Zoals je kan zien bij de foto’s kreeg ik deze in een tropische tuin in Thailand.
In maart 2022 overleed mij pa. Slechts 25 dagen later mijn Thaise schoonvader.
In 2018 ontmoette ik mijn schoonouders onder deze palmboom. Meteen had zijn Mido mijn aandacht getrokken. Wegens de taalbarrière kon ik daar geen gesprek over beginnen.
Ik wil niet romantiseren, maar het was een zeer aimabel persoon. Een man met een groot hart, steeds kalm en opgewekt. Hij nam al eens mijn hand vast terwijl we op een bankje zaten onder die palmboom. Hij had vertrouwen in mij en nog meer in zijn dochter (mijn echtgenote).
Net voor Corona, in januari 2020, zagen we hem voor het laatst. Hij stierf wegens teveel kwaaltjes na slechts 3 dagen in het ziekenhuis.
Vandaag kreeg ik zijn Mido. In 2020 gaf ik hem een leuke Seiko.
De Mido lijkt in compleet originele staat. Werd nochtans dagelijks gedragen bij het klussen en tuinieren. Aan de hand van foto’s ben ik er achter dat ook de band origineel is. Te klein voor mijn pols, maar ik kreeg er zelfs nog 5 schakels bij. De kroon is gesigneerd met Mido. Zelfs op het glaasje kan je Mido zien.
Het horloge loopt, datum en dag gaan over. Maar met de kroon loopt het fout. De kroon kan ik er zo uitdraaien. Ik kan de 2 standen uittrekken. De datum kan ik verzetten en ik kan het uurwerk terugdraaien. De andere richting om de dag te verzetten en om het uur in te stellen kan niet.
Graag info …
Kan je aan de hand van het serienummer het jaar vaststellen ?
Ik vermoed dat er een ETA werkje in zit ?
Werkje moet er via de voorkant uit ?
Stift herbevestigen is een hele klus ?
Ik las dat iemand een drupje lijm heeft aangebracht om de stift voorlopig te herbevestigen. Slecht idee ?
Allereerst gecondoleerd met je verlies.
Waarschijnlijk draait de kroon los van de stift dit is niet moeilijk op te lossen
Kan natuurlijk meer mis mee zijn dat is zo niet te bepalen.
Het is een geschroefde achterdeksel dus waarschijnlijk gaat het uurwerk er via de achterkant uit.
Zou met een emotioneel waardevol horloge niet zelf met lijm gaan proberen het te fixen.
Gefeliciteerd met je mooie Mido ! Ik denk via de voorkant omdat wijzerplaat groter is dan opening achterkant. Kroon kan je wel vastzetten met een beetje locktite of als je de stem eruit haal vastzetten door gewoon goed vastdraaien
Prachtige Mido met een mooie herinnering
Idd: uurwerk via de voorkant eruit. Om de stem en kroon vast te zetten kan je via achterdeksel erbij. Stem eruit, beetje loctite ter hoogte van de kroon en weer terug. Wellicht laten servicen?
Ik zou de wijzers overigens niet verzetten door het uurwerk terug te draaien.
Kast openmaken aan de achterkant en de opwindstift eruit halen en de kroon er goed op vast draaien.
Nooit loctite of andere lijm rommel gebruiken.
dixi
Een prachtig horloge, met originele band. En dan nog een met grote emotionele waarde.
Een van mijn meest favoriete horloge. Ik heb er zelf een aantal.
Ik vermoed dat er een Mido 12836-1 uurwerk in zit. Mijn zoon heeft voor de Kerst van mij eenzelfde horloge gekregen. De 12836-1 is trouwens helemaal gelijk aan de ETA 2836-1 met als enige verschil het typeaanduiding 12836-1 op de platine en een rotor met Mido Commander er op.
Het uurwerk van die van mijn zoon was te ver heen om nog te redden, daar is een ander uurwerk in gegaan.
De kroon weer op de stem monteren is geen moeilijke klus. Dat is redelijk simpel en kan iedere horlogemaker. Maar als je niets weet over de servicehistorie, dan adviseer ik je om het uurwerk te laten servicen. Dan kan je dit prachtige horloge met een gerust hart dragen.
Met wat vindingrijkheid mijn Mido op het juiste uur en dag gekregen. Gisteren toen het horloge op 13:35 stond het werkje gestopt met de hackingfunctie. Alarm ingesteld voor vandaag 13:33 …
Naar een Thaise horlogemaker geweest om de band maximaal uit te lengen. Ongelooflijk dat de schakels er nog bij waren na meer dan 30 jaar. Ik vroeg uitdrukkelijk om niet aan de kroon te komen, en het deksel niet te openen. Hij sprak nog dat enkel het openen van het achterdeksel 2000 Baht of 56€ kost.
Fier als een gieter buitengestapt met zweetparels op het voorhoofd. Nee, niet van de horlogemaker wel van de warmte. 35 graden met een gevoelstemperatuur van 41 graden.
Eerst wat observeren wat het werkje doet. Bij terugkeer de kroon in orde laten brengen en wellicht een revisie.