland bezit. Leijona, Tiger en Leopart. Heel bijzonder.

Hierdoor getriggerd dacht ik een leuk onderwerp te hebben over horloges met dierennamen. Zo kwam ik op een site terecht met een ‘Cobra’ horloge. Het was Vintage, te koop, maar het zag er ook niet echt goed uit, dus kopen kwam er niet van. Maar diezelfde aanbieder had op zijn site ook nog wat andere horloges te koop en daar stond onder andere een oude Invicta bij, die ik wel aantrekkelijk vond. Daarbij ook nog verkrijgbaar voor een lief prijsje. De man gebeld, een deal gemaakt en een paar dagen later, vanmiddag dus, viel ie bij mij op de mat, keurig verpakt in een oud blikken sigarendoosje.

Het leek aanvankelijk toch een 13 in een dozijn klokje, beetje klein, gold plated, beetje vies, geen bandje en een glaasje dat erg aan vervanging toe was. Maar bij nadere inspectie bleek het kastje minder versleten dan ik dacht, de wijzerplaat nog vrijwel ongerept en het uurwerkje tikte na enige uren nog steeds op tijd.

Omdat ik vanmiddag en vanavond toch niks beters te doen had (Sinterklaas was al klaar met gedichtjes schrijven), besloot ik het bij nader inzien toch wel aantrekkelijke horloge eens lekker op te poetsen. Zoals altijd ging ik niet aan het uurwerk sleutelen, want dat kan ik niet. Als het niet goed zou lopen, zou ik het eventueel altijd nog kunnen laten servicen bij een van de enthousiaste experts hier op het Forum.

Een cosmetische poetsbeurt kon echter geen kwaad. Dus: Eerst de caseback er af. Er bleek een mooie constructie binnenin te zitten met een massief metalen spacer ring, waarin een extra binnen deksel paste. Vervolgens ging vrij makkelijk het asje er uit en daarna het uurwerk. De wijzerplaat bleek nog puntgaaf, met in de binnenring wat hele kleine zwartige puntjes, maar dat is patina. De gouden (goudkleurige) cijfers, markers en wijzers waren nauwelijks geoxideerd. Dan het glaasje er uit gedrukt. Het glas was aan een kant volledig gebarsten en toonde verder ‘crazing’, een soort craquelé van binnen uit. Het glas was dus reddeloos, maar ik had gelukkig nog een gloednieuw exemplaar in de juiste maat.
In de tussentijd de caseback, de spacerring, de nog intacte harde pakkingring, het binnendeksel en het kastje in de ultrasoon. Binnendeksel en caseback even op het minidraaibankje weer netjes gepolijst.

Toen ik aan het kastje toe was, dat ook weer netjes schoon uit de ultrasoon bubbels kwam, bleek het een aangename verassing! Wat ik aanvankelijk aangezien had voor een 10 of 20 mu gold plated base metal kast, bleek een RVS kastje te zijn met aan de bovenzijde een dikke gold capped goud laag. Dat zie je niet zo vaak, ik ken het alleen van sommige vintage Omega’s, die ik dus niet bezit, want die kan ik me niet veroorloven…
Er waren wat gebruikssporen en krasjes op het staal en het goud, maar dat was met wat zorgvuldig poetswerk voor een groot deel weer vrijwel onzichtbaar te herstellen. Met het inmiddels gevonden juiste nieuwe glaasje zag de kast er weer fraai uit, veel mooier dan ik verwacht had.

Het uurwerk kon er weer in. Voordat het klokje weer dichtgeschroefd werd heb ik eerst nog even gekeken wat het uurwerk voor kaliber zou kunnen zijn. Er stond wel een ‘Invicta’ inscriptie op een van de bruggen, maar op de gebruikelijke plaats onder de balans stond… niets! Geen kaliber nummer te vinden. Dan breekt er een moment aan dat ik het zoeksysteem in de database van Ranfft ga gebruiken:
Wat is de vorm van het uurwerk; in welk kwartier zit de balans, wat is het opwindsysteem, waar zit het schroefje voor de opwind as, hoe ziet de balansbrug er uit, wat voor ankergang (pin of swiss) wat voor seconden wijzer, en zo nog wat zaken. Uiteindelijk blijven bij het zoeken en combineren van deze eigenschappen er maar enkele mogelijkheden over. En ja hoor, daar zat ie tussen. Het bleek een AS1220 te zijn. De oudste uitvoering zoals bij Ranfft werd weergegeven heeft nog geen shock protection, en is van 1945. Mijn exemplaar heeft een incabloc op de balans as en moet dus van latere datum zijn, ik schat tussen 1950 en 1955. Daarmee is het klokje dus ouder dan ik dacht.

Toen het uurwerkje geïdentificeerd was kon het horloge weer dicht. Ik had ook nog een mooi bruin suède bandje liggen wat er, met een goud doublé gespje keurig bij paste.
Toen het horloge weer helemaal in elkaar zat was ik zelf verbaasd over hoe mooi het er weer uitzag.
Ondanks het kleine formaat een prachtige aanwinst in mijn collectie Vintage horloges. Ik zal het zeker af en toe eens dragen.

Na deze lap tekst (maar dat zijn jullie zo langzamerhand wel van mij gewend), nog wat foto’s:

Voorkant met de fraaie wijzerplaat

De zijkant waarbij de overgang tussen de gold capped laag en het staal goed te zien is.

De achterkant, met de tienzijdig gekante caseback. Altijd moeilijk te verwijderen, maar met een 3 punts jaxa sleutel en een klont duct tape kwam ie los…

De mooie constructie met de extra binnendeksel

Close up van het (niet als zodanig gesigneerde) AS1220 kaliber

En, tenslotte, aan de pols

Het is de eerste Invicta in mijn collectie, maar als al die Vintage Invicta’s zo mooi zijn, zal er zeker nog wel eens een keer eentje bij komen.

Voor de technisch geïnteresseerden nog even een linkje naar Ranfft:
bidfun-db Archive: Watch Movements: AS 1220 (ranfft.de)
en naar de site van 17jewels.info , waar ook een hele mooie uitgebreide beschrijving van het AS1220 uurwerkje te zien is, met fraaie detailfoto’s van dit kaliber.

Het was weer een heel verhaal, beste HF vrienden, maar ik hoop dat ik jullie er niet mee verveeld heb en dank jullie dus voor het lezen en het kijken naar de plaatjes.

Oh ja, dat verhaal over die horloges met dierennamen als merk houden jullie nog te goed. Daar moet eerst nog enige research voor gepleegd worden.

Lex

41 likes

Mooi ding chillecasper :stuck_out_tongue:

Wie is Chillekasper? :laughing: :joy: :crazy_face:

1 like

Chillelex?

1 like

Dit soort posts lees ik het liefst. Ga zo door!

AS uurwerken zijn altijd goed. Mooie aanwinst, er zijn veel meningen over Invicta, maar de oudjes zijn van verrassend hoge kwaliteit.
Meestal tref ik dan uitstekende kalibers aan.

een pracht van een horloge :+1:

Mooie redding van een mooi horloge. Die super eenvoudige stijl met toch klasse elementen is erg mooi in horloges uit die tijd.

Mooie vondst! Ik zie nog wel eens pakkingen van lood bij zulke oude horloges.

Leuke aanwinst, dank voor het delen :+1:
En veel plezier ermee uiteraard :sunglasses:

Schitterend !!

Heel mooi! Leuk verhaal om te lezen ook. Ik wou dat ik zo bedreven was in het opknappen van kasten!

Leuke vondst en dito verhaal :+1:

mooi verhaal over een mooi horloge. met weer veel plezier gelezen en bekeken.

Mooi ding!

Leuke vondst Lex! Die wijzerplaat doet me aan een type Leijona denken die ik soms online tegenkom. Helaas niet in mijn bezit (nog :wink:)

Is het de moeite waard om de kast opnieuw te laten cappen? Of toch gewoon lekker vintage zijn?

1 like

@Chillekasper kom er maar in …

1 like

Wow geweldig! Dit is echt een mooie! :smiley::smiley::smiley:

Ik vind 'm mooi genoeg zo

1 like

Mooi ding Lex!

1 like